تبیان، دستیار زندگی
در مناطق مختلف کشور، آیین های ماندگار و ارزشمندی درباره ازدواج وجود دارد که اگر قرار بود جایگزین رسم و رسوم پردردسر امروزی شوند خوشبختی جوان ها تضمین شده بود! رسومی که پر از قناعت و محبت و سازش هستند و این روزها کم و بیش اجرا می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک رسم؛ یک فرهنگ


در مناطق مختلف کشور، آیین های ماندگار و ارزشمندی درباره ازدواج وجود دارد که اگر قرار بود جایگزین رسم و رسوم پردردسر امروزی شوند خوشبختی جوان ها تضمین شده بود! رسومی که پر از قناعت و محبت و سازش هستند و این روزها کم و بیش اجرا می شوند.

عروسی در لرستان

رفت و آمد برای شناخت خانوادگی

در میان اقوام لر، رسم بر این است که زنان فامیل دختری را برای پسر انتخاب می کنند و چندین بار به خانه دختر رفت و آمد می کنند تا حرکات و رفتار او را در برخورد با مهمان و خانواده اش مورد ارزیابی قرار دهند پس از آن نوبت به آمد و شد ریش سفیدان است. این مرحله از عروسی در واقع پا درمیانی افراد بزرگ طایفه و به نوعی تضمین دادن آنان به منظور تایید داماد در مورد خصوصیات فردی و اجتماعی وی به خانواده عروس است.

پس از اینکه این ریش سفیدان نظر خانواده عروس را جلب کردند مقدمه کار فراهم شده و خانواده و فامیل داماد پس از چند روز رسما به خواستگاری عروس می‌روند.

هدیه ای به نام مهریه

برخلاف برخی مناطق که میزان مهریه عروس را سکه به تعداد سال تولد نوعروسان تعیین می کند، این مرحله از عروسی ترکمن بسیار ساده بوده است. شیربها نیز در گذشته به صورت مال، گوسفند، گاو، قوچ و شتر بود که به عروس داده می شود و به باور ترکمن ها، شیربها جنبه هدیه دادن دارد. عروسی ترکمن ها پر از رمز و راز است که به دورانهای قدیمی زندگی آنها بستگی دارد، مراسم ازدواج در گذشته تا حدودی متفاوت تر از مراسم عروسی در حال است، ازدواج ترکمن ها در گذشته چندین مرحله داشت. تصمیم گیری پدر و مادر عروس،  شیرینی رد کردن، تعیین شیربها و روز عروسی از جمله مراحل جشن عروسی ترکمن هاست که نوع و شیوه اجرایی برخی از این رسوم فرق کرده است. در میان ترکمن ها تعیین مهریه زیاد توسط خانواده داماد همانند سنگ بزرگ برای نزدن به حساب می آید.

همبستگی و همدلی

از نکات جالب مربوط به ازدواج در غالب نقاط گیلان به ویژه در مناطق روستایی آن است که پیوند دو خانواده اصولا با یاری و همکاری در کار و زندگی آغاز می شود. تأملی در قسمتهای مختلف این مراسم نشان می دهد که اگر چه از جهت مالی داد وستدهایی در قالب هدایای مختلف بین دو خانواده صورت می گیرد، که البته بخش عمده آن جنبه کمک به عروس و داماد را دارد اما همکاریهای مختلف بسیار چشمگیر است.

پسران در شالیکاری، دروی شالی، کلش ریختن بام خانه ها، درودی گندم وسایر کارهای کشاورزی و باغداری، دامداری، نوغان داری و غیره که بر عهده مردان است به کمک پدر نامزد خود به اصطلاح به یاوری می روند. دامادها معمولا این کار را بعد از ازدواج نیز ادامه می دهند.

زنان فامیل از هفت روز قبل گرد هم می آیند و کارهایی از جمله پاک کردن سبزی برای قورمه و لپه برای قیمه و پوست کندن بادمجان وسرخ کردن، پاک کردن گوشت ومرغ و… انجام داده تا در روز عروسی کاری باقی نمانده باشد تا بتوانند سنت های عروسی را با خیال آسوده انجام بدهند

در شرق گیلان نهالی را که در خانه پدر عروس کنده اند همراهش می کنند و این نهال را عروس و داماد با هم در خانه داماد می کارند. در بعضی از روستاهای غرب و شرق گیلان مادر عروس پای خروسی را که از مادر داماد گرفته با رشته های رنگین ابریشمین به پای مرغ می بندد و آن مرغ و خروس را با عروس همراه می کنند تا در خانه داماد بند از پای آن برگیرند و در لانه ای که آماده کرده اند جایشان دهند.

همکاری برای عروسی هفت شبه

در روستاهای چهارمحال و بختیاری هنوز رسم است که عروسی را چند شبانه روز ادامه دهند. البته گاهی ریخت و پاش های این مراسم خیلی کم هزینه تر از ریخت و پاش های یک مهمانی یک شبه در شهرهای بزرگ است! در این مراسم فامیل نزدیک داماد و همه همسایگان هفت روز مانده به روز عروسی در خانه داماد جمع می شوند و هر کدام مشغول کاری می شود. همه دست به دست هم می دهند و کارهای عروسی را انجام می دهند و سعی می کنند این مراسم با حداقل هزینه انجام شود تا به تازه داماد و خانواده اش فشاری نیاید. آنها خودشان برای عروسی آشپزی می کنند و اجاقهای بزرگ گلی را به پا می کنند و برای آتش زیر دیگ ها همه مردان فامیل جمع می شوند واز صحرا هیزم می آورند تا در روز عروسی مشکلی نداشته باشند.

یک رسم؛ یک فرهنگ

زنان فامیل هم از هفت روز قبل گرد هم می آیند و کارهایی از جمله پاک کردن سبزی برای قورمه و لپه برای قیمه و پوست کندن بادمجان وسرخ کردن، پاک کردن گوشت ومرغ و… انجام داده تا در روز عروسی کاری باقی نمانده باشد تا بتوانند سنت های عروسی را با خیال آسوده انجام بدهند.

موسیقی محلی و آواز فولکلور

یکی از بخش های مهم هر مراسم عروسی سنتی در شهرهای ایران اجرا موسیقی های سنتی است. به عنوان مثال در قشم این موسیقی سنتی عضوا نامیده می شود. عضوا از قدیم در قشم مرسوم بوده است که طی آن داماد را به خانه عروس مشایعت مى‌کنند. عضوا معمولا در ساعات آخر جشن عروسى از جلوی بازار آغاز شده و به منزل عروس ختم مى‌شود. اجراکنندگان این موسقی سنتی به همراه داماد این مسیر را پیاده طى مى‌کنند.

فرآوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از صراط

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.