تبیان، دستیار زندگی
فوتبال در ایران قدمتی بالای یک قرن دارد. چندی پیش صد سالگی فوتبال را پاس داشتند و جمعی از قدیمی ها را تجلیل کردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نود و مسئولیت تغییر ذائقه‌های فوتبالی

برنامه نود

فوتبال در ایران قدمتی بالای یک قرن دارد. چندی پیش صد سالگی فوتبال را پاس داشتند و جمعی از قدیمی ها را تجلیل کردند. فوتبال ایران با وجود این سابقه طولانی از رشد لازم برخوردار نبوده است. این امر با توجه به دولتی بودن باشگاه ها  و تغییرات پیاپی در سطح مدیریت ها و حضور مسئولان ناآشنا به فرهنگ فوتبالمان ضربه های سختی به این رشته زده است.

فوتبال ایران که مثلا چندین دوره شکل حرفه ای در لیگ را تجربه می کند با اشکالات جدی مواجه است. برخی باورهای غلط در فوتبال باعث می شود تا این رشته برای رشد با مشکلات جدی مواجه شود. این باورها اگر در بین خواص فوتبال باشد کار را سخت تر از حد تصور هم می کند.

به سراغ اصل مطلب می رویم. آنچه امروز فوتبال ما را آزار می دهد ذائقه حاشیه طلب اهالی فوتبال است. اگردر گذشته سنتی بودن دیدگاه ها اهالی فوتبال را به کارهای نمایشی  مثل زدن برگردان، شیرجه های بلند دروازه بان ها و شوت  سنگین بازیکنان توجه می داد اکنون با تکیه برعلم فوتبال، امروز دفع منطقی توپ ، بستن زاویه و حرکت درست دروازه بان در مسیر توپ، زدن ضربه حسابشده و نه فقط پرقدرت به توپ (مثل ضربه چیپ ) در اولویت است. از این نوع تکنیک های جزیی در فوتبال فراوان و به شدت زیر نظر اهل فن است. به عبارتی اگرچه حرکت های تکنیکی و زیبا در تماشایی کردن فوتبال نقش زیادی دارد و مورد اقبال است اما اگر این کارها ثمره واقعی نداشته باشند به طور حتم  با انتقادات جدی هم مواجه می شوند.

برای تقویت باور این واقعیت ها رسانه ها نقشی اساسی دارند. یعنی باید رسانه ها تلاش کنند تا به تماشاگران عادی و نیمه حرفه ای بباورانند که فوتبال علاوه بر کارهای نمایشی و حاشیه ای امروزه شکلی علمی و حسابشده یافته است. بدون توجه به این اصل هیچ تیمی موفق نخواهد بود. در فوتبال روز دنیا که تیم ها از لحاظ قدرت به هم نزدیک شده اند هر تیمی روش علمی تر را بیشتر رعایت کند پیروز خواهد بود. چنین است که فوتبال موصوف به ماشینی بودن آلمان راه موفقیت در پیش گرفته و همیشه مطرح است. اگر چنین روشی با خلاقیت های فردی همراه باشد آن فوتبال چنان زیبا می شود که در سراسر جهان طرفداران پرشماری پیدا می کند.

برای برنامه ای که در بخش پیامک هایش از بهترین نرم افرازهای کامپیوتری بهره می گیرد استفاده از نرم افزارهای جذاب فوتبالی دور از دسترس نیست. نرم افزارهایی که با پرداختن به اطلاعات و مارهای جالب باعث جذب تماشاگر هم می شود. در همین بازی خر دو تیم پرسپولیس و استقلال شاهد بودیم که مجید جلالی با کمک دوستانش و با بهره بردن از همین اطلاعات و مار کلاس درس خوبی را برپا کرد.

همان طور که ذکر شد در این باره نقش بزرگ بر دوش رسانه هاست . در بین رسانه ها برنامه هایی که پرمخاطب می شوند مسئولیت سنگین تری دارند. برنامه ای چون نود که امروزه مخاطبان بسیاری دارد باید در این خصوص فعال باشد. یکی از راه های کمک به فوتبال برچیدن افکار قدیمی نا کارآمد و جایگزین کردن تدابیر تازه است. نود در هر برنامه اش به اشکالات داوری می پردازد. این توپ اوت بود، آن صحنه پنالتی بود. داور اینجا باید اخطار می داد و... این برنامه که مدتی بخش کارشناسی داشت این بخش را حذف کرد و ظاهرا دلیل امر هم ذائقه مردم بود. اما سوال اینجاست این ذائقه را چه کسی باید عوض کند؟ آیا نود که داعیه کمک به فوتبال را دارد در این باره خود را مسئول نمی داند؟

در فوتبالی که اشتباهات پرتعداد بازیکنانش فغان همه را به آسمان می برد چه کسی باید به بررسی این اشتباهات بپردازد؟ چه کسی باید این اشتباهات را زیر ذره بین ببرد و با ارائه راهکار بازیکنان را وادار کند که دیگر این اشتباهات را تکرار نکنند. آیا فقط با "آگراندیسمان" کردن اشتباهات داوری ما می توانیم باعث رشد فوتبال شویم؟

عادل فردوسی پور

فوتبال ایران که روزگاری به برزیل آسیا معروف بود و تکنیک بازیکنانش زبانزد دوست و دشمن بود حالا و با بی توجهی به زوایای مختلف کار این هنر بزرگ را از دست می دهد. آیا با نگاه کارشناسی نمی توانیم جلوی این اتفاق بد را بگیریم؟

نود در این باره مسئولیت سنگینی دارد. به نظر می رسد این برنامه با کنار گذاشتن پرداختن به دعواهای شخصی و مسایلی مثل طلب این از آن وآن از این و اضافه کردن بخش کارشناسی می تواند رسالت بزرگ خود را بهتر انجام دهد.

با نگاهی به آنچه در برنامه های ورزشی در تلویزیون کشورهای  حاشیه خلیج فارس می گذرد در می یابیم که آنها با وجود این که علاقه مند و با استعداد در فوتبال ندارند اما راه پیشرفت را در این کار یافته اند. ممکن است این سوال پیش آید که این برنامه ها به شکل جداگانه در حال اجراست اما پاسخ ما این است تا برنامه هایی چون نود قادر به تغییر این ذائقه نباشند هرگز در این راه موفق نخواهیم بود.

به عبارتی اهالی فوتبال ما که سالهاست با رویه برنامه هایی چون نود بیشترین ضریب توجه خود را به حاشیه معطوف کرده اند باید با برنامه های جذاب و کوتاه چند دقیقه ای لابلای یک قسمت از نود عادت بد خود را کنار بگذارند و به متن توجه کنند. صد البته این برنامه های کارشناسی می توانند جذابیت های بصری خود را داشته باشند.

برای برنامه ای که در بخش پیامک هایش از بهترین نرم افرازهای کامپیوتری بهره می گیرد استفاده از نرم افزارهای جذاب فوتبالی دور از دسترس نیست. نرم افزارهایی که با پرداختن به اطلاعات و آمارهای جالب باعث جذب تماشاگر هم می شود. در همین بازی آخر دو تیم پرسپولیس و استقلال شاهد بودیم که مجید جلالی با کمک دوستانش و با بهره بردن از همین اطلاعات و آمار کلاس درس خوبی را برپا کرد. کلاسی که بی گمان همزمان با مربیان لیگ برتری علاقه مندان پرشماری در آن حاضر شدند و بهره حاصل از آن را کم وبیش تعدادکثیری از اهالی فوتبال بردند.

آیا چنین دستاوردی ارزش این را ندارد که برنامه ریزان نود به آن توجه کنند؟ نظر شما مخاطبان عزیز چیست؟

بهمن اسدی
بخش ورزشی تبیان