تبیان، دستیار زندگی
برخی از ستاره های فوتبال تنها محصور به چمن سبز نیستند، شهرت این ستاره ها آنها را به وادی های مختلفی وارد کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیکوکاری ستارگان فوتبال ایران

علی کریمی


برخی از ستاره‌های فوتبال تنها محصور به چمن سبز نیستند، شهرت این ستاره‌ها آنها را به وادی‌های مختلفی وارد كرده است.

تعدادی از این ستاره‌ها وارد سینما شدند، چند نفر به خوانندگی رو آوردند، ستاره‌های دیگری هم وارد عرصه‌های مختلف اعم از تجارت و سایر فعالیت‌های اجتماعی شدند، اما شاید با ارزش‌ترین فعالیت غیرورزشی ستاره‌ها به تمایل آنها برای حضور در امور خیریه و كمك به افراد ناتوان، بیمار، نیازمند و یتیم برمی‌گردد.


ستاره‌های چمن سبز با پرداختن به اموری پسندیده از این دست، وجهه‌ای دیگر پیدا كرده‌اند و از نظر فوتبالدوستان و هواداران دیگر محدود به همان بازیكنانی نیستند كه با پیراهن تیم ملی یا باشگاهی در مستطیل سبز مشاهده شده‌اند. در واقع هنر آنها دیگر محدود به چمن سبز نیست، تكنیك مثال‌زدنی، شم گلزنی بالا و... تنها ویژگی برخی از فوتبالیست‌ها به حساب نمی‌آید، چرا كه هنر آنها گاهی در زمینه‌های با ارزش دیگری عیان می‌شود.

برخی از این ستاره‌های نوعدوست و نیكوكار همیشه سعی كرده‌اند اقدامات خیرخواهانه خود را در لفافه قرار بدهند، اما نمای باز زندگی این ستاره‌ها كه نتیجه مستقیم زوم‌كردن رسانه‌ها بر آنها و زندگی شخصی‌شان است باعث شده هر چند وقت یكبار اخباری مبنی بر كمك مالی قابل توجه یك بازیكن مشهور به كودكان بی‌سرپرست، تاسیس یك مدرسه توسط یك مربی یا اتفاقاتی مشابه با این منتشر شود.

با معرفت‌های فوتبال ایران محدود به یك یا دو نام خاص نیستند تا با افول روز افزون فوتبال ملی و باشگاهی حداقل این امیدواری وجود داشته باشد كه جمعیت نیكوكاران فوتبالی روز به روز افزایش می‌یابد.

ترویج ارزش‌های معنوی

فوتبالیست‌ها و مربیانی كه فعالیتی چشمگیر در امور خیرخواهانه دارند خواسته یا ناخواسته باعث ترویج ارزش‌های معنوی در جامعه می‌شوند. كار مثبتی كه توسط یك ورزشكار شناخته‌شده انجام می‌شود در مقایسه با یك فرد عادی نمود بیشتری دارد، بخصوص اگر قرار باشد این كار مثبت به تاسیس یك پرورشگاه یا كمك به انجمن حمایت از بیماران سرطانی مربوط شود.

حتی اگر این ستاره‌ها مرتكب عملی ناپسند در چمن سبز یا زندگی خصوصی خود شده باشند كه این حركت ناپسند بازتابی نامطلوب در رسانه‌ها دارد، پرداختن به امور خیریه باعث می‌شود آن اتفاق نامطلوب كمتر در شخصیت اجتماعی ستاره مزبور تاثیر منفی بگذارد.

انجام كارهای نیكوكارانه و عام‌المنفعه جریانی است كه از خیلی وقت پیش در فوتبال ایران به راه افتاده است، جریانی كه نمایی دیگر از فوتبال را نشان می‌دهد. افزایش تعداد فوتبالیست‌هایی كه درصدد انجام كارهای خیریه هستند حاكی از زنده‌بودن ارزش‌های اخلاقی دارد، یعنی همان چیزی كه خیلی‌ها به وجود آن در فوتبال شك دارند.
علی دایی

علی دایی، كاپیتان تیم نیكوكاران

علی دایی را شاید بتوان كاپیتان تیم نیكوكاران معرفی كرد. آقای گل جهان از زمانی كه بازیكن بود تا امروز كه در كسوت مربیگری روی نیمكت راه‌آهن می‌نشیند، فعالیتی چشمگیر در امور خیریه داشته و دارد. دایی مدتی در یونسكو عضویت داشت و با عضویت در این سازمان جهانی وظیفه حمایت از حقوق كودكان را به عهده گرفته بود. كمك‌های مالی و معنوی این فوتبالیست پرافتخار به ایتام، برگ زرینی در كارنامه وی محسوب می‌شود هر چند این كمك‌ها محدود به كودكان یتیم نیست و او در زمینه كمك‌ به افراد بی‌بضاعت و مستمند نیز ید طولایی دارد.

تاسیس یك درمانگاه شبانه‌روزی در اردبیل، ساخت مدرسه‌ای 12 كلاسه در زادگاهش و راه‌اندازی پرورشگاه و كمك به معالجه افراد بیمار بی‌بضاعت از دیگر اقدامات مهم خیریه علی دایی است، اما مهم‌ترین اقدام نیكوكارانه اخیر وی به زلزله آذربایجان شرقی و روستاهای ورزقان برمی‌گردد. پس از وقوع دلخراش این زلزله علی دایی زودتر از هر ورزشكار دیگری خود را به روستاهای زلزله‌زده رساند تا كمك‌رسان مردم آسیب‌دیده باشد. شهریار فوتبال ایران از زمان وقوع زلزله تا امروز كمك‌های مالی قابل توجهی به مردم زلزله‌زده كرده و علاوه بر آن نقش زیادی در جمع‌كردن كمك‌های مردمی برای زلزله‌زدگان ایفا كرده است.

یعنی همان نقشی كه او هنگام وقوع زلزله خانمان‌برانداز بم ایفا كرد. موارد نیكوكارانه متعددی در كارنامه علی دایی دیده می‌شود كه شاید یكی از جالب‌ترین آنها تامین جهیزیه یك دختر باشد. برادر این دختر زمانی كه علی دایی سرمربی پرسپولیس بود با حضور بر سر تمرینات این تیم از سرمربی سابق سرخ‌ها در خواست كمك مالی برای تهیه جهیزیه خواهرش كرده بود كه علی دایی نیز با انجام تحقیقات و اطمینان از صحت این موضوع برای آن دختر جهیزیه كاملی تهیه كرد.

كمك مالی به بستری‌شدن یك بیمار قلبی در یكی از بیمارستان‌های تهران از آخرین اقدامات نیكوكارانه سرمربی تیم راه‌آهن است. تامین هزینه درمان دختر بچه‌ای كه دچار سوختگی شدید در ناحیه صورت شده بود اقدام نیكوكارانه دیگری از سوی آقای گل جهان است، اقدامی كه شاید از 109 گل ملی او ارزش بیشتری داشته باشد.

چهره‌های شاخص و مشهور با انجام كارهای انسان‌دوستانه، ناخواسته آن را به بهترین شكل در جامعه تبلیغ می‌كنند، موضوعی كه مهدی مهدوی‌كیا تاكید زیادی روی آن دارد. مهدوی‌كیا چندی پیش طی مصاحبه‌ای عنوان كرد كه فوتبالیست‌ها باید كار خیرشان را با صدای بلند اعلام كنند تا انجام آن را در جامعه ترویج بدهند.

علی کریمی

بازیكن جوانمرد

علی كریمی كسی است كه بیشتر از هر فوتبالیست دیگر كارهای خیرخواهانه‌اش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، این در حالی است كه بازیكن تكنیكی شماره 8 فوتبال ایران تمایلی نسبت به فاش‌شدن فعالیت‌هایش در این زمینه ندارد. كریمی همان كسی است كه بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمان مرحوم بابك معصومی ـ بازیكن سابق تیم ملی فوتسال ـ را تامین كرد.

كریمی بكرات كودكان یتیم و بی‌سرپرست را مورد حمایت مالی و معنوی خود قرار داده و اكنون نیز حمایت كامل از كودكان را پس از بازنشستگی از فوتبال هدف اصلی خود قرار داده است. كارهای خیرخواهانه بازیكن خاص فوتبال ایران فقط به كمك‌های مالی خلاصه نمی‌شود چرا كه او انگیزه‌ای ارزشمند برای دلجویی و همدردی از كسانی دارد كه نه ضعف مالی كه مشكلات جسمی و حركتی دارند.

علی کریمی

دلجویی از چاق‌ترین پسر ایران و برخورد گرم و صمیمانه با جوانی نابینا كه فقط برای ملاقات با علی كریمی بر سر تمرینات پرسپولیس آمده بود، نمونه‌ای كوچك از شماره 8 پرسپولیس و تیم ملی است. چند سال پیش و در برنامه‌ای كه ویژه ماه مبارك رمضان بود، مرتضی، قد بلندترین پسر ایران كه به دلیل یك هورمون عجیب، قدش به طرز غیرطبیعی در حال رشد و افزایش بود حضور یافت و در آن برنامه بزرگ‌ترین آرزوی زندگی خود را داشتن یك لپ‌تاپ و ملاقات با علی كریمی عنوان كرد.

كمتر از 24 ساعت از پخش این برنامه علی كریمی در حالی كه یك لپ‌تاپ در دست داشت به ملاقات مرتضی رفت و در آن ملاقات به این جوان قد بلند قول داد كه هزینه‌های درمانش را هم تقبل می‌كند. چندی پیش نیز زنی جوان در حالی كه كودك خود در آغوش داشت بر سر تمرینات پرسپولیس رفت و از شماره 8 قرمزها تقاضای كمك مالی برای تامین هزینه‌های سنگین درمان فرزندش كرد كه علی كریمی همان جا اعلام كرد تمام هزینه‌های درمان این كودك را تقبل می‌كند.

علی کریمی و مادر به همراه کودک بیمار

ناجی زلزله‌زدگان

كریم باقری نیز از بازیكنانی به شمار می‌رود كه در كنار فوتبال، كارهای خیرخواهانه را در اولویت كارهای خود قرار داده است. هرچند شماره 6 سابق تیم ملی فوتبال ایران طی سال‌های اخیر چشمه‌هایی از معرفت و جوانمردی خود را در رابطه با كمك به محرومان، یتیمان و افراد بی‌بضاعت نشان داده است.

اما نقطه اوج اقدامات نیكوكارانه وی به زلزله آذربایجان برمی‌گردد، جایی كه او با تمام توان و قدرت برای كمك به زلزله‌زدگان تلاش كرد. كریم باقری مسئولیت جمع‌آوری كمك‌های مردمی به زلزله‌زدگان را به عهده گرفت تا در آن حادثه دردناك نقش یك ناجی را ایفا كند. كمك‌هایی كه باقری تا امروز جمع كرده به هزینه ساخت ده‌ها باب واحد مسكونی برای حادثه‌دیدگان تبدیل شده است.

مهدوی کیا

موشكی از جنس معرفت

چهره‌های شاخص و مشهور با انجام كارهای انسان‌دوستانه، ناخواسته آن را به بهترین شكل در جامعه تبلیغ می‌كنند، موضوعی كه مهدی مهدوی‌كیا تاكید زیادی روی آن دارد. مهدوی‌كیا چندی پیش طی مصاحبه‌ای عنوان كرد كه فوتبالیست‌ها باید كار خیرشان را با صدای بلند اعلام كنند تا انجام آن را در جامعه ترویج بدهند. موشك سابق هامبورگ همه نوع اقدام خیرخواهانه‌ای را در پرونده‌اش دارد، از كمك به ایتام گرفته تا كمك به آسایشگاه كهریزك.

مهدوی‌كیا حتی آن موقع كه در آلمان بازی می‌كرد از كارهای خیرخواهانه غافل نمی‌شد. مهدوی‌كیا زمانی كه در آلمان بازی می‌كرد از لحاظ مادی و معنوی به كودكان سرطانی كمك زیادی می‌كرد. هافبك سابق تیم ملی فوتبال ایران هنوز هم به كودكان آفریقایی كمك‌های مالی می‌كند و علاوه بر آن بتازگی كمك‌رسان مردم زلزله‌زده آذربایجان شرقی هم بوده است. او كه از بااخلاق‌ترین بازیكنان فوتبال محسوب می‌شود معرفت خود را خارج از چمن سبز هم به دفعات نشان داده است.

شادی به سبک مجیدی در گلبال با کودکان نابینا

بازی با کودکان نابینا

فرهاد مجیدی یکی دیگر از بازیکنانی است که هواداران بی شماری کارهای او را رصد می کنند. بازی با کودکان نابینا شاید برای کودکان دیدنی نباشد اما آنها می توانند با بازی کردن در کنار مجیدی لحظات شیرینی را از اعماق وجودشان احساس کنند.

بازی با کودکان نابینا و ثبت کردن لحظات خوش برای کسانی که از نعمت دیدن محروم هستند شاید از هزاران افتخار دیگر بالاتر باشد.

ستاره محبوب استقلال روز گذشته با حضور در مدرسه روشندلان با آنها گلبال بازی کرد تا از این طریق آنها را به آرزویشان برساند.

پوشاندن زشتی‌ها

انجام كارهای نیكوكارانه و عام‌المنفعه جریانی است كه از خیلی وقت پیش در فوتبال ایران به راه افتاده است، جریانی كه نمایی دیگر از فوتبال را نشان می‌دهد. افزایش تعداد فوتبالیست‌هایی كه درصدد انجام كارهای خیریه هستند حاكی از زنده‌بودن ارزش‌های اخلاقی دارد، یعنی همان چیزی كه خیلی‌ها به وجود آن در فوتبال شك دارند.

دامنه اقدامات خیریه برخی از فوتبالیست‌ها آنقدر گسترده است كه گاهی اوقات اتفاقاتی منفی را در خود حل می‌كند و باعث می‌شود چهره فوتبال ایران بیش از این مخدوش نشود.

در واقع مدرسه‌ای كه علی دایی در اردبیل ساخت یا عیادتی كه علی كریمی در روز تولدش از كودكان یتیم به عمل آورد، نقش زیادی در پوشاندن بسیاری از زشتی‌های فوتبال ایران دارد، زشتی‌هایی كه گاهی اوقات به نظر می‌آید روزبه‌روز بر شدت آن افزوده می‌شود. براستی اگر طلایه‌داران كارهای خیرخواهانه در فوتبال نبودند، فوتبال ایران چه ظاهری پیدا می‌كرد؟

حسین محمدی
بخش ورزشی تبیان

منبع: تابناک