تبیان، دستیار زندگی
چرخش دور گردون معلمی است که شاگرد، روزگارش را تعلم می کند و بی گمان بهار، زرنگ شاگرد این روزهاست و خوب بلد است که چگونه درس هایش، را پس دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهاری شو؛ تازه شو؛ خود را دریاب


چرخش دور گردون معلمی است که شاگرد، روزگارش را تعلم می کند و بی گمان بهار، زرنگ شاگرد این روزهاست و خوب بلد است که چگونه درس هایش، را پس دهد. بهار به خوبی می داند گرمی و سردی، سخت امتحان روزگارش است و باور دارد که  سرد روزهای زمستانی رفتنی است و باید برود؛ پس تقلا می کند، پشت پا به رخوت زمستان می زند و دوباره سبز می شود.

بهاری شو؛ تازه شو؛ خود را دریاب

به راستی، زیر و رو شدن روزگار آموختنی است و بهار سرآغاز این تحول است!!

بیائید عبرت از بهار روزگار بگیریم و در این آغازین روزهای بهار، بهاری شویم و درس بگیریم!!

بیائید زندگی و احیاشدن را بیاموزیم!!

بیائید همچون بهار رخت دل از جور زمستان بشوئیم و دوباره رویش کنیم، بسان درختان، برگ های کهنه و پلاسیده را دور برزیم و دوباره جوانه بزنیم!!

بهار تمثیلی از زندگی بهاری ماست

سلامت بهار با زدودن پلیدی ها و زشتی ها، پاک کردن دست سرما از صحنه ی گرم روزها حاصل می شود و بی گمان، سلامت بهار زندگی ما نیز  این چنین است .

اصلا، بیائید همچون بهار تحول را در درون خودمان جستجو کنیم و بیابیم!!

روان شناسان معتقدند موثرترین راز سلامت، در وجود خود انسان هاست ، به دیگر سخن ما همانیم که می اندیشیم .

ما زمانی  بهاری می شویم و شکوفه های زندگی مان، گل می دهند و بارور می شوند که همچون بهار نفس تازه کنیم و دوباره بروئیم . کهنه شاخسار را بریزیم و جوانه بزنیم !!

اما متاسفانه بسیاری از ما، به عادات غلط خود، دل بسته ایم و خو گرفته ایم و جالبتر آن که می دانیم و مطمئنیم آنها عاداتی مخرب و ویرانگرند، اما با این حال دو دستی به آنها چسبیده ایم و کنارشان نمی‌گذاریم. برحسب عادت به کهنه پژمرده افکارمان، قضاوت هایمان، نفرت هایمان، حسدورزیهایمان، خواستن‌های بیش از حد توان مان، رقابت‌های بی حاصل مان و.. که سوهان جان و روان مان هستند، چسبیده ایم و به هر طریق ممکنه به دنبال خود می‌کشیم تا جایی که سنگینی بار آنها را هم حس نمی‌کنیم!!

و اینجا دقیقا نقطه عطف تفاوت ما با بهار است؛

دل نکندن و جدا نشدن؛ رمز شکست ما و رهایی و تجدید احوال،رمز موفقیت بهار است!!!

به دیگر سخن، اگر با زبان علم، پا در این مسیر بگذاریم این رمز را  این گونه تعبیه می کنیم که اندیشه ما مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد،( اندیشه همان بهار است و مغز تمثیلی از روزگار دورن گردون) .

همگی اذعان به این موضوع داریم مغز انسان سُکاندار بدن است و تمامی بدن را در هر لحظه از شبانه روز کنترل و تنظیم می کند، از سوی دیگر می دانیم که مواد شیمیایی مترشحه در بدن، مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و عملکرد آن را متفاوت می سازد. برای روشن تر شدن مسئله، به مثال ذیل توجه کنید:

وقتی به طبیعت می روید با نگاه به آسمان آبی و دشت سر سبز، احساس آرامش می کنید اما وقتی امتحان دارید و نگران نتیجه آن هستید، در تب و تابید و دچار استرس  می شوید!! آن آرامش و این حس بد از کجا آمده است؟

رمز موفقیت بهار دوری از رخوت و فرسودگی و ناامیدی و بی ثمری است همان چیزی که من و شما صرفا آرزومند آنیم ، اما برای تحقق آن حرکتی نمی کنیم و در رکود و سکون دیروز و آینده مان ایستاده ایم و امروز را به بهای گذشته و فردا می فروشیم، چیزی که بهار از آن به شدت گریزان است و فراری!!!

تحقیقات متعدد علمی مشخص کرده است که انسان ها بر اساس فکری که می کنند، مغز را وادار به عکس العمل می کنند و موادی را در جریان خون جاری می سازد که روی احساسات ما تأثیر گذاشته و ما را شاد،عصبی یا غمگین می‌کند. در واقع احساساتی که ما بعد از فکر کردن داریم نتیجه تولید، جذب و ترکیب این مواد شیمیایی است. فکر درگیر ،آلودگیهای ذهنی ، بار سنگین تضاد های درونی و... است که نگرانیها و دلواپسی ها، بیش خواهی ها،خشم، حسادت و.... را به وجود می آورند ومتعاقب آن مواد مخربی را تولید می کنند که بدن را تحت محاصره قرار داده و با گذشت زمان، ما را فرسوده می‌کنند و از پا در می آورند.

این حالت بشری، به گونه ای دیگر در گردش روزگار هم نمود دارد و قابل مشاهده است؛ پائیز و زمستان نمادی از سخت دوران روزگار است اما پایان آن سهمگین روزها، نوید آمدن بهار است و بهار با دگرگونی شگرفش روزهای نویی را به سوغات می آورد که هرگز نبوده اند و نخواهند بود!!

رمز موفقیت بهار دوری از رخوت و فرسودگی و ناامیدی و بی ثمری است همان چیزی که من و شما  صرفا آرزومند آنیم ، اما برای تحقق آن حرکتی نمی کنیم و در رکود و سکون دیروز و آینده مان ایستاده ایم و امروز را به بهای گذشته و فردا می فروشیم، چیزی که بهار از آن به شدت گریزان است و فراری!!!

برای بهاری بودن و رها شدن چه باید کرد؟!

بیائید در این نو بهار، همچون بهار، بخشندگی را از طبیعت یاد بگیریم و خود را از تعلقات دیروزهای گذشته و فردا های نیامده رها کنیم ، حال را دریابیم و اکنون را بسازیم.

بیائید تجدیدنظر در افکارمان کنیم! بهاری فکر کنیم و با افکار بهاری  نگاهی نو در خود بوجود آوریم و با

دور انداختن افکار و عادات ناپسند سلامتی، شادی و آرامش را برای خود و خانواده مان به ارمغان بیاوریم .

صدای سال نو را بشنو، تازه شو و خود را دریاب ...

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان