تبیان، دستیار زندگی
نوروز از سنن ایرانیان است كه همواره شور و نشاط، همراه با انگیزه و محبت را برای خانواده های ایرانی به ارمغان می آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیزده روز آرامش و شادی


نوروز همراه خود عشق، محبت، پویایی و پاكی را به ارمغان می آورد. تمامی اعضای خانواده قبل از شروع نوروز و فرارسیدن بهار از انرژی و انگیزه بسیاری جهت ایجاد تغییر و تحول برخوردار می باشند. اما انسان متمدن امروزی، به دلیل سختی و پیچیدگی زندگی.........

آرامش پس از طوفان خانه‌تکانی

نوروز از سنن ایرانیان است كه همواره شور و نشاط، همراه با انگیزه و محبت را برای خانواده های ایرانی به ارمغان می آورد.

شادی و لطافت روح همراه با محبت یكی از مهمترین اثرات نوروز باستانی است. شادی به معنای ایجاد انگیزه و نشاط، عاملی است كه خاص یك جامعه نیست. تحقیقات نشان داده است كه درتمام جوامع شاد بودن باعث افزایش كارایی می شود. این مسأله تقریباً از دهه 1930 ثابت شده و اصولاً تئوری روابط انسانی در تشریح این مسأله شكل گرفته است.

ارتباط متقابل و تعاون و همكاری نیز جزو لاینفك یك زندگی شاد  است. اتفاقات خوب و بد و مناسبت های مختلف ازجمله شرایطی است كه میزان مشاركت، تفاهم و مساعی اعضای یك خانواده و جامعه شاد را مشخص می نماید. از جمله این مناسبت ها، اعیاد مباركه مذهبی و یا ملی همچون نوروز است.

نوروز همراه خود عشق، محبت، پویایی و پاكی را به ارمغان می آورد. تمامی اعضای خانواده قبل از شروع نوروز و فرارسیدن بهار از انرژی و انگیزه بسیاری جهت ایجاد تغییر و تحول برخوردار می باشند. اما انسان متمدن امروزی، به دلیل سختی و پیچیدگی زندگی ناشی از کار بیشتر و استراحت کم تر و نیز تأثیرپذیری از استرس اطرافیان دور و نزدیک به دلیل پیشرفت فن آوری های ارتباط جمعی در عصر حاضر، بیشتر دچار استرس شده و خلاً آرامش در فضای اطراف او، بیشتر احساس می گردد. فصل بهار به ویژه نوروز و تعطیلات آن، فرصت بسیار مناسبی برای آرامش و کسب مهارت های کنترل استرس در زندگی می باشد. در طی تعطیلات نوروزی، هر روز می توانیم یکی از مهارت های کسب آرامش را تمرین کرده و آن را به یاد بیاوریم.

روز اول فروردین: اعتماد به نفس، کلید آرامش: بیش از شروع برنامه تقویت اعتماد به نفس، عواملی که موجب احساس حقارت و کاهش اعتماد و خود کم بینی شما می شود را یافته و با پیدا کردن استعدادها و توانایی های تان، راه های جانشین را برای تصحیح و جبران ضعف ها و تقویت خود بیایید.

روز دوم فروردین: مثبت اندیشی، راز آرامش: برای افزایش حس مثبت اندیشی در خود، در هر واقعه ای، به دنبال نکات مثبت پدید آمده از آن باشید و در هر مساله ای به این فکر کنید که بدتر از آن هم امکانش هست؟ البته پیش از تمرین مثبت اندیشی، تفاوت آن را با ساده لوحی، بی خیالی و سهل انگاری درک کنید.

خنده و شوخ طبعی، خصلت هایی اکتسابی هستند نه ذاتی، لذا سعی کنید  خنده تان، فقط ظاهری نباشد و از درون نیز شاد بودن و لذت بردن از زندگی را تمرین و تجربه کنید.

برای کسب آرامش، آرام صبحت کنید، خود و دیگران را راحت ببخشید و با خوش بینی، دوستدار و سپاس گزار افرادی باشید که با شما زندگی می کنند

روز سوم فروردین: ارتباط آرام : ما وقتی ارتباطی متعادل همراه با همدلی با اطرافیان خود دارید، آرامش را نیز به همراه خواهید آورد. در ضمن، کمک به دیگران و در نظر گرفتن خصوصیات خوب افراد و استفاده ی به موقع از آن ها در ارتباطات، موجب ایجاد رابطه ای سالم و بدون تنش و ایجاد آرامش در درون فرد می گردد .

روز چهارم فروردین: دعا و آرامش: ایمان به خدا از موثرترین راه های رسیدن به آرامش است و فرد با ایمان، دچار چنان استحکام و استواری ست که می تواند خود را از هر گونه استرس و اضطرابی رها ساخته و به آرامش برسد.

روز پنجم فروردین: خنده دروازه ی آرامش: زمانی که در ارتباط با دیگران دچار تنش شدید، خنده ای به موقع و یک شوخ طبعی به جا می تواند مسیر را هموارتر و آرام تر کند.

روز ششم فروردین: شغل آرام: اگر بی علاقگی به کارتان، موجب افزایش استرس در شما شده به جای این که به دنبال کار مورد علاقه ی دیگری باشید سعی کنید به کار فعلی خود علاقه مند گردید؛ می توانید اندکی محیط کارتان را تغییر دهید. انجام کارها با دقت، موجب موفقیت های بیشتری گشته و این پیروزی ها، پایه ای برای ایجاد علاقه به شغل تان و کسب آرامش در آن می باشد .

پس انداز کردن، قناعت کردن

روز هفتم فروردین: آرامش اقتصادی:فراموش نکنید رعایت اصول قناعت، سبب آرامش واقعی می گردد، نه دارایی بیشتر. پس انداز قسمتی از درآمد برای افزایش توانایی برخورد با مسائل غیرمترقبه و واقع بینی در برآورد هزینه ها و دخل و خرج و عدم اقدام به دریافت وام و قرض جز در موارد ضروری، از اصول یک اقتصاد آرام می باشد.

روز هشتم فروردین: محیط آرام: برای ایجاد محیطی آرام، از اندکی تغییر در اطراف خود و استفاده از وسایل آرام بخش بهره ببرید در ضمن، مواردی که موجب بی ثباتی و بی نظمی در محیط می گردد را اصلاح کنید. پاگیزگی هوای محیط و تعادل در دما نیز از عوامل موثر در ایجاد آرامش است. ازنظر جامعه شناسی شادی نه تنها در بعد اقتصادی بلكه در ابعاد سیاسی، فرهنگی و تربیتی تأثیر همه جانبه دارد.

روز نهم فروردین: تغذیه ی آرام بخش: تغذیه ی مناسب سبب ایجاد خلق و خوی شاد و پیش گیری از استرس می شود در حالی که غذای مسموم و ناسالم، موجب می شود مغز به وظایف خود عمل نکرده و پیام ها را به درستی به ذهن و دیگر اعضای بدن منتقل نکند و در نتیجه با افت شدید انرژی رو به رو شویم.

روز دهم فروردین: زمانی برای آرامش: مدیریت زمان، یکی از مهارت های زندگی برای ایجاد آرامش است. شما این اصل را وقتی به طور کامل اجرا کرده اید که برای همه ی کارهای تان، وقت کافی داشته و توانایی این را داشته باشید که از سرعت در کارها، دچار استرس نشده و از تأخیر در آن ها نیز دچار دلشوره نگردید .

روز یازدهم فروردین: خواب آرام: اگر دچار مشکل خواب در شب هستید، در طول روز، فعال تر باشید و از چرت زدن های گاه و بی گاه اجتناب کنید. اگر دچار بی خوابی شده اید، بهتر است بستر را ترک کرده و به اموری مانند مطالعه، گوش دادن موسیقی یا رادیو بپردازید و هر زمان که احساس خواب کردید، به بستر بازگردید .

دوستدار و سپاس گزار افرادی باشید که با شما زندگی می کنند و اجتناب از هر نوع آلودگی  (چه آلودگی های جسمی و چه آلودگی های روحی- روانی) را سرلوحه ی کار و زندگی خود قرار دهید

روز دوازدهم فروردین: آرام تنی: بهترین و آسان ترین روش آرام تنی، ارتباط نزدیک و خالصنه با خداوند زیبایی هاست. پس بیایید در این روز بیشتر یاد خدا کنیم و آرامش واقعی را در ارتباط خالصانه با پروردگار عالم جستجو کنیم.

روز سیزدهم فروردین: آرامش در کنار شماست: برای کسب آرامش، آرام صبحت کنید، خود و دیگران را راحت ببخشید و با خوش بینی، دوستدار و سپاس گزار افرادی باشید که با شما زندگی می کنند و اجتناب از هر نوع آلودگی  (چه آلودگی های جسمی و چه آلودگی های روحی- روانی) را سرلوحه ی کار و زندگی خود قرار دهید.

نوروز شاد و بهاری داشته باشید.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: ماهنامه شادکامی و موفقیت، روزنامه ایران همراه با تغییرات و اضافات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.