تبیان، دستیار زندگی
آداب و رسوم ازدواج در بعضی کشور آنقدر عجیب و غریب است که آدم فکر می کند سر کارش گذاشته اند. چند سطر پایین را که بخوانید با ما هم عقیده خواهید شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خارجی‌ها چطور ازدواج می کنند؟


آداب و رسوم  ازدواج در بعضی کشورها آنقدر عجیب و غریب است که آدم فکر می کند سر کارش گذاشته اند. چند سطر پایین را که بخوانید با ما هم عقیده خواهید شد.
خارجی‌ها چطور ازدواج می کنند؟

در فنلاند / ضجه  و مویه عروس

در فنلاند عروس وقت انجام تشریفات ازدواج، باید گریه کند تا نشان دهد از ترک والدین و سپری شدن دوره دوشیزگی خود غصه دار است.این گریه و زاری، مراسم  را به عزاداری شبیه می کند.

در آفریقا / عروس به اقساط

در آفریقای مرکزی،مردان قبیله "فان" همسران خود را به اقساط می خرند و این اقساط تا وقتی که زن زنده است، سالانه به پدر عروس پرداخت می شود! حتماً آنجا هم آدم های بد قول وجود دارند که قسط هایشان عقب بیفتد!

عروس باید چاق باشد

در میان قبیله "هیما"در آفریقا رسم بر این است که عروس را پیش از جشن عروسی آنقدر چاق می کنند که به سختی بتواند تکان بخورد.

زد و خورد عروس و داماد

در جاوه عروس و داماد برای برگزار کردن تشریفات عروسی با کفش همدیگر  را به شدت کتک می زنند.سالی که نکوست از بهارش کاملاً پیداست.

در یونان/  قند خوشبختی

در یونان عروس حبه قندی در دستکش خود پنهان می کند تا در زندگی زناشویی خوشبخت و سعادتمند شود.به خدا ربطش را ما هم نمی دانیم.

در اسکاتلند / عروسی یا مسابقه؟!

یکی از رسوم دیرین ازدواج در اسکاتلند آن است که عروس کیک را به طرف پشت بام خانه مشترک پرتاب می کند. هرچه را بالاتر بیفتد همان قدر در زندگی زناشویی سعادتمند تر می شود.

سیاه کردن عروس

یکی دیگر از رسم های ازدواج در اسکاتلند این است که عروس را سیاه کنند. به این ترتیب که اطرافیان، عروس را غافلگیر می کنند و روی سرش چیزهایی مثل تخم مرغ، انواع مختلف سس، آب کثیف و ... می ریزند بعد او را باهمان وضعیت به جاهای مختلف شهرمثل رستوران ها می برند و به همه نشان می دهند.

در کوبا / عروس زندانی می شود

در کوبا عروس جوان پس از ختم عروسی باید 2 روز از منزل پدر خود بیرون نیاید و داماد را نبیند و در این 2روز اصلاح ابروهایش هم ممنوع است.

در لیتوانی / عروس باید مطیع باشد

در لیتوانی جشن مفصلی برپا می كنند وبیشتر همسایه ها را دعوت می كنند. وقتی جشن به پایان رسید،عروس به شوهر خود نزدیك می شود و بدون اینكه چیزی بگوید روبروی او می ایستد.بعد داماد روی نیمكتی می نشیند و كفش و جورابش را در می آورد.عروس ،ظرفی آبی حاضر میكند و در مقابل یک لشگر چشم!2  پای شوهرش را می شوید. بعد از آب و آبکشی،یكی از حاضران در مجلس، دستمال سفیدی از جیبش در می آورد و چشم های عروس را می بندد  و او را به یک اتاق می برد. عروس با چشم بسته ،در جمع حاضران گردش می کند، به زمین می افتد، بلند می شود و در همین حال، آهسته آهسته دعا می خواند و از خدا می خواهد نعمت و بركت را بر آن خانه و كسانش ارزانی دارد.

در کلمبیا بعد از اتمام مراسم عقد از عروس و داماد 2 شمع روشن می کنند. هر شمع به منزله زندگی عروس و داماد است بعد آنها با هم یک شمع دیگر روشن و 2 شمع قبلی را خاموش می کنند.این کار به آن معناست که زندگی مجردی و تک نفره آنها به پایان رسیده و از حالا به بعد آنها یک روح در 2 بدن هستند و باید لحظه لحظه زندگی را درکنار یکدیگر بگذرانند

در سوئد / سکه هایی در کفش عروس

در کشور سوئد برای اینکه عروس بعد از شروع زندگی مشترک باز هم حمایت و پشتبانی خانواده پدری خود را احساس کند در تمام طول مراسم یک سکه نقره در کفش سمت چپ از پدر و یک سکه طلا در کفش سمت راستش از طرف مادر حمل می کند.

در آلمان /  جمع کردن خرده شیشه ها

فامیل عروس و داماد قبل از مراسم تعداد زیادی ظرف را می شکنند بعد عروس و داماد باید تا آنها را جمع کنند. آنها عقیده دارند وقتی عروس و داماد با کمک یکدیگر این ظرف های شکسته را که پخش شده، جمع می کنند در حقیقت خود را آماده رفتن به جنگ مشکلات زندگی می کنند.

