تبیان، دستیار زندگی
در دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، حوزه اجتماعی کشور دچار تغییرات فراوانی شد که ما در این گزارش نگاهی اجمالی خواهیم داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در فراز و نشیب‌های این 8 سال


در دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، حوزه اجتماعی کشور دچار تغییرات فراوانی شد که ما در این گزارش می خواهیم نگاهی اجمالی داشته باشیم به تغییراتی که در این برهه زمانی در بخش هایی مانند بهداشت و درمان ، محیط زیست، آموزش و پرورش، آموزش عالی رخ داد.

پزشک خانواده
پزشک خانواده

یکی از مهم ترین تحولات حوزه بهداشت و درمان در هست ساله اخیر، طرحی بود به نام پزشک خانواده. ماجرای پزشک خانواده به زمستان سال 89 باز می گشت. 23 بهمن آن سال روزی بود که عاقبت طرح پزشک خانواده طی مراسمی با حضور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر رفاه و تامین اجتماعی شروع به کار خود را اعلام کرد. اما این آغاز نمادین در ماههای بعدی همزمان با کنار گذاشتن وزیر رفاه و ادغام این وزارتخانه در وزارت کار با مشکلات بسیاری روبرو شد که طرح نو پا را تا مرز توقف هم پیش برد. ماجرای اختلافات دو وزارتخانه بهداشت و رفاه بر سر هزینه های این طرح که در ابتدا یکی از دستاوردهای ارزشمند نظام سلامت به حساب می آمد و در راستای ارتقای سطح سلامت، عدالت در سلامت و کاهش هزینه های سرسام آور بحث درمان طراحی شده بود، از مهم ترین چالش های اجرای طرح به حساب می آمد. دعواها ادامه پیدا کرد و بارها اجرای طرح به سمت سرمنزل مقصود هم هدایت شد، اما در پایان 12 بهمن ماه خبری مبنی بر توقف طرح پزشک خانواده در تهران منتشر شد. در ادامه خبر آمده بود که به دلیل عدم پرداخت حقوق پزشکان در موعد مقرر برخی پزشکان خواستار خروج از این طرح هستند و طرح پزشک خانواده به دلیل ندادن حقوق به موقع پزشکان و عدم همكاری بیمه ها در تهران متوقف شد.

منصوری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران هم اظهار کرده بود که: بیمه‌ها به دلیل بار مالی که طرح پزشک خانواده دارد با ما همراهی نمی‌کنند و اذعان می‌کنند که ما این بار مالی را پیش‌بینی نکرده بودیم و نمی‌توانیم آن را تحمل کنیم. از سوی دیگر به دلیل عدم پرداخت حقوق پزشکان در موعد مقرر برخی پزشکان خواستار خروج از این طرح بودند. این روند ادامه پیدا کرد تا چند روز پیش که طریقت منفرد، سرپرست وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی با بیان این که طرح پزشک خانواده در تهران طی تصمیمی قرار بود انجام شود گفت: به دلیل برخی مشکلات ساختاری این طرح متوقف شده تا تکلیف آن در استان‌های پایلوت مشخص شود و انشا لله با نواقص کمتری این طرح اجرا شود.

ماجرای اختلافات دو وزارتخانه بهداشت و رفاه بر سر هزینه های این طرح که در ابتدا یکی از دستاوردهای ارزشمند نظام سلامت به حساب می آمد و در راستای ارتقای سطح سلامت، عدالت در سلامت و کاهش هزینه های سرسام آور بحث درمان طراحی شده بود، از مهم ترین چالش های اجرای طرح به حساب می آمد

محیط زیست بر باد رفته

توجه به محیط زیست را شاید بتوان حلقه گمشده دوره ریاست جمهوری 8 ساله احمد نژاد دانست. آلودگی مفرط هوای تهران، آلودگی هوای سراسر کشور به دلیل ورود ریز گردها ، خشک شدن دریاچه ها، فرسایش بادی و تغییر کاربری مناطق حفاظت شده شاید تنها چند مورد از فجایع زیست محیطی این دوره هشت ساله باشد. سکوت سازمان محیط زیست در مقابل مرگ 4 هزار نفر در سال به علت آلودگی در حالی است که طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی، اقدام علیه بهداشت عمومی و آلوده كردن محیط‌ زیست، دلالت تبصره 2 این ماده در خصوص «مصداق آلودگی هوا به طوری كه به حال انسان و سایر موجودات مضر باشد» و بسیاری از مفاد دیگر، به خطر انداختن سلامت شهروندان جرم محسوب می شود. از دیگر ره آوردهای این 8سال گرد و غباری است که باعث شده که دیگر تهران تنها شهری نباشد که از آلودگی هوا رنج می برد. به میمنت ورود ریز گردهای عربی که به دلیل سهل انگاری و بی توجهی های طرف ایرانی به وقوع پیوسته است، دیگر هیچ یک از شهرهای غربی و جنوبی و مرکزی ایران از لحاظ آلودگی محیط ریست دست کمی از تهران ندارند.

