تبیان، دستیار زندگی
آن قدیم‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که هنوز زندگی‌ها، خیلی رنگ و بوی ماشینی شدن و مدرنیته را به خود نگرفته بود، همه‌چیز، گویی با امروز فرق می‌کرد؛ طرز زندگی، رفتار، آداب معاشرت، حتی نوع سرگرمی و تفریحات‌ هم با امروز تفاوت داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقص با اکستازی،تفریحی مرگ آور


آن قدیم‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که هنوز زندگی‌ها، خیلی رنگ و بوی ماشینی شدن و مدرنیته را به خود نگرفته بود، همه‌چیز، گویی با امروز فرق می‌کرد؛ طرز زندگی، رفتار، آداب معاشرت، حتی نوع سرگرمی و تفریحات‌ هم با امروز تفاوت داشت.

اگر پای صحبت مادر یا پدرتان و یا حتی مادربزرگ و پدربزرگ نشسته باشید، مطمئناً این جملات برایتان آشناست و بارها به گوش شما خورده است: آن زمان‌ها که آنقدر امکانات نبود، تفریحات ما خلاصه می‌شد در رفت وآمدهای خانوادگی و یا گشت و گذار در طبیعت و مواردی از این قبیل.

پارتی

البته گردش در طبیعت آنقدر زیبا و دلنشین بود که واقعاً روح انسان را شاد می‌کرد، اینکه غذایی درست می‌کردند و اعضای خانواده کنار هم در هوای پاک آن موقع شهرها می‌نشستند و صحبت می‌کردند و اوقاتشان را با خوشی سپری می‌کردند.

جوانان دیروز، سرگرمی‌های خاص خود را داشتندسرگرمی‌هایی مطابق با زمان خودشان. سرگرمی‌هایی عاری از هرگونه ابزار مدرنیسم، رفته رفته، هرچه زمان جلوتر آمد انگار تفریح معنای واقعی خود را گم کرد!

قلیان

امروزه اگر اسمی از تفریح و رفتن به طبیعت به میان می‌آید، نخستین وسیله‌ای که جلوتر از همه وسایل برداشته می‌شود، قلیان است، قلیان وسیله‌ای است که در زمان‌های قدیم معمولاًدر چایخانه‌ها پیدا می‌شد و طرفدارانش گروهی خاص بودند، معمولاً هم پیرمردهایی بودند که برای گذران عمر در قهوه خانه می‌نشستند و چایی می‌خوردند و قلیانی می‌کشیدند.

اما امروزه قلیان، نه سن و سال می‌شناسد و نه زن و مرد؛ قلیان متاسفانه تبدیل به یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌های جوانان امروز شده است.

در حال حاضر قلیان کشیدن تبدیل به یک معضل اجتماعی خاموش در جامعه ایرانی شده و به همین دلیل مانند دیگر مواد دخانی، چهره زشت و منفوری به خودش نگرفته است.

وقتی به نقش‌های خالكوبی توجه می‌كنیم نقش‌هایی با پیام خشونت و پیام‌های جنسی را رو به گسترش می‌یابیم و در مجموع آنچه نگران‌كننده است بروز بحران های اجتماعی، رخ نمایی این بحران ها درجای جای كنش افراد، وضعیت خشونت جنسی و بحران‌های مرتبط با آن است

وبگردی

امروزه كمبود تفریح براى جوانان ایرانى به تفریح جدیدى تبدیل شده است! آنها به ظاهر با آرمان هاى جمعى نسل گذشته قطع رابطه كرده اند و به «لذت تنهایى »پناه آورده اند. جوانان ایرانى از همه مظاهر فناورى جدید براى رسیدن به «لذت تفریح»استفاده مى كنند، آنها در انزوا ساعت ها پشت رایانه شخصى خود مى نشینند و در دنیاى مجازى گم مى شوند. با این حال بسیارى از وسایل تفریحى سهم گروه خاصى از جوانان است و با خاستگاه اجتماعى بسیارى دیگر از جوانان همخوانى ندارد.

خالکوبی

خالکوبی

در گذشته تصاویر و كلماتی كه در میان جماعتی خاص خالكوبی می‌شد نشانه‌ای از تعلق به جمع بودند، اما در دهه‌های اخیر در سراسر جهان خالکوبی به تفریحی بدل شده که گرایش به آن به عنوان یك پدیده «مدگرایی» است تا جایی كه شاهد تولید برچسب‌هایی به جای خالكوبی‌های زیرپوست هستیم كه ماندگار نیستند و با توجه به مد روز تغییر می‌كنند.

اما نگرانی اصلی در این باره مربوط به ترویج خشونت و شیوع كنش‌های انحرافی در جامعه است چرا که  وقتی به نقش‌های خالكوبی توجه می‌كنیم نقش‌هایی با پیام خشونت و پیام‌های جنسی را رو به گسترش می‌یابیم و در مجموع آنچه نگران‌كننده است بروز بحران های اجتماعی، رخ نمایی این بحران ها درجای جای كنش افراد، وضعیت خشونت جنسی و بحران‌های مرتبط با آن است.

رقص با اكستازی

اكستازی یكی از مشهورترین مواد اعتیادآور رایج در میان جوانان امروزی است. بر اساس آمارهای تخمینی، 8/2 میلیون جوان در سراسر دنیا حداقل یك‌بار در طول عمر خود از این ماده استفاده كرده‌اند و بسیاری از آنان، با وجود آگاهی از مخاطرات احتمالی، مصرف این ماده را ادامه می‌دهند. اكستازی یا «داروی طراح» ماده‌ای است كه در میهمانی‌های ریو مصرف می‌شود. میهمانی‌هایی كه شركت‌كنندگانشان ساعت‌های متمادی با موسیقی الكترونیكی و رقص نور می‌رقصند. در این قبیل میهمانی‌ها، مواد شادی‌آور و فرح‌بخش مصرف می‌شود.

هزاران جوان در این میهمانی‌ها، كه بیش از دو روز طول می‌كشند، شركت می‌كنند. اكستازی میل به خوردن و خوابیدن را مهار می‌كند.فروشندگان این قرص‌ها می‌گویند كه اكستازی بی‌خطر است. شما را آرام می‌كند و دركتان را بالا می‌برد. كمك می‌كند تا شادتر باشید و بهتر زندگی كنید. اما این حالات تنها مدت‌زمان كوتاهی وجود دارند. اكستازی شادی كاذبی را در شما به‌وجود می‌آورد و پس از گذشت چند روز، بدترین لحظات زندگی‌تان را تجربه خواهید كرد.

موتور سواری با حرکات خطرناک

این روزها موتور سواری با حرکات خطرناک بدون در نظر گرفتن جوانب ایمنی به تفریح جوانان تبدیل شده است. گویا جامعه هم با چنین اقداماتی کنار آمده و بجای آنکه سطح فرهنگ خود را ارتقا بدهد نسبت به عده ای که جان خود و دیگران را با خطر جدی مواجه کرده اند بی تفاوت شده است.

پاساژگردی
پاساژگردی

امروزه پاساژها و مراکز خرید به بخش جدایی ناپذیر از هویت شهری تبدیل شده اند به گونه ای که چنین فضاهایی صرفا جنبه تجاری ندارند بلکه فضای فرهنگی و اجتماعی هم محسوب می شوند. تنها به دلیل وجود کافی شاپ و گیم نت و فست فودها نیست که پاساژها به مرکزی فراغتی و تفریحی تبدیل شده اند بلکه اساس نفس خرید در جامعه مدرن امری تفریحی شده است و ابعاد مختلفی از جمله چانه زدن، قدم زدن، صحبت کردن با دوستان و آشنا شدن با دوستانی جدید را شامل می شود.

حالا دیگر باید گفت پاساژها بخشی از زندگی روزمره شهری هستند.

تفریح خفن، فقط مخفی!

در مناطق مرکزی یا وسط شهر، کیفیت تفریحات جوانان تاحدی متفاوت است جوانان طبقه متوسط شهری ضمن برخورداری از انگیزه ها و نیازهای جوانان شمال شهری از دسترسی کامل به امکانات مجاز و غیر مجاز محروم هستند. دراین مناطق هنوز تربیت خانوادگی مانع از ورود به محدوده آسیب های پرخطر است با این حال در صورت ورود به چنین محدوده ای همه چیز می باید مخفیانه انجام شود و هر خیانتی بعضا رنگ خون می گیرد.

روابط مخفیانه و مصارف مخفیانه اصلیترین مشخصه تفریحات سیاه در مناطق مرکزی تهران است. از یک سو سخت گیری خانواده ها و نبود فرهنگ غربی شدن محض و از سوی دیگر الگوهای تفریحی که روز به روز ذایقه جوانان رابه سمت و سوی تفریحات سیاه سوق می دهد، پارادوکس های چند گانه ای را در برخورد جوانان با جامعه و خانواده در استفاده از تفریحات بعضا منفی موجب شده است. بااین حال، معدودی از جوانان که وارد حریم ممنوعه می شوند، هرروز به راهکارهای گمراه کننده تری برای لذت بردن از تفریح مبادرت می کنند.

این روزها موتور سواری با حرکات خطرناک بدون در نظر گرفتن جوانب ایمنی به تفریح جوانان تبدیل شده است. گویا جامعه هم با چنین اقداماتی کنار آمده و بجای آنکه سطح فرهنگ خود را ارتقا بدهد نسبت به عده ای که جان خود و دیگران را با خطر جدی مواجه کرده اند بی تفاوت شده است

زنگ خطر به صدا در آمده

با این حال مرز میان تفریح و آسیب بسیار شکننده است. این دو واژه، عبارات خطر و نشاط رابه ذهن متبادر می کند. به دیگر سخن در وادی تفریح سیاه، خطر کردن، ارزش یک لحظه نشاط را دارد(!) کارشناسان اجتماعی معتقدند تفاوت فرهنگی تاثیر قابل ملاحظه ای در افزایش یا کاهش پیامدهای زیان بار تفریحات سیاه دارد. گرچه تفریح سیاه در تهران، زنگ خطری است که از مدتها قبل به صدا در آمده اما بی شک هنوز نیز می توان با نهادینه کردن فرهنگ اوقات فراغت سالم از گسترش ابعاد خطر کاست.

شاید بتوان گفت هنوز بخش زیادی از جوانان تهران چه در مناطق شمالی و چه در مناطق میانی و جنوبی از گزند آسیب ها در امان مانده اند اما هرگز نباید از این نکته غافل شد که جوانان الگو پذیرند و تمایلات جوانی در آنها قوی، پس چه بهتر که تا دیر نشده کنترل اجتماعی از درون خانواده و از طریق آموزش های صریح آغاز شود.

بیش از هر چیزی این جوانان هستند که باید نیازها و خواسته های خودشان را در چارچوبی که امکان دارد جامعه عمل پوشانده و بیان کنند و در ادامه این مسئولان هستند که باید با بر نامه ریزی مستمر تمام تلاش خود را بکار بگیرند تا اوقات فراغت جوانان غنی و پر شود.

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- ایران ناز / 2- زن نیوز / 3-عصر ایران / 4- جوان امروز