تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتاب های منابع مالی اهل بیت(ع)، مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات و زنان اسوه.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منابع مالی اهل بیت(ع)


معرفی مختصر کتاب های منابع مالی اهل بیت(ع)، مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات و زنان اسوه.

منابع مالی اهل بیت(ع)

منابع مالی اهل بیت(ع)

چاپ نخست کتاب «منابع مالی اهل بیت(ع)» به قلم نورالله علیدوست خراسانی و با مقدمه آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) روانه بازار کتاب شده است.

در فرهنگ اسلامی سخن از «خمس» و «انفال» زیاد به میان آمده و خاطر نشان شده است که خدای متعال، خاندان رسالت را در بهر‌ه‌گیری از «زکات» منع کرده و در مقابل، خمس و انفال را در اختیار آنان قرار داده است.

در بخشی از مقدمه این اثر می‌خوانیم: «این سخن در عین داشتن حقیقت، ذهنیت دیگری را نیز به دنبال داشته و آن این است که خاندان رسالت منبع درآمدی جز این دو نداشته‌اند و تمام نیازمندی‌ها، حتی جوایزی که به افراد می‌دادند و یا کمک‌های مالی‌ای که به افراد می‌کردند، همه و همه از این دو منبع تأمین می‌شد. این اندیشه، به صورت یک اندیشه جزئی پابرجا، اما به صورت کلی صحیح نیست، زیرا تاریخ زندگی آنان برخلاف این امر گواهی می‌دهد.»

بزرگانی که پیوسته مردم را به کار و کوشش دعوت می‌کردند و کشاورزی را کیمیای اکبر می‌خواندند و افراد فارغ و بیکار را نکوهش و سربار مردم بودن را به کلی مذمت می‌کردند، هرگز ممکن نیست خود پویای این راه نباشند. هرچند تاریخ، فعالیت اقتصادی پیامبر(ص) را در دوران بعثت و هجرت ضبط نکرده است، ولی تاریخ زندگی آن حضرت قبل از بعثت و همچنین زندگی امامان در این قسمت درخشندگی خاصی دارد.

کتاب حاضر این موضوع را به نحو مستدل مورد بررسی قرار داده و با دلایل تاریخی و اسناد ثابت کرده است که امامان، علاوه بر خمس و انفال، خود نیز در امور اقتصادی در حد توان کوشا بودند و درآمدهای شخصی آنان را می‌توان در امور زیر خلاصه کرد: 1. نحله‌‌ای که پیامبر گرامی در اختیار خاندان علی(ع) قرار داد(فدک و غیره) 2. هدایایی که مردم از پاکیزه‌ترین و حلال‌ترین اموال خود به حضورشان تقدیم می‌کردند. 3. درآمدهایی که از طریق فعالیت‌های کشاورزی، باغداری، حفر قنات و غیره عایدشان می‌شد. 4. تجارت و بازرگانی که به مردم نمایندگان خود صورت می‌دادند.

کتاب «منابع مالی اهل بیت(ع)» در سه فصل با عنوان‌های «مباحث مقدماتی»، ‌«هدایا و کمک‌های مالی اهل بیت(ع)» و «اموال خصوصی» به نگارش درآمده است. تاریخ تمدن اسلام، تاریخ پیامبر اسلام، تاریخ یعقوبی، تذکرهالخواص، تفسیر نورالثقلین و تفسیر القرآن الکریم برخی از منابع مورد استفاده در این اثرند.

کتاب «منابع مالی اهل بیت(ع)» در‌ 300 صفحه با شمارگان هزار نسخه و بهای 90 هزار ریال منتشر شده است.

مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات

تمدن اسلامی هم مهندسی شد+ مردم‌شناسی تعلیم و تربیت

کتاب «مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات» به قلم حجت‌الاسلام عبدالعی رضائی که به زبان عربی هم ترجمه شده، با اصلاحات و اضافات تجدید چاپ شد.

کتاب «مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات» پژوهشی است در راستای بیداری و هدایت جامعه دین مدار به سوی پی ریزی محیط اجتماعی خود براساس آموزه های اسلامی که هدف نهایی رسیدن به معنویت و کرامت انسانی.

حجت‌الاسلام عبدالعی رضائی معاون پژوهشی فرهنگستان علوم اسلامی قم و عضو شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، این کتاب را تألیف کرده که از مقدمه و چهار فصل مبانی، مبادی، مواضع و موانع مهندسی تمدن اسلامی تشکیل شده است.

نخستین چاپ این کتاب توسط انتشارات فجر ولایت در سال 86 انجام گرفت و پس از اصلاحات و اضافات، انتشارات کتاب فردا و با همکاری فرهنگستان علوم اسلامی قم، این کتاب را تجدید چاپ کردند.

کتاب مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات در سومین جشنواره دوسالانه کتاب دین و پژوهش های برتر گروه تاریخ، فرهنگ و تمدّن اسلامی (اردیبهشت ماه 1388)، از بین یکهزار و 346 اثر رسیده به این جشنواره، به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

همچنین این کتاب توسط انتشارات بیروتی «مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الاسلامی» به زبان عربی ترجمه و با نام «عماره الحضاره الاسلامیه: المتطلبات و المعوقات» در سال 1388 منتشر شد.

در فصل پایانی این کتاب آمده است: تمدن اسلامی برای اینکه دنباله رو غرب نباشد، باید برای خود برنامه هایی تدوین کرده باشد و برای گسترش عدالت الهی و تحقق آن و پاسخ به نیازهای امروز بشر، ابزارها و قوانین جدید بوجود بیاورد که این امر هم نیاز به یک جنبش نرم افزاری و دانش نرم افزاری بومی دارد.

همان گونه که در حوزه  فرهنگ، انقلاب فرهنگی رخ داد در طراحی و اجرای مهندسی تمدن اسلامی نیز باید تغییرات بنیادینی صورت گیرد. همچنین در حوزه  مسائل دینی همزمان با پیشرفت های علمی و تکنولوژی به سۆالات دینی و معنوی این حوزه پاسخ های محکم و روشن داده شود و سۆالات دینی را با تحولات جامعه و علم روز تطبیق دهند تا اثربخشی و کارآمدی آنها به مراتب بهتر و بیشتر شود تا تمدن اسلامی به رشد و بالندگی خود برسد.

این کتاب در تیراژ 1100 نسخه و با 456 صفحه با قیمت 157 هزار ریال توسط انتشارات کتاب فردا منتشر شده است.

زنان اسوه

ماجرای توطئه قتل مادر پیامبر(ص)

این کتاب زندگی نامه مختصری است درباره حضرت آمنه(س) مادر گرامی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، که ضمن مرور تاریخ حیات و ممات این بانوی گرامی، بخش‌هایی از کودکی پیامبر(ص) را نیز در بر می‌گیرد.

دفتر دوم مجموعه «زنان اسوه»، شرح حال زندگی حضرت آمنه علیهاالسلام، مادر گرامی رسول خدا صلی الله علیه و آله از سوی حوزه نمایندگلی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است. گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت دست به انتشار شرح حال عده ای از مردان و زنان اسوه ساز زده است که از جمله آنان شرح حال مادر گرامی رسول خدا صلی الله علیه و آله، حضرت آمنه بنت وهب علیهماالسلام است.

این کتاب زندگی نامه مختصری است از مادر گرامی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، که در این چند بخش تألیف شده است: «آمنه مادر گرامی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، ازدواج آمنه، مراسم ازدواج، مرتبه ایمان حضرت آمنه از دیدگاه شیعه، دیدگاه أهل سنت درباره ایمان حضرت آمنه، نطفه بهشتی پیامبر، توطئه قتل حضرت آمنه، رحلت جانسوز همسر، میلاد مولود آمنه، زمان و مکان میلاد نبی اسلام، دوران شیرخوارگی مولود آمنه، سفر به یثرب، وفات مادر، پس از وفات آمنه و فضایل آمنه».

در قسمتی از این کتاب با عنوان توطئه قتل حضرت آمنه(علیها سلام)می خوانیم:

«پس از آنکه حضرت آمنه(علیها سلام) به پیامبر ختمی مرتبت ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) باردار شد، آتش حقد و حسد در برخی زبانه کشید و درصدد قتل حضرت آمنه برآمدند. در کتاب ”¹الانوار”؛ و نیز در حیاه القلوب ماجرایی نقل شده که خلاصه آن بدین قرار است:

زنی به نام ”¹زَرقاء”؛ معروف به داهیه یمنی دریافته بود که گوهر نبوت در صلب عبدالله ( علیه السلام ) است. ازاین‌رو در سفری که عبدالله ( علیه السلام ) به یمن کرد، پیشنهاد همبستری به او داد و حضرت عبدالله از ارتکاب گناه به شدت پرهیز کرد. پس از آنکه متوجه ازدواج و بارداری حضرت آمنه ( علیه السلام ) شد، به مکّه آمد و سعی کرد با تعریف از بنی‌هاشم و بشارت به میلاد پیامبر آخرالزمان نظر آنان را به خود جلب نماید. سپس با طرح دوستی با زنی به نام ”¹تکن”؛ که آرایشگر زنان بنی‌هاشم بود، نظر وی را به خود جلب کرد و با پرداخت کیسه‌ای زر او را مأمور قتل حضرت آمنه(علیها السلام) نمود. تکنا به بهانه آراستن حضرت آمنه نزد وی رفت و خنجری مسموم با خود پنهان کرد. هنگامی که خواست نقشه شوم خود را عملی سازد، به اعجاز محمدی ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) دلش درد گرفت و خنجر از دستش افتاد. حضرت آمنه متوجه شد و فریاد برآورد که در این حال به کمکش شتافتند. سپس تکنا ماجرا را بازگفت. بنی‌هاشم در پی ”¹زرقاء”؛ گشتند، ولی او گریخت. »

این کتاب به قلم صدیقه شاکری و در 84 صفحه با شمارگان 5000 نسخه از سوی مۆسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: ایبنا، ایسنا، فارس