تبیان، دستیار زندگی
به بهانه به دردسر افتادن دوباره برنامه نود طی هفته های اخیر بر اثر موضع گیری های مجری اش، بی مناسبت ندیدیم دست به تیپ شناسی شخصیت برخی از دشمنان و منتقدان نود در سال های گذشته بزنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشهورترین و معروفترین منتقدان برنامه نود


به بهانه به دردسر افتادن دوباره برنامه نود طی هفته های اخیر بر اثر موضع گیری های  مجری اش، بی مناسبت ندیدیم دست به تیپ شناسی شخصیت برخی از دشمنان و منتقدان نود در سال های گذشته بزنیم و نوع تعامل آن ها با این برنامه و علت به مشکل خوردن شان با فردوسی پور را بررسی کنیم. نکته جالب توجه این که تقریبا همه کسانی که علیه نود موضع داشته اند، چهره های سرشناس و مطرح ورزش بوده اند.


فردوسی پور و برنامه نود

محمد علی آبادی و کشمکش هایش با نود؟

یکی از جدی ترین مخالفان نود در 10 سال حیات این برنامه، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی بود. محمد علی آبادی از معدود معارضان علیه نود به شمار می رفت که شایع شده بود، مجموعه اش در پخش این برنامه اخلال به وجود آورده و ضمن کوتاه کردن زمان یکی از قسمت های آن، مسابقه پیامکی اش را هم قطع کرده اند.

با این اوصاف در نهایت این تلاش رسانه های منتقد و از جمله عادل فردوسی پور بود که به ثمر نشست و این علی آبادی بود که با تغییر مدیریت از سازمان تربیت بدنی رفت. بخش جنجالی «دوربین نود» همواره محل اختلاف سازمان تربیت بدنی و این برنامه پر مخاطب بود. این قسمت که اتفاقا در زمان ریاست علی آبادی بر سازمان راه اندازی شد، به انعکاس کاستی های مدیریتی و تاسیساتی در میادین ورزشی سراسر کشور اختصاص دارد و همین مساله با اعتراض هفتگی مهندس و مجموعه اش همراه می شد.

نقطه اوج اختلافات دو طرف شبی بود که محمد آخوندی روی خط نود آمد تا به عنوان سخنگوی سازمان، در مورد پاره ای از ابهامات پیرامون فدراسیون فوتبال پاسخگو باشد. مکالمه تند نه چندان دوستانه عادل با آخوندی، در نهایت به جایی ختم شد که طرفین از هم خواستند جایگاه خودشان را حفظ کنند. پس از این ماجرا بود که داستان مختل شدن پیامک ها و راه ندادن موقتی دوربین نود به ورزشگاه ها پیش آمد. این غائله البته هفته بعد با حمایت 97 درصدی مردم از عادل و نود به پایان رسید..

سکانس کلیدی؛ علی آبادی: نود نفری که هیچ، نهصدنفری هم نمی توانند جلوی ما را بگیرند!

قلعه نویی و فردوسی پور

قلعه نویی و فردوسی پور

نه تنها با نود، بلکه نوع و محتوای ارتباطات امیر قلعه نویی با بسیاری از افراد و پدیده های دیگر هم بر اساس اصل طلایی «سود – زیان» تنظیم می شود. او همان قدر که آمادگی دارد هفته ای 3 بار از کسی تعریف و تمجید کند همان قدر هم آماده است که علیه اش مصاحبه های آتشین انجام بدهد و اساسش را زیر سوال ببرد!

در مورد تعامل با عادل و نود هم در، بر پاشنه همین مصلحت جویی های امیرخانی چرخیده است. او اغلب روابط خوبی با نود دارد، اما هر زمان که شرایط اقتضا کند؛ آماده است آسمان را ابری کند. اخیرا پس ا از آن که در تیم استقلال بچه اش را در یک دیدار دوستانه به بازی فرستاد و اعتراض هواداری حواشی فراوانی را برای استقلال بوجود آورد و از آن مهمتر آینکه این اتفاق در روز دوشنبه صورت گرفت تا برنامه نود به حواشی آن بپردازد. همین اتفاق کافی بود تا  قلعه نویی تصمیم گرفت خیلی ناگهانی علیه نود موضع بگیرد و عادل و برنامه اش را مافیای فوتبال ایران خطاب کند. این اتفاق در زمان مربیگری قلعه نویی نیز بارها رخ داده است و سرمربی آن زمان سپاهان حاضر نبود در حضور دوربین نود در نشست های خبری حاضر شود.

امیر انتقادهای چند سال قبل عادل از خودش پس از ناکامی تیم ملی در جام ملت های آسیا را دلیل اتخاذ این تصمیم ناگهانی عنوان کرده بود، اما نکته بین ترها می دانستند که موضوع فقط به حضور فرزندش است و قلعه نویی درصدد منحرف کردن افکار عمومی است؛ درست مثل لیگ پنجم که در روزهای افول استقلال با به میان کشیدن بحث دست های پشت پرده، فشار را از روی تیمش برداشت. بعدها با عیادت ناگهانی عادل از قلعه نویی بعد از عمل جراحی اش؛ ورق برگشت و روابط امیر با نود به مسیر اصلی اش بازگشت!