ربودن عروس

در بسیاری از دهکده های آلمان دوستان عروس یا داماد، عروس را می دزدند و در جایی پنهان می کنند سپس داماد باید عروس خود را پیدا کند. البته این جست و جو همیشه از یک قهوه خانه شروع می شود و داماد، حاضران در قهوه خانه را دعوت می کند تا پس از نوشیدن یک فنجان چای به خرج او در پیدا کردن عروس را یاری اش کنند.

اره کردن درخت

اره کردن کنده درخت یکی دیگر از رسوم آلمانی است که به نظر می رسد برای ارزیابی مهارت های جسمانی عروس و داماد طراحی شده است. پس از انجام مراسم عقد ،عروس و داماد باید یک کنده بزرگ را با دست راست اره کنند. اگر آنها اینکار را به خوبی و با همکاری یکدیگر انجام دهند معلوم می شود که زندگی زناشویی خوبی خواهند داشت.

در بلژیک / برنج پاشی:

در بلژیک عروس ها همیشه لباس سفید می پوشند. داماد درروز عروسی به خانه عروس می آید و یک دسته گل که باید به رنگ سفید یا رنگ های روشن باشد، تقدیم عروس خانم می کند. بعد عروس و داماد به کلیسا می روند. داماد درکلیسا می ایستد و پدر عروس، عروس را به همسر آینده اش تحویل می دهد. پس از اتمام مراسم عقد، عروس و داماد از کلیسا خارج می شوند همه روی سر آنها برنج می پاشند.

خارجی‌ها چطور ازدواج می کنند؟

در برزیل / اسامی روی حلقه ها

در برزیل داماد نباید قبل از مراسم، عروس را در لباس سفید ببیند. عروس برزیلی باید همراه خود یک چیز کهنه، یک چیز نو و یک چیز عاریه ای داشته باشد. نام عروس روی حلقه داماد و نام داماد روی حلقه عروس باید حتماً حک شده باشد. برزیلی ها معتقدند اگر دخترها از داخل قابلمه غذا بخورند شب عروسی شان باران می بارد. نکته را دریافتید؟ آنجا هم خرافاتی وجود دارد.

در چین / اول پارک،بعد ازدواج

در چین همه عروس و دامادها اول به یک پارک می روند و آنجا کلی عکس می گیرند. و اگر عروس و داماد دیگری را در پارک ببینند باید یک دستمال نو به آنها هدیه بدهند. این دستمال باید قرمز و تصویر اردک های ماندرین که در چین نشانه ماندگاری در کنار یکدیگر است داشته باشد، چینی ها معتقدند هرچه بیشتر از این دستمال ها در شب عروسی مبادله شود آن زوج خوشبخت تر خواهند شد.

در کلمبیا / روشن کردن شمع

در کلمبیا بعد از اتمام مراسم عقد از عروس و داماد 2 شمع روشن می کنند. هر شمع به منزله زندگی عروس و داماد است بعد آنها با هم یک شمع دیگر روشن و 2 شمع قبلی را خاموش می کنند.این کار به آن معناست که زندگی مجردی و تک نفره آنها به پایان رسیده و از حالا به بعد آنها یک روح در 2 بدن هستند و باید لحظه لحظه زندگی را درکنار یکدیگر بگذرانند.

در السالوادور / مراسم ازدواج بدون عروس

در السالوادور جشن عروسی بدون عروس آغاز می شود. داماد و مهمانان عروسی، جشن را شروع می کنند بعد 7 مرد هریک سوار اتومبیل سفید به خانه عروس می روند و عروس و خانواده اش را به مراسم می آورند.

در لهستان / اجازه، یک ماه قبل

درکشور لهستان و برخی دیگر از کشورهای اروپای شرقی، داماد باید قبل از عروسی از پدر عروس اجازه بگیرد. عروس و داماد یک ماه قبل از جشن عروسی با هم نامزد می شوند و در روز نامزدی، داماد به پابوس پدر عروس می رود و از او اجازه می گیرد تا دخترش را از خانواده جدا کند و ببرد. برای این کار او یک گروه ارکستر کرایه می کند و به در خانه عروس می رود. همسایه ها هم دور آنها جمع می شوند و به عروس تبریک می گویند.

در ترکیه / نام نویسی

در ترکیه دوستان عروس قبل از شروع جشن اسم خود را داخل کفش او می نویسند. بعد از اتمام جشن، نام هرکسی که پاک شده باشد عروس بعدی خواهد شد و خیلی زود ازدواج خواهد کرد.

در کره / آجیل های ازدواج

درکشور کره ازدواج به روش غربی صورت می گیرد ولی بعد از مراسم ،عروس و داماد لباس سنتی برتن می کنند و پیش پدرو مادر خود می روند. پدر و مادر به آنها آجیل، شیرینی و پول می دهند. آجیل و شیرینی به معنای آن است که آنها فرزندان خوبی خواهند داشت. بعد پدر و مادر دعا می کنند آنها زندگی شیرینی داشته باشند. کره ای ها عقیده دارند اگر عروس موقع عقد، زیاد لبخند بزند ،بچه اولش دختر است ولی اگر  آجیل زیادی جمع کند ،صاحب پسران زیادی می شود. مردم کره رسم دارند در مراسم عقد روی سرعروس، آجیل و آلو بریزند و عروس این آجیل ها را در دامن لباس خود جمع می کند.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از مرکز فرهنگی خانواده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.