تبیان، دستیار زندگی
وقتی شخصی برای زیارت به حرم مشرف...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانواده و زیارت امام مهربانی


ما امام(ع) را برای خودش زیارت می‌كنیم، حاجت ما را بدهد یا ندهد، صلاح باشد یا نباشد، به امام(ع) به عنوان مولا و بزرگ خودمان عرض ادب می‌كنیم و این اوج زیبایی و كمال است.


اتفاقات خوب مانند زیارت جلوه‌هایش زیاد است؛ اینكه ما با خانواده به زیارت بیاییم و به یاد بیاوریم امام جایگاه كلیدی در زندگی ما دارد. او به نكته‌های كلیدی دیگر در رابطه با تاثیر آموزه‌های زیارتی در زندگی خانوادگی اشاره می‌كند.

ما ایرانی‌ها، امام رضا(ع) را زیارت می‌كنیم از باب اینكه در سایه و كنف حضرت زندگی می‌كنیم و می‌دانیم امام به صورت تكوینی به همه عالم عنایت دارد، ولی به صورت تشریعی عنایت خاصی به مردم این سرزمین داشته‌اند و دارند. ما امام رضا(ع) را زیارت می‌كنیم برای رفع گرفتاری‌های مادی و معنوی، مغفرت، توبه از گناهان و ...

ما امام رضا(ع) را برای خودش زیارت می‌كنیم، می‌خواهد حاجت ما را بدهد یا ندهد، صلاح باشد یا نباشد، كاری هم نداریم كه به ما مزدی می‌دهد یا خیر.

و اما همه این زیارت‌ها و اتفاقات خوب، بهترین صورت و جلوه‌اش این است كه ما نه تنها به عنوان بزرگ‌تر خانواده به زیارت بیاییم، بلكه بچه‌ها و نسلمان و خانواده‌مان را نیز با خودمان بیاوریم.

خانواده و زیارت امام مهربانی

یعنی فرهنگی را كه دین من و آموزه‌های دینی من و پدران من، به من آموخته‌اند، من هم به فرزندانم بیاموزم. آموزه‌های دینی را به آن‌ها آموزش دهم و از طرف دیگر با رفتارم به آن‌ها یاد بدهم كه توجه به امام جایگاهی كلیدی در زندگی انسان مومن شیعه دارد.زیباترین صورت زیارت این است كه همراه با همسر و فرزندان در محضر امام رضا(ع) بنشینیم. بدون شك بچه‌ها با كنجكاوی و پرسشگری كه دارند از ما می‌پرسند این آقا چه كسی است؟ وقتی اوصاف امام(ع)، شخصیت امام(ع)، عظمت، الطاف و مهربانی‌های ایشان را برای نسلمان و بچه‌های پاكمان تعریف كنیم، معرفت و ولایت را دل آن‌ها نهادینه می‌كنیم و ولایت با ذات آن‌ها آمیخته می‌شود.

اوج این زیبایی و كمال آن این است كه این عشق و توجه را در نسلمان ببینیم. وقتی فرزندانمان می‌گویند كی به زیارت امام رضا(ع) می‌رویم؟، این همان جذبه‌ای است كه از امام رضا(ع) در دل آن‌ها آمده است. خود حرم و عنایت خاص آقا كه از همه مهم‌تر است، سبب می‌شود نسل ما در این دنیای پر از رنگ، دلدادگی خاصی پیدا كنند.

بچه‌ها هرچه بزرگ‌تر می‌شوند، آموزش‌های دینی هم محوریت پیدا می‌كند. امام شناسی از جدی‌ترین مسائل معرفتی و عقیدتی ماست و در واقع اگر جوان ما امامان(ع) را درست بشناسد، به داشتن چنین امامانی افتخار می‌كند.

وقتی شخصی برای زیارت به حرم مشرف می‌شود، جدا از اینكه امامش را زیارت می‌كند، از معارف دین هم یاد می‌گیرد. چون در هر فرصتی كه قرار بگیرد و در هر مكانی بنشیند، می‌تواند آموزشی ببیند و این بزرگ‌ترین كاری است كه جامعه ما به آن نیاز دارد.


بخش حریم رضوی