تبیان، دستیار زندگی
مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران در مورد وضعیت اعتیاد خودشان را به بی‌خیالی زده و کنار کشیده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرم تمدن ازصحنه‌های خیابانی


مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران در مورد وضعیت اعتیاد خودشان را به بی‌خیالی زده و کنار کشیده‌اند. من از مشاهده معتادان در خیابان‌ها شرمسارم تا کی باید به این مسئولان التماس کنیم.

مرتضی تمدن در اولین نشست مشترک شوراهای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران افزود: هر چه توانمندی در بسیج و نیروی انتظامی وجود دارد را برای مقابله با مواد مخدر باید به کار بگیریم چرا که مواد مخدر جان ما را به لب رسانده زمانی که جوانان کشورمان را در کنار خیابان‌ها معتاد می‌بینیم، احساس شرمساری می‌کنیم.

اعتیاد

وی افزود: مواد مخدر در حال حاضر تغییر الگو داده و به سمت صنعتی رفته است و اگر با آن برخورد نشود موجودیت ما را به خطر می‌اندازد.

استاندار تهران گفت: اگر چه اولویت امروز ما تنظیم بازار معیشت مردم و برگزاری انتخابات است اما مبارزه با مواد مخدر اولویت اول ما است.وی گفت: نباید اجازه دهیم چهره برخی شهرهایمان با افزایش مواد مخدر مخدوش شوند.

استاندار تهران در این جلسه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران را مخاطب قرار داد و گفت: چرا کار را رها کرده‌اید و در جمع‌آوری معتادان در سطح تهران معطل می‌کنید.

وی افزود: چرا رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در جلسات حاضر نمی‌شود. آقای امامی رضوی معاون درمان و برخی از مسئولان این حوزه چرا خود را به بی‌خیالی زده‌اند.

استاندار تهران گفت: برخی از قسمت‌های وزارت بهداشت پای خود را کنار کشیده و این وضعیت که دشمن به جان جوانان ما افتاده برایشان مهم نیست.

وی افزود:‌ چرا باید فقط نظاره‌گر باشیم و بخشنامه‌های وقت‌گیر صادر کنیم. چرا باید مسئولان حوزه سلامت را به زور به خط مقدم بیاوریم در حالی که باید پیشتاز باشند آیا باید التماس کنیم تا در این حوزه وارد شوید.

مثال در زمینه مرخصی زندانیان که باعث مراجعه و مصرف مجدد معتادان به مواد مخدر می‌شد اصلاحاتی در قانون انجام شد و بدین ترتیب حدود 6 هزار نفر در زندان‌ها باقی ماندند و این درحالی است که هم اکنون یک معتاد خیابانی در کف خیابانهای برخی استان‌ها دیگر مشاهده نمی‌شود.اما این مسئله در تهران فرق می‌کند ، پیچیدگی مسائل حاشیه نشینی و درمان، کنترل مواد مخدر را در تهران سخت کرده است

استاندار تهران افزود: تهران پایتخت کشور و سیمای جمهوری اسلامی ایران است نباید مواد مخدر در میان دست و پای مردم باشد و چهره زشت آن را در معابر عمومی شاهد باشیم. از دیدن صحنه‌هایی که در خیابان‌ها مشاهده می‌کنم شرمسار هستم.

طاها طاهری در اولین نشست مشترک شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: تدبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در مقابله با ورود مواد مخدر به نقطه مرزی کشور رفته است اما فشارهای وارد شده در 8 ماه گذشته از مرز خاکی به سمت دریاها رفته است و با وسعت مرزهای دریایی نمی‌توان به راحتی آن را کنترل کرد.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: در کمتر از 2 سال گذشته در 5 استان اصلی کشور برای اجرای ماده 42 قانون مبارزه با مواد مخدر زندان‌های مدرن ساخته شده‌اند تا معتادان در شرایط مناسبی نگهداری شوند و دولت در این زمینه در پایان سال 89 و 90 حدود 90 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است.

طاهری با اشاره به اینکه مسئله مواد مخدر موضوع مسئولان نظام شده است، گفت: حتی نمایندگان مجلس نیز به پای کار آمده‌اند در حالی که سالهای گذشته توجه کمی از مسئولان را شاهد بودیم .

تدبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در مقابله با ورود مواد مخدر به نقطه مرزی کشور رفته است اما فشارهای وارد شده در 8 ماه گذشته از مرز خاکی به سمت دریاها رفته است و با وسعت مرزهای دریایی نمی‌توان به راحتی آن را کنترل کرد

وی ادامه داد: به طور مثال در زمینه مرخصی زندانیان که باعث مراجعه و مصرف مجدد معتادان به مواد مخدر می‌شد اصلاحاتی در قانون انجام شد و بدین ترتیب حدود 6 هزار نفر در زندان‌ها باقی ماندند و این درحالی است که هم اکنون یک معتاد خیابانی در کف خیابانهای برخی استان‌ها دیگر مشاهده نمی‌شود.اما این مسئله در تهران فرق می‌کند ، پیچیدگی مسائل حاشیه نشینی و درمان، کنترل مواد مخدر را در تهران سخت کرده است.

اعتیاد

وی با بیان اینکه همه استانهای کشور دارای مراکز نگهداری و درمان معتادان هستند تا معتادی در کف خیابان باقی نماند گفت: در حوزه کنترل مراکز و کمپ‌های درمان اعتیاد اقدامات مناسبی انجام شده است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: برای درمان و جمع‌ آوری معتادان از کف خیابان‌ها تاکنون چندین میلیارد تومان هزینه شده است اما بدون نتیجه مجدداً معتادان به مصرف مواد روی آورده‌اند بنابراین در تهران باید گام مهمی برداشته شود و در این زمینه هر چقدر اعتبار لازم باشد در اختیار نهادهای مختلف می‌گذاریم.

پلیس معتادان را 3 ماه نگه داری می کند

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر هم گفت: طبق اگر مردم با پلیس تماس بگیرند و اعلام کنند که فرزندشان معتاد است و خواهان نگهداری آن هستند پلیس این امکان را دارد تا به مدت 3 ماه از آنها نگهداری کند. بنابراین اردوگاه پلیس مدار را طراحی کرده‌ایم تا از این طریق پلیس جوابگوی مردم باشد و در این زمینه جلساتی را در کمیته های ستاد با کمک وزارت بهداشت داشته‌ایم. دسترسی به مواد در مصرف کنندگان در سطح تهران باید کم شود و پلیس در این زمینه باید هر اقدامی که لازم است را انجام دهد به این ترتیب توزیع کنندگان مواد مخدر مشخص می‌شوند و دسترسی به مواد کمتر خواهد شد.طاهری دومین اقدام ستاد مبارزه با مواد مخدر را توسعه مراکز درمان دانست و گفت: برای اینکه مردم تهران تا شب عید شهر خود را پاک شده از معتادان خیابانی ببینند مراکز درمان توسعه می‌یابد.

طاهری افزود: در این زمینه شهرداری تهران کمک کرده است اما نباید به بهانه احداث کمپ‌های ترک اعتیاد، پولشویی انجام گیرد و در برخی مناطق فقط شاهد سودآوری و درآمدزایی این کمپ ها باشیم.

وی افزود: برخی فقط از شهرداری پول می‌گیرند تا کمپ احداث کنند در حالی که معتاد باید تمام دوره درمان را طی کند و تأثیرات خود را بگیرد اما اکنون شاهد این هستیم که معتاد پس از کمپ در جامعه رها می‌شود و دوباره به اعتیاد رو می‌آورد.

بخش اجتماعی تبیان


منبع :خبرانلاین