تبیان، دستیار زندگی
موارد مختلفی وجود دارد كه پس از ماه های اولیه ازدواج، گرمی زندگی زناشویی به سردی می گراید و ناسازگاری بروز می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاله‌هایی پیش‌پای زوج‌های جوان


موارد مختلفی وجود دارد كه پس از ماه های اولیه ازدواج، گرمی زندگی زناشویی به سردی می گراید و ناسازگاری بروز می كند. واقعیت این است که بسیاری از مشكلات قابل حل است و بیشتر اختلافات، سطحی و ناشی از پیوند دو شخصیت متفاوت است كه به تدریج باید خود را با شرایط جدید هماهنگ سازند؛ ولی اگر مشكلات حاد و غیرقابل حلی در زندگی زناشویی پیدا شود، قبل از آن كه با گذشت زمان و تولد فرزند راه جدایی مشكل شود.

مشکلات زوج های جوان

باید چاره اندیشی شود. چاره حل مشكلات زناشویی متفاوت است و تنها زمانی كه به بن بست برسد گره گشا طلاق و جدایی است؛ این امر زمانی تجویز می شود كه شرایط زندگی زناشویی با شرایط طلاق مقایسه و چشم انداز آینده آن بررسی شود. چنانچه نتیجه حاصل طلاق و جدایی را چاره ساز دانست، این عمل هرچه سریع تر باید انجام گیرد.

مشکلات اقتصادی

مهریه های سنگین، تشریفات پرهزینه و جهیزیه های پر بها موانع مهمی در راه ازدواج است که گاهی موجب می شود زن و مرد تا مدت ها با كوله باری از قرض و قسط دست به گریبان باشند و همین مشکلات اقتصادی زمینه ساز ناسازگاری های آنها شود. برگزاری مراسم عروسی سنگین و پرهزینه می تواند تا مدت ها زوج ها را درگیر تبعات آن کند. از سوی دیگر، دلخوری های پیش آمده بر سر مسائل مادی مثل مهریه و جهیزیه هم گاهی زمینه ساز اختلافات ابتدای ازدواج هستند. باور غلط این است که ما فکر می کنیم مهریه پشتوانه است. یا مهریه حربه ای است در مقابل داماد. و چون فکر می کنیم مهریه یک اهرم فشار و حربه است همیشه به عنوان یک پتک علیه داماد استفاده می شود. در حالی که مهریه یک هدیه است. یک پیشکش است که داماد به دستور خدا به عروس هدیه می دهد.

کم و کاست جهیزیه هم، گاهی حرف و حدیث هایی به وجود می آورد که فشار مضاعفی را بر زوج جوان تحمیل می کنند. در حالی که جهیزیه صرفا مقدمات ضروری زندگی است و ارتقای کیفی زندگی زوج باید با تلاش خودشان و بعد از سال ها زندگی مشترک حاصل شود.

شناخت ناکافی قبل از ازدواج

ازدواج سرنوشت سازترین اقدام هر شخص است. نمی توان با فلسفه ''هرچه پیش آید خوش آید''، عمر را باخت. بخش مهمی از اختلافات ابتدای ازدواج مربوط به شناخت ناکافی زوج ها از یکدیگر قبل از رفتن زیر یک سقف است. به همین دلیل است که توصیه می شود تمام مراحلی كه برای ازدواج تعیین شده باید با كمال دقت طی شوند. مرحله بررسی و شناخت، برای انتخاب از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مرحله باید از روش های مستقیم و غیرمستقیم استفاده شود و زمان كافی برای آشنایی با دوستان و آشنایان دو طرف و تماس های مستقیم با فرد مورد نظر در اختیار باشد.

باید زمینه های اجتماعی، سطح تحصیلات، مسائل اقتصادی، سن، شغل، عوامل جسمانی و از همه مهم تر عوامل اخلاقی، روانی و فرهنگی در دو خانواده از دوستان و اقوام و بستگان دختر و پسر بررسی شود، و در صورت هماهنگی، مراحل بعدی ازدواج یعنی عقد و عروسی انجام گیرد. انتخاب از راه دور، یا انتخاب شتابزده سرنوشت زندگی را به دست شانس و اقبال می سپارد و احتمال یك ازدواج موفق را كاهش می دهد.

مشاوره قبل ازدواج

مهمترین مرحله ازدواج، مطالعه برای انتخاب است. در این مرحله مشاوران باید مراجعان خود را در زمینه شناخت خود و همسر آینده كمك كنند و به آنان تفهیم نمایند كه برای شناخت همسر از ابعاد مختلف و از كلیه امكانات استفاده کنند.

یكی از مواردی كه شخص ممكن است به انتخاب مناسب نرسد؛ نگرش یك بُعدی است. منظور حالتی است كه دختر یا پسر تحت تأثیر یك جنبه مثبت و شاخص به انتخاب بپردازد و سایر ابعاد را نادیده بگیرد. در این موارد مشاور باید توجه مراجع خود را به كلیه عوامل جلب نماید و او را در بررسی های لازم كمك كند.

بعضی از زوج ها در مرحله شناخت فقط به روش های غیرمستقیم اكتفا می كنند و در مرحله روش های مستقیم به علت اعتقادات خاص مذهبی یا حجب و حیای شخصی متوقف می شوند و بر اساس اطلاعات به دست آمده از روش های غیرمستقیم تصمیم گیری می کنند. چون روش های غیرمستقیم برای شناخت همسر كفایت نمی كند. بنابراین مشاوران می توانند مراجعان خود را برای مطالعات مستقیم توجیه و ترغیب کنند روش هایی را به آنها آموزش دهند تا یکدیگر را بهتر بشناسند و تناسب های میان خود را کشف کنند.

البته باید توجه داشته باشند كه طلاق برای خانواده هایی كه با مسائل مختلف ساخته و بچه دار شده اند، بسیار مشكل و دردناك است. بدیهی است چون پیامد طلاق پرداخت بهای گزافی را می طلبد، بنابراین تجویز آن زمانی انجام خواهد گرفت كه هیچ راه گریزی در بن بست زندگی وجود نداشته باشد

با توجه به این كه علاوه بر همسر، پدر و مادر و خویشاوندان نیز در زندگی زوجین نقش مهمی به عهده دارند، در مطالعات مراحل مختلف ازدواج، زوج ها با راهنمایی مشاور خود می توانند معاشرت های هدفمند و سازنده ای با پدر و مادر و خویشاوندان همسر آینده خود (برای شناسایی در حد روابط بعدی آنان) داشته باشند.

از ازدواج تا طلاق

در مراحل اولیه ازدواج و قبل از بچه دار شدن، چنانچه احساس شد شرایط ادامه زندگی سخت است و سازندگی و تفاهم وجود ندارد و در آینده نیز مشكلات به بن بست می رسد، مشاوران می توانند با بررسی های لازم مراجعان خود را قبل از ایجاد معضلات بعدی برای جدایی آماده نمایند. البته باید توجه داشته باشند كه طلاق برای خانواده هایی كه با مسائل مختلف ساخته و بچه دار شده اند، بسیار مشكل و دردناك است. بدیهی است چون پیامد طلاق پرداخت بهای گزافی را می طلبد، بنابراین تجویز آن زمانی انجام خواهد گرفت كه هیچ راه گریزی در بن بست زندگی وجود نداشته باشد.

فرآوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: مشاوره در آستانه ازدواج (تالیف سید مهدی حسینی بیرجندی)، اوج پرواز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.