تبیان، دستیار زندگی
هرکس بخواهد بر کشتی نجات سوار شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوستی اهل بیت، شرط رستگاری


ای قوم من! درخواست مالی از شما ندارم. مزد من جز با خدا نیست و من آن ها را که ایمان آورده اند(با نکوهش های شما) طرد نمی کنم، اینان پروردگار خود را ملاقات خواهند کرد، ولی شمارا مردمی نادان می بینم.


قال الامام علی بن موسی الرضا(ع)، عن ابائه، عن علی(ع): قال رسول الله(ص): من احب ان یرکب سفینه النجاه و یستمسک بالععروه الوثقی و یعتصم بحبل الله المتین فلیوال علیا بعدی ولیعاد عدوه و لیاتم بالائمه الهداه من ولده فانهم خلفائی و اوصیائی و حجج الله علی الخلق بعدی و سادات امتی و قاده الانبیاء الی الجنه حزبهم حزبی حزب الله و حزب اعدائهم حزب الشیطان.

دوستی اهل بیت شرط رستگاری

حضرت رضا(ع) از پدران خود از حضرت علی(ع) روایت کرده که آن جناب فرمود: رسول خدا(ص) فرمود: هرکس بخواهد بر کشتی نجات سوار شود و به دستگیری محکم دست زند و به ریسمان محکم الهی چنگ زند، باید علی(ع) را بعد از من دوست دارد و دشمن او را دشمن دارد، به ائمه ی هدی از فرزندان او را اقتدا کند و متابعت ایشان نماید، چه ایشان جانشنان و اوصیاء من و راهنمای انبیاء به سوی بهشت می باشند. لشکر ایشان لشکر من اند و لشکر من لشکر خداست و لشکر دشمنان ایشان لسکر شیطان است.(1)

خداوند متعال در قرآن می فرماید:((قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی. ((بگو برای من برای آن(زحمات رسالت)اجر و مزدی از شما نخواهم، بجز دوستی خویشانم)).(2)

امام رضا(ع) در توضیح این آیه می فرماید:(3) ((این خصوصیتی است در انحصار پیغمبر که سایر پیغمبران نداشتند و مزیتی است برای آل پیغمبر که خاندان پیغمبران دیگر نداشته اند.

توضیح آنکه خداوند از همه ی پیامبران و به خصوص حضرت نوح (ع) نقل می کند که می فرمود: (( ای قوم من! درخواست مالی از شما ندارم. مزد من جز با خدا نیست و من آن ها را که ایمان آورده اند(با نکوهش های شما) طرد نمی کنم، اینان پروردگار خود را ملاقات خواهند کرد، ولی شمارا مردمی نادان می بینم))(3)؛

و از حضرت خود حکایت می کند که فرمود:((من از شما مزدی نخواهم، من جز بر کسی جز آن که مرا آفریده است، نیست.آیا تعقل نمی کنید؟(4)))

اما به حضرت رسول (ع) فرمود:((بگو من از شما مزدی نخواهم جز دوستی با خویشانم)). خدا مودت و محبت آنها را واجب نکرد، مگر این که می دانست هرگز از دین بر نمی گردند و هیچ گاه به گمراهی نمی گرایند.  


منابع:

کتاب اخلاق رضوی

1- کشف الغمه 3/81

2- شورا: 23

3- تحت العقول،ص 687

4- هود: 29

5- هود: 51

بخش حریم رضوی