تبیان، دستیار زندگی
در میان اعراب خوزستان پسر عرب زمانی به خواستگاری دختر مورد نظرش می رود که بداند کسی از خانواده دختر معترض به این ازدواج نیست. به اصطلاح رایج در میان خودشان، کسی ناهی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عروسی به سبک عرب‌های خوزستان


در میان اعراب خوزستان پسر عرب زمانی به خواستگاری دختر مورد نظرش می رود که بداند کسی از خانواده دختر معترض به این ازدواج نیست. به اصطلاح رایج در میان خودشان، کسی ناهی نیست. این در حقیقت نوعی احترام از سوی خانواده پسر تلقی می شود. بعد از این اطمینان مرحله اول شروع می شود.

عروسی به سبک عرب‌های خوزستان

المشایه

مرحله اول را در اصطلاح المشیة یا "المشایة" (خواستگاری) می گویند. زنان عرب برای نشان دادن رضایت خود برای خواستگاری آمدن خانواده‌ی پسر معمولاً می گویند: "مکانکم مفروشه" یعنی جای شما فرش شده است که این امر در فرهنگ عرب نشان دهنده‌ی رضایت برای آمدن به خواستگاری است.

قبل از نشست رسمی، خانواده‌ی داماد برای دختر انگشتر و عبایه (چادر‌عربی) و قواره یا لباس به منظور نشان می آورند که به آن "نیشان" می گویند. نیشان در واقع نوعی نامزدی محسوب میشود که از آن روز به بعد زوجین وارد دوره نامزدی میشوند.

عرب ها جلسه‌ی خواستگاری را "خطبه" نیز می گویند که خطبه دارای آداب خاص خود است. پدر دختر بعد از مشورت با برادران خود و دادن جواب مثبت به خانواده‌ی پسر، آماده‌ی برگزاری مراسم بعدی که یکی از مهمترین مراسم خواستگاری در بین عرب ها است می شود. در این مراسم درباره مهریه و جهیزیه صحبت می شود. بعد از توافق، خانواده‌ی پسر یک روحانی و تعدادی از ریش سفیدان قوم و خویش و آشنای خود را به همراه می آورند و در مجلسی که تنها آقایان حضور دارند و خانم ها غالبا در خانه ای دیگر منتظر نتیجه ی مراسم هستند درباره ازدواج صحبت می کنند.

در صورتی که ازدواج فامیلی باشد، مبلغ مهریه، سطح مخارج عروسی و تهیه جهیزیه بسیار کمتر از ازدواج با دختر غریبه است. مبلغی نیز خانواده ی پسر به عنوان حق زن به خانواده ی دختر داده تا با آن وسایل و جهیزیه خریداری شود، بعد از وفاق بر مقدار مهریه ختم مراسم با صلوات به پایان می رسد.

مراسم عروسی

روز عروسی هم آداب ویژه ای دارد. عرب ها به این روز "عُرس" می گویند و به داماد یا همان شوهر دختر "نسیب" گویند. برخی خانواده ها نیز چند روز قبل از مراسم عروسی را جشن می  گیرند که به آن "حفله" می گویند.

در عروسی ها، یکی از عادات خاص مردم عرب رقص محلی چوبیه است. از دیگر رسم هایی که در بین سایر اقوام وجود دارد ولیمه یا همان شام عروسی است. بعد از ولیمه و پایان مراسم عروسی میهمانان نزدیک داماد، عروس و داماد را با هوسه "پایکوبی ای که با شعر و آرزوی موفقیت برای زوجین همراه است" تا درب حجله همراهی می کنند.

در صورتی که ازدواج فامیلی باشد، مبلغ مهریه، سطح مخارج عروسی و تهیه جهیزیه بسیار کمتر از ازدواج با دختر غریبه است. مبلغی نیز خانواده ی پسر به عنوان حق زن به خانواده ی دختر داده تا با آن وسایل و جهیزیه خریداری شود، بعد از وفاق بر مقدار مهریه ختم مراسم با صلوات به پایان می رسد

بعد از ازداج

از باورهای مردم عرب خوزستان این است که تازه عروس از سه الی یک هفته به خانه ی کسی نمی رود. همچنین خانواده ی داماد باید خانواده‌ی عروس و بعضی بستگان نزدیک آنها را در یک هفته بعد از ازدواج دعوت کنند و عروس برای اولین بار بعد از مراسم ازدواج خانواده ی خود را می بیند و بعد از آن دوستان و آشنایان عروس و داماد، زوجین را به خانه‌ی خود دعوت می کنند. این رسم در جنوب خوزستان به شدتی است که زوجین با گفتن کلمه‌ی "وصول" از دعوت کننده به دلیل کمبود وقت پوزش می خواهند.

فرآوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از ایسنا، انسان شناسی و فرهنگ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.