پارتی بازی

ستاد مبارزه با پارتی بازی وعده ای پوشالی!

25 مرداد ماه سال 89 معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور در اظهاراتی اعلام کرد که بر اساس طرحی که از سوی این وزارتخانه ارائه شده به زودی فعالیت ستاد مبارزه با پارتی بازی از طریق نظارت عمومی و برخی از ارگانها مانند بسیج آغاز می شود. محمود احمدی نژاد رییس جمهوری گفته بود «از مظاهر بی‌عدالتی پارتی‌بازی است. من خادم و نوکر شما مردم هستم و هرشهروندی در هر گوشه ایران خدای ناکرده مرتکب پارتی‌بازی شود مورد تایید من نیست و عضو این دولت نخواهد بود. هرشخص و در هر مقامی که می‌خواهد باشد. هرمسئولی که می‌خواهد حامی او باشد». این خبر جنجال های بسیاری را به دنبال داشت و خیلی را منتظر اجرایی شدنش گذاشت اما انگار این مسائل تنها در سخنرانی ها امکان  تحقق داشت و این روزها با اینکه بیش از 700 روز از این وعده می گذرد وزارت کشور هیچ گونه اقدامی برای تشکیل این ستاد نکرده اند و از پاسخگویی هم خودداری می کنند.

مدارس و انتخابات

نظام آموزشی 6.3.3

یکی دیگر از تغییرات این 8 سال اجرای طرح تحول آموزشی کشور بود. بر اساس طرح جدید که 6.3.3 نام گرفت ا دانش آموزان که 5 سال در ابتدایی و  سه سال در راهنمایی و 3 سال در دبیرستان و یک سال در پیش دانشگاهی تحصیل می کردند، باید زین پس در نظام اموزشی 6.3.3 تحصیل کنند. به این معنا که مقطع ابتدایی از 5 سال به 6 سال افزایش یافته است و بر این پایه دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی به جای اول راهنمایی به کلاس ششم ابتدایی می روند. از دیگر تغییرات این طرح حذف مقطع پیش دانشگاهی بود. وزیر، ناکارآمدی نظام پیشین و رویکرد کنکور محور آن را دلیل تغییر نظام آموزشی کشور می دانست اما در هر حال امسال اولین سالی بود که نظام جدید اموزشی در کشور اعمال شد و باید منتظر ماند و دید که نتیجه این طرح در سالهای آتی چه پیامدهایی خواهد داشت. البته انتقاداتی به این طرح وارد است از جمله عدم پیش بینی مسایلی از قبیل بلوغ و همراه بودن دانش آموزان در زمان پیش از بلوغ و پس از بلوغ در مدارس .

طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی، اقدام علیه بهداشت عمومی و آلوده كردن محیط‌ زیست، دلالت تبصره 2 این ماده در خصوص «مصداق آلودگی هوا به طوری كه به حال انسان و سایر موجودات مضر باشد» و بسیاری از مفاد دیگر، به خطر انداختن سلامت شهروندان جرم محسوب می شود

تغییرات کتاب های علوم انسانی

ماجرای تغییرات کتاب ها از زمانی اغاز شد که معاون فرهنگی وزیر علوم از تولید متن‌های جدید دانشگاهی با مایه بومی در زمینه علوم انسانی خبر داد و گفت: تغییر سرفصل های 12 رشته مشکل‌دار علوم انسانی نیز از مهر ماه 90 عملیاتی می شود.غلامرضا خواجه سروی در این باره همچنین اظهار کرده بود که در مورد 12 رشته مشکل‌دار علوم انسانی که بخش بومی نداشته است امیدواریم در مهر ماه 90 اصلاح صورت گیرد و به دانشگاهها ابلاغ شود. لازم بود در کوتاه مدت در سرفصل‌های این رشته‌های مشکل‌دار تغییر حاصل شود. پس از این اظهارات، بسیاری از سرفصل های دروس دانشگاهی علوم انسانی هم تغییر کردند که این تغییرات موافقان و مخالفان بسیاری هم به دنبال داشت.

به هر حال این دوره 8 ساله با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود . طرح های زیادی شروع به کار کرد و مورد نقد هم قرار گرفت . آنچه مهم است نتایجی است که این طرح ها می تواند با خود به همراه داشته باشد . قضاوت در مورد عملکرد دولتمردان درا ین دوره با شما .

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان


مقالات مرتبط :

بی‌پولی بلای جان پزشک خانواده

مسئولین محترم! زودتر منتظرتان بودیم

آبتنی با طعم وایتکس

ماساژدرمانی غیر قانونی است؟

زباله‌سازی در ایران بالاست