تبیان، دستیار زندگی
باید توجه داشت که هدفگذاری و استراتژی آمریکا با ایران، اینک متمرکز بر ایجاد گروه سیاسی اینترنتی است که در این راستا ایجاد شبکه های اجتماعی را دنبال می کند و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران، به طور قطع شبکه های اجتماعی جدید را وارد این چرخه خوا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخابات جرقه خورد!


باید توجه داشت که هدفگذاری و استراتژی آمریکا با ایران، اینک متمرکز بر ایجاد گروه سیاسی اینترنتی است که در این راستا ایجاد شبکه های اجتماعی را دنبال می کند و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران، به طور قطع شبکه های اجتماعی جدید را وارد این چرخه خواهد کرد.

اینترنت

امروزه و با توجه به گسترش جنگ سایبری در میان کشورها، کشوری مانند آمریکا برای پیروزی در این جنگ با ایران، بر روی ابزاری چون شبکه های اجتماعی، سرقت اطلاعات، جاسوسی اینترنت و دموکراسی دیجیتال و ... هدفگذاری کرده است.باین نوع از جنگ برای کشور ایران پس از فتنه ی 88 ملموس تر شد و بر این اساس باید بپذیریم که مورد تهاجم قرار داریم و در جهت خنثی سازی طرح ها و برنامه های دشمن، برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. البته تا کنون دشمنان برای مقابله با این انقلاب و نظام هر آتشی که خواستند روشن کردند اما خداوند آن را خاموش کرد و نقشه‌ هایشان را برملا ساخت.

آمریکا و جنگ سایبری

محمدرضا مقدم فر (معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) در مراسم افتتاحیه ی نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی با اشاره به بروز جنگ نرم و دفاع سایبری در اغلب کشورها و لزوم هدفگیری هوشمندانه در این بخش، اظهار داشت: "برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی به عنوان جبهه ی فرهنگی در برابر جنگ سایبری محسوب می شود. در این میدان یکی از مشکلات ما تولید محتوای دیجیتالی است که با وجود توان سایبری خوب ایران، جنگ نرم و هوشمند برای کشور تهدید کننده به نظر می رسد."

در این میان باید توجه داشت که هدفگذاری و استراتژی آمریکا با ایران، اینک متمرکز بر ایجاد گروه سیاسی اینترنتی است که در این راستا ایجاد شبکه های اجتماعی را دنبال می کند

حائز اهمیت آن که، 10 سال است که آمریکایی ها استراتژی اطلاعاتشان را بر بستر سایبر قرار داده اند اما با این حال مشاهده می کنید که این کشور در چند سال اخیر با استراتژی شکست خورده ای در عرصه ی جنگ سایبری روبرو شده که شکست اِشغال عراق و افغانستان و جنگ 33 روزه لبنان از جمله این استراتژی ها بوده است. البته دولتمردان این کشور در راستای پیشبرد جنگ سایبری، تمرکز خود را به رغم سرمایه گذاری های بسیار در عرصه ی جنگ سخت (نظامی)، بر روی ابزار و تکنیک قرار داده اند که بر این اساس ایجاد دو قرارگاه دفاع سایبری نظامی و فرماندهی سایبری، استراتژی ها و برنامه های این کشور را برای مقابله با سایر کشورها نمایان می کند.

در این میان باید توجه داشت که هدفگذاری و استراتژی آمریکا با ایران، اینک متمرکز بر ایجاد گروه سیاسی اینترنتی است که در این راستا ایجاد شبکه های اجتماعی را دنبال می کند و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران، به طور قطع شبکه های اجتماعی جدید را وارد این چرخه خواهد کرد.

البته دولتمردان این کشور در راستای پیشبرد جنگ سایبری، تمرکز خود را به رغم سرمایه گذاری های بسیار در عرصه ی جنگ سخت (نظامی)، بر روی ابزار و تکنیک قرار داده اند که بر این اساس ایجاد دو قرارگاه دفاع سایبری نظامی و فرماندهی سایبری، استراتژی ها و برنامه های این کشور را برای مقابله با سایر کشورها نمایان می کند

در همین حال ایجاد پایگاه نشت اطلاعات برای فاش کردن اسناد اطلاعاتی، جاسوسی اینترنتی و نافرمانی مدنی الکترونیک از دیگر استراتژی های این کشور می باشد؛ به نحوی که کشیدن اعتراضات از فضای مجازی به سطح جامعه با این هدف برنامه ریزی شده است.

اینترنت

از آنجایی که دشمن این روند را در انتخابات سال 88 پیش گرفت و توانست با تکیه بر جنگ روانی که در میان مردم و با نام "تقلب" راه انداخته بود به پاره ای از اهداف خود دست یابد، اینک نیز که تنها چند ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده سعی در پیاده سازی اهداف ناکام مانده از انتخابات پیش را دارد تا شاید از این راه بتواند بر سیطره ی خویش بر کشور ایران اسلامی که سالهاست رویای آن را در سر دارد، نایل آید. اما از آنچه گفته شد، می توان نتیجه گرفت که ایرانی ها به خوبی و با کفایت این نوع جدید از جنگ را اداره می کنند و تا کنون موفق شده اند چندین حمله ی سایبری استراتژیک دشمن را ناکارآمد کنند، حمله هایی که اگر موفقیت آمیز بود، ضربه های سهمگینی به توان ایران وارد می کرد، اما سوال در اینجاست که آیا ایران نیز دست به حملات سایبری در واکنش به این اقدامات می زند یا نه؟ یا اینکه در این راستا عقل ایرانی که برتری ویژه ای دارد، آیا می تواند موفقیت هایی را به دست آورد؟

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: پایگاه جنگ نرم / فارس