حالا باید منتظر ماند و دید آیا باز هم رابطه قلعه نویی و فردوسی پور به گل و بلبل تغییر وضعیت می دهید یا خیر؟

سکانس کلیدی؛قلعه نویی: آقا اگر ما نخواهیم برنامه نود صدا و تصویر ما را پخش کند چه کار باید بکنیم؟

علی دایی و فردوسی پور

علی دایی؛ سینوس به سبک بچه های شریف!

هر دو فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف اند، اما روابط شان هرگز شبیه هم دانشگاهی های قدیمی نیست که بنشینند و با فراغ بال از خاطرات شان بگویند و غم شیرین گذشته را بخورند! دایی به دلیل نقش بسیار پررنگی که به عنوان مربی و بازیکن در دوران معاصر فوتبال ایران داشته، همواره در تیررس عادل و نودش بوده و همین مساله باعث رقم خوردن روابط پرفراز و نشیبی بین این دو نفر شده که فردوسی پور اغلب از آن به عنوان یک منحنی سینوسی یاد می کند.

اوج اختلاف این دو نفر احتمالا به زمانی مربوط می شود که عادل فردوسی پور در حاشیه مسابقات جام جهانی آلمان با علی دایی مصاحبه مفصلی انجام داد که شهریار در آن به دفاع از خودش پرداخته بود، اما حتی یک دقیقه هم از این گفت و گو – که ظاهرا با چاشنی خشونت هم همراه بوده! پخش نشد. این اواخر روابط دو نفر به عالی ترین شکل خودش رسیده که به نظر می رسد تا حدی دست عادل را هم برای انتقاد از دایی بسته و او را در تنگنای نوعی معذورات اخلاقی قرار داده هاست. در تحلیل کینه های گاه و بیگاه دایی از نود، می توان به همان روحیه جاه طلب و البته ذهن شکاک او اشاره کرد که مجال را برای تحمل هیچ مخالفتی مهیا نمی کند.

سکانس کلیدی؛فردوسی پور: دایی فکر می کند همه دشمن او هستند!

مایلی کهن

محمد مایلی کهن؛ ارباب بیانیه ها، علیه نود!

او را می توان با ثبات ترین منتقد برنامه نود قلمداد کرد. فلسفه اصلی مخالفت های مستمر همیشگی حاجی با نود چندان روشن نیست، اما احتمالا این موضوع هم جایی در روحیه همیشه معترض او ریشه دارد. وقتی مایلی کهن می تواند همزمان کارمند سازمان تربیت بدنی باشد و علیه محمد علی آبادی شدیدترین انتقادها را انجام بدهد، این یعنی آن که حاجی اهل نقد است و زبان تند و تیزش ترمز ندارد.

با این حال مایلی کهن بیشتر ترجیح می دهد زمانی که «در قدرت» است از عادل انتقاد کند و اتفاقاً در روزهایی که «بر قدرت» بوده، استفاده هایی هم از تریبون عادل فردوسی پور برده است؛ درست مثل روزهای بعد از ناکامی ایران در جام جهانی 2006 آلمان که حاجی فرصت رویارویی با عادل را مغتنم شمرد و با وارد کردن اتهاماتی مثل مداخله دایی در مسائل فنی تیم و نیز نقش داشتن وی در حذف مصطفوی از فدراسیون فوتبال، حسابی از خجالت دشمن دیرینه اش درآمد. طی یکی، دو فصل اخیر مایلی کهن به بهانه غیر منطقی عدم پخش کامل سخنانش در کنفرانس های مطبوعاتی، علیه عادل حرف زده و اخیراً نیز مدعی شده که در مورد او به ضرغامی نامه خواهد نوشت.

سکانس کلیدی؛مایلی کهن: فردوسی پور شومن کبیر است!

فراز کمالوند؛ در جست و جوی شهرت!

این همکار سابق مجری و تهیه کنده نود در یک روزنامه ورزشی قدیمی را هم می توان از منتقدان عادل فردوسی پور به شمار آورد. حجم بیشتری از رفتارهایی کمالوند البته با انگیزه شهرت طلبی مضاعف قابل توجیه است؛ آن جا که او سخت تلاش می کند هر چه بیشتر به استانداردهای استادش و «ف.ک» ارشد فوتبال ایران یعنی فراز کمالوند نزدیک شود.

او که طی سال های اخیر نشان داده موج سواری روی احساسات هواداران تراکتورسازی را چقدر خوب بلد است و حتی اقدام غیرحرفه ای و غیراخلاقی اش در توافق با صنعت نفت آبادان را هم با همین تخصص نزد مردم تبریز لاپوشانی کرد، بعد از نظر سنجی مشهور برنامه نود در مورد تعداد هواداران تیم های ایرانی در صف منتقدان نود قرار گرفت و مسابقه مزبور را بدون هیچ توضیح قانع کننده ای خدشه دار توصیف کرد.

سکانس کلیدی؛کمالوند: من از دوره همکاری مشترکمان به یاد دارم که شما پرسپولیسی بودید.

بخش ورزشی تبیان


منبع: تماشاگر