تبیان، دستیار زندگی
برنامه نود روی لبه تیغ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه نود روی لبه تیغ

برنامه نود

اتفاقات چند روز اخیر فوتبال ایران باعث شد، علاقمندان به فوتبال خصوصا برنامه 90 دوشنبه شب هفته پیش بیدار بمانند و داستان و اختلافات بوجود آمده بین امیرقلعه نویی و عادل فردوسی پور را به تماشا بنشینند.

اما آنچه در این بین اتفاق افتاد و باعث تعجب همگان شد، این بود که عادل در برنامه اش واکنش خاصی به این داستان نشان ندهد.

آنهایی که مجری جوان برنامه نود را می شناسند می دانند که خیلی در برابر چنین اتفاقاتی کوتاه نمی آید و همواره سعی داشته است تا پاسخ های قاطعانه ای به طرف مقابل خود بدهد.

انتقال تیم ها به شهرستان یکی از اتفاقاتی بود که برنامه نود آن را مورد بررسی قرار داد و فردوسی پور در برابر نماینده مجلس پاسخ های محکم و قاطعانه ای می داد.

جلسه مطبوعاتی پیش از بازی استقلال - راه آهن حرفی از فوتبال و مسائل فنی بازی پیش رو نیست. قلعه نویی برنامه نود را هدف حملات خود قرار می دهد.نشان دادن عکس هوادار مضروب به مزاق خیلی ها خوش نیامده است تا سرمربی استقلال با کلماتی آتشین گوش خبرنگاران حاضر را نوازش کند. کلماتی که به نظر می رسد این بار بیش از گذشته برنامه نود را نشانه رفته است.

او به جامعه خیانت می کند. به فوتبال خیانت می کند. اگر برنامه نود نبود فوتبال نیز مثل کشتی جهانی می شد.آقایان برادری دارند که در کار بازیکنان لژیونر است.اگر از آنها بازیکن و پول بگیرم آن وقت مرا حمایت می کنند.اینها تنها بخشی جملاتی است که بوی باروت می دهد. حمله پشت حمله. اتهام پشت اتهام. چه کسی این مسائل را پاسخ می دهد؟

پس از متهم کردن برنامه نود و عواملش به مافیای فوتبال ایران فردوسی پور با بیان یک جمله سعی کرد تا پاسخ خود را به سرمربی آبی ها بدهد و اختلافات را بیشتر از گذشته نکند: " مردم می توانند قضاوت کنند مافیای فوتبال ایران چه کسی است؟."

وقتی در پایان دهه 70 برنامه ای تحت عنوان "90" پایه گذاری شد کمتر کسی فکر می کرد این برنامه به حدی از جذابیت و اقبال دست پیدا کند که در سبد خانوار تمام ایرانیان قرار بگیرد.

برنامه "90" با اجرای عادل تا آنجا پیش رفت که امروز به صدای مردم ایران تبدیل شده و همگان به انتظار از راه رسیدن این برنامه می نشینند تا فردوسی پور با مطالب نقدگرایانه اش مشکلات فراوان رخ داده در مستطیل را از دریچه نگاه مردم مورد بحث و بررسی قرار دهد.

فردوسی پور که همواره حتی در دشوارترین شرایط لبخند از صورتش محو نمی شد، هفته گذشته در زمان صحبت های فتح الله زاده در حالی که یکی دیگر از برنامه های ٩٠ را اجرا کرد که عاری از هرگونه روحیه ای بود که علامت سوال های فراوانی را برای بینندگان ایجاد کرد.

شاید بارها اتفاق افتاده بود که در این برنامه شاهد برخوردهای لفظی مسئولان با همدیگر یا با عادل بودیم و یا نتیجه ای در بحث های مطرح شده بدست نیامد اما در نهایت قضاوت تمام اتفاقات به افکار عمومی سپرده می شد، قضاوتی که گاه و بیگاه در وسائل نقلیه عمومی، ادارات و اماکن عمومی آنها را به نظاره نشستیم.

برنامه "90" از نمونه های خارجی آن الگوبرداری شده و کار اصلی آن به نقد کشیدن ضعف های ساختاری فوتبال کشور است که صرفنظر از برخی ایرادها، می توان نمره قبولی به این برنامه داد. پربیننده بودن این برنامه یک روی سکه است و روی دیگر سکه آن است که بسیاری از مدیران، مربیان و بازیکنان فوتبال، از آنجا که به صراحت از سوی این برنامه به نقد کشیده می شوند، دل خوشی از 90 ندارند.

فردوسی پور که همواره، حتی در دشوارترین شرایط ، لبخند از صورتش محو نمی شد ، هفته گذشته در زمان صحبت های فتح الله زاده در حالی یکی دیگر از برنامه های 90 را اجرا کرد که عاری از هرگونه روحیه ای بود که علامت سوال های فراوانی را برای بینندگان ایجاد کرد.

به نظر می رسد جنگ لفظی امیر قلعه نویی و عادل فردوسی پور وارد فاز جدیدی شده است و باید منتظر ماند و دید آیا عادل می تواند برنامه و عواملش از این حواشی ایجاد شده دور کند یا خیر ؟

بخش ورزشی تبیان
منبع: