تبیان، دستیار زندگی
برنامه های ورزشی تلویزیون یکی از پر مخاطب ترین برنامه ها در جهان هستند. این حکایت در ایران نیز امری مشخص و محرز است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نود می تواند صد بگیرد اگر...


برنامه های ورزشی تلویزیون یکی از پر مخاطب ترین برنامه ها در جهان هستند. این حکایت در ایران نیز امری مشخص و محرز است. به همین دلیل در اغلب کشور ها منجمله ایران چنین برنامه هایی با استقبال آگهی دهندگان مواجه می شوند.


عادل فردوسی پور

بدون تردید طی سالیان اخیر و در میان برنامه های پرتعداد ورزشی نود جایگاهی ویژه داشته است. این برنامه که هر هفته علاوه بر بررسی خلاصه ای از بازی های لیگ به حواشی آن می پردازد از چند منظر قابل بررسی است. این برنامه پرمخاطب تاکنون چندین بار از سوی بهترین های فوتبال ایران با انتقادات سخت مواجه شده است. از علی دایی گرفته تا خداداد عزیزی، امیر قلعه نویی ، محمد مایلی کهن و... هربار تکیه این افراد به نوع پرداخت نود به موضوعات فوتبالی بوده است.

نود با وجود مخاطبان فراوانی که دارد مخالف نیز کم ندارد. اگرچه درصد موافقان و مخالفان اختلاف فاحش دارد اما حتی این امر باعث نمی شود تا نود و نود سازان به خواب فرو روند. قبل از این نیز برنامه هایی چون ورزش و مردم و ورزش شبکه دوم مخاطبان بسیاری داشته اند اما اهمال در راه رفع معایب و ... باعث شده تا آنها به برنامه هایی معمولی بدل شوند.

در حقیقت نود منتقدان مختلفی دارد. عده ای به دلیل پرداختن به تخلفات تماشای این برنامه را بر نمی تابند. گروهی گاهی از این برنامه تعریف و گاهی دیگر به آن می تازند . به عبارتی هر گاه نود به سود آنها بود خوب و در غیر این صورت برنامه ای بد تعریف می شود!

در میان گروه های منتقد اما عده ای هستند که قصدشان از انتقاد فقط سازندگی است. این گروه با دقت و حساسیت این برنامه را رصد می کنند و وقتی آن را در بیراهه می بینند دلشان به درد می آید و نگران می شوند که اهداف این برنامه محقق نشود. یادمان باشد که اگر مردم از برنامه ای  بدشان بیاید یا ضعف بزرگی در آن مشاهده کنند آشتی دادن آنها با این برنامه گاه نشدنی خواهد بود.

یکی از خطرات بزرگی که این برنامه را تهدید می کند قائم به شخص بودنش است. به عبارتی این برنامه با وجود یک کار دسته جمعی و حمایت فراوان اگر فردوسی پور را در کنار خود نداشته باشد دیگر نود نیست. آیا این خواسته خود فردوسی پور است؟ اگر چنین باشد باید به حال این برنامه تاسف خورد. در قدرت مجری این برنامه شکی نیست. او با اجرای خوب خود توانسته برنامه ای پر مخاطب را استمرار بخشد. تکیه او بر برخی اصولی که بارها مورد هجمه قرار گرفته در نوع خود قابل تقدیر است. اما همین اصول می گویند نباید به هر دلیلی این برنامه در صورتی که برای فردوسی پور مشکلی پیش آمد لطمه شدید بخورد.

نود به گروهی کارشناس نیاز دارد تا در طول هفته با جلسه دائمی و رصد موضوعات مختلف فوتبال بهترین ها آن ها را برای انعکاس انتخاب کند و نوع پرداخت به آن را مشخص کند. وجود چنین بدنه کارشناسی می تواند این برنامه را از گزند انتقادات احتمالی مصون بدارد.

از نگاهی دیگر این برنامه برای استمرار این موفقیت و از آن مهم تر رشد روز افزون نیاز به بخش های جدید دارد. این اتفاق وقتی روی خواهد داد که افکار نو و تدابیر تازه ارائه شود. چنین رویدادی با یک نفرشدنی نیست و نیاز به کار جمعی دارد. اگر در کارهای فنی و اجرایی این اتفاق در جریان است به نظر می رسد در راه برنامه ریزی چنین حالتی وجود ندارد. به عبارتی ایرادی که فردوسی پور گاه و بیگاه از مدیران فوتبالی در خصوص کار یکنفره می گیرد به نوعی در کار و بار خودش به شدت به چشم می آید. این کار باعث می شود تا این برنامه در خصوص برخی راهکارهایش برای بهبود فوتبال به مسیری اشتباه برود و به جای کمک به فوتبال به این رشته لطمه بزند. این همان نکته ای است که بارها از سوی منتقدان به آن اشاره شده است. اتفاقی که در صورت تکرار روش فعلی باز هم ادامه خواهد یافت.

برنامه نود

متاسفانه آنچه امروز در اظهار نظر افراد می یابیم این که انجام کار جمعی در ایران مشکل است. هیچ بعید نیست با ورود نود به چنین کار جمعی این برنامه با مشکلات جدی مواجه شود اما آیا حتی با وجود چنین احتمالی می شود از آنچه علم می گوید سر باز بزنیم ؟

نود به گروهی کارشناس نیاز دارد تا در طول هفته با جلسه دائمی و رصد موضوعات مختلف فوتبال بهترین ها آن ها را برای انعکاس انتخاب کند و نوع پرداخت به آن را مشخص کند. وجود چنین بدنه کارشناسی می تواند این برنامه را از گزند انتقادات احتمالی مصون بدارد. بدون شک چنین روشی باعث خواهد شد تا این برنامه خدای ناکرده به بیراهه نرود.

به طور قطع برنامه ای با این طیف فراوان مخاطب این ارزش را دارد تا در این باره حمایت افزون تر مسئولان صدا و سیما را در کنار خود ببیند. در این راه نود سازان نیز نباید از حضور افراد جدید واهمه داشته باشند. یادمان نرود که هدف کمک به فوتبال و ارائه کاری جذاب است. در نظر بگیرید تیم فوتبالی را که در پستی لنگ می زند و می تواند با حضور یک بازیکن کارساز منطقه ضعیف را پوشش دهد. آیا مربی حق دارد به دلیل قدیمی تر بودن یک بازیکن او را در پستی قرار دهد که به کل تیم لطمه بزند؟ نود در حال حاضر و بنا به گفته فردوسی پور به مردم تعلق دارد همین صاحبان اصلی از نود انتظار دارند تا ضمن حفظ حرمت قدیمی ها به نیروهای تازه و خوش فکر میدان دهد. امیدواریم این پیشنهاد مورد توجه قرار گیرد تا نود به سوی صد شدن پیش برود.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان