تبیان، دستیار زندگی
امام مهدی عجل الله تعالی فرجه منشأ نشاط و شادابی و خرمی در عالم هستی است و منتظران مهدی عجل الله تعالی فرجه هر لحظه مشتاق آمدن بهار حضور و تنفس در فضای عطرآگین حکومت اویند تا جان‌های خسته از ظلم و ظالمان را، صفای دیگری بخشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه بهار

امام زمان

فرارسیدن بهار طبیعت، انگیزه‌ای برای توجه به سه بهار هستی است که با نسیم صفا و معنویت خود به دنیا، شکو‌فایی و شادابی می‌بخشد، این سه بهار عبارتند از:

1ـ قرآن کریم، بهار دلها: امیر المۆمنین علیه السلام فرمود: «جَعَلَهُ الله ریّاً لِعَطَشِ العُلماء و ربیعاً لِقُلُوب الفُقهاء؛[(1)خداوند، قرآن را آبی گوارا برای عطش عالمان و بهار دلهای دین اندیشان قرار داد».

2ـ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بهار شهرها و انسان‌ها: امام صادق علیه السلام فرمود: «ابتَعَثَهُ (رَسولَ الله صلی الله علیه و آله) رَحمةً للعبادِ و رَبیعاً للبلادِ؛(2) خداوند متعال، رسول اکرم صلی الله علیه و آله را بر انگیخت تا رحمتی برای بندگان و بهاری برای سرزمین‌ها باشد.

امیرالمۆمنین علیه السلام در فضیلت برترین رسولان حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمود: «خداوند پاک و منزه، حضرت محمد صلی الله علیه و آله را به حق مبعوث نمود و ایشان را ابلاغ کننده رسالت، کرامت دهندة امت و بارانی بهاری برای اهل روزگار و مایه سربلندی مسلمانان و شرافت یارانش قرار داد».(3) در حقیقت، بعثت حضرت همانند باران موجب سیراب گشتن دلهای خشکیده بشر و علّت غایی بعثت او تکمیل اخلاق‌ انسانها، نامیده شد.

3ـ حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه بهاری‌ترین فصل‌ها: «السلام علی ربیع الأنام و نضرة الأیام؛(4) سلام بر بهار مردمان و خرّمی روزگار».

امام مهدی عجل الله تعالی فرجه منشأ نشاط و شادابی و خرمی در عالم هستی است و منتظران مهدی عجل الله تعالی فرجه هر لحظه مشتاق آمدن بهار حضور و تنفس در فضای عطرآگین حکومت اویند تا جان‌های خسته از ظلم و ظالمان را، صفای دیگری بخشند.

تو با بهار می‌رسی، تو ای نجابت زمین

و با تو سبز می‌شود، خزان طاقت زمین

اگر چه داغ کربلا، شکسته قامتت بیا

که با تو راست می‌شود، دوباره قامت‌ زمین

تو با بهار می‌رسی نه، با تو می‌رسد بهار

تویی شکوفه زمان و سبز قامت زمین

امام مهدی عجل الله تعالی فرجه منشأ نشاط و شادابی و خرمی در عالم هستی است و منتظران مهدی عجل الله تعالی فرجه هر لحظه مشتاق آمدن بهار حضور و تنفس در فضای عطرآگین حکومت اویند تا جان‌های خسته از ظلم و ظالمان را، صفای دیگری بخشند

لزوم آمادگی برای آمدن بهار دلها، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه

همان گونه که برای آمدن بهار طبیعت، باید خانه تکانی کنیم،  اید خواب زده‌ها را بیدار کنیم و چشم‌های بسته را بگشائیم، باید آمدن بهار را لحظه به لحظه در گوش جهانیان، زمزمه کنیم، باید حرمت بهار را پاس داریم تا رویش گلها را ببینیم و باید سوگند بخوریم تا هنگام آمدن بهار، به او عشق بورزیم. برای آمدن، بهار دلها و جانها یعنی امام زمان عجل الله تعالی فرجه نیز:

ـ باید دل تکانی کرد؛ و کرورتها و کنیه‌ها را برطرف نمود؛

ـ باید بذر خوبی‌ها، صلح و دوستی را به همه دلهای بشریت هدیه کرد.

ـ باید دلهای زنگار گرفته از غفلت را بیدار کرد و به اوج هوشیاری و بصیرت رساند.

ـ باید به گوشهای غافل، فریاد زد تا بیدار شوند؛ آن هم نه یک بیداری معمولی بلکه بیداری همراه با معرفت امام عجل الله تعالی فرجه.

ـ باید حرمت دلهای منتظر و حرمت صاحب دلها را نگه داشت؛

ـ‌ باید سوگند بخوریم که تا آمدن بهار دلها، به ولایت او مۆمن باشیم و به آمدن او، به قیام او و به عدالت گستری امر عشق ورزیم:

ـ باید زمینه‌های ظهور بهار را آماده کرد، با تمام وجود و متانت و بردباