تبیان، دستیار زندگی
حالا که هوا کم کم بهاری می شود، اگر به دنبال بهانه ای برای سفر به یک منطقه زیبا و خوش آب و هوا می گردید، ما کردستان همیشه سبز و شهر مریوان را به شما پیشنهاد می کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای پای ساسانیان قدم بگذارید!
پل تاریخی گاران


حالا که هوا کم کم بهاری می شود، اگر به دنبال بهانه ای برای سفر به یک منطقه زیبا و خوش آب و هوا می گردید، ما کردستان همیشه سبز و شهر مریوان را به شما پیشنهاد می کنیم. شهری که به لطف طبیعت بکر و بازمانده های تاریخی اش، رونق زیادی در کردستان گرفته است.


مریوان شهر زیبایی است. این را وقتی به نزدیکی مرز ایران و عراق رسیدید و سرسبزی و خنکی و رطوبت این شهر را حس کردید، درک خواهید کرد. مریوان در 125 کیلومتری شمال غربی سنندج قرار دارد و دریاچه زریوار و اورامان جلوه بی نظیری به این شهر داده اند. این شهرستان از شمال به شهرستان سقز، از شرق و جنوب شرقی به شهرستان سنندج، از جنوب به بخش نوسود از شهرستان پاوه و از غرب و شمال غربی به خاک عراق می رسد.

برای دیدن پل گاران باید به 10 کیلومتری شمال شرقی مریوان سفر کنید و آن را و در مسیر گاران - تیژتیژ ببینید. این پل در زمان‌های نه چندان دور ارتباط بین دو منطقه اسلام دشت و گاران مریوان را با هم تسهیل می‌کرد و دروازه عبوری از مریوان به سمت سنندج بود

اما به جز طبیعت چشم نواز این شهر، مریوان یادگارهای تاریخی را هم در خود جا داده است. نمونه اش پل تاریخی گاران که روی رودخانه‌ای به همین نام بنا شده و 2 دهنه 6 ضلعی و دو پایه متصل به آن که هر کدام سه دهنه دارند در آن به چشم می خورد.

کردستان

برای دیدن پل گاران باید به 10 کیلومتری شمال شرقی مریوان سفر کنید و آن را و در مسیر گاران - تیژتیژ ببینید. این پل در زمان‌های نه چندان دور ارتباط بین دو منطقه اسلام دشت و گاران مریوان را با هم تسهیل می‌کرد و دروازه عبوری از مریوان به سمت سنندج بود. طول این پل 42 متر، عرضش 9 و نیم متر و ارتفاع آن 6 متر است که برای ساخت چنین بنایی از ملات، سنگ، ساروج، آجر و سنگ‌های تراشیده استفاده شده است.

پل گاران در دوران والیان اردلان در زمان صفویه مرمت شده است اما پیشینه آن به زمان ساسانیان بر می‌گردد و تا سال 1320 از آن استفاده می‌شده است. سرانجام ایم پل در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 3591 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل تاریخی گاران

برای ساخت پایه های پل از سنگ های تراشیده استفاده شده است تا آب هایی که از ارتفاعات بلند و برفگیر منطقه سرشیوه مریوان سرچشمه می گرفتند از زیر این پل عبور کنند. ساخت پل با بستر سازی آغاز شده و بعد از آن، پایه هایش ایجاد شده است. پل گاران اخیرا دوباره ترمیم شده و بخش هایی از آن که در گذر زمان از بین رفته بود، توسط سازمان میراث فرهنگی بازسازی شده است.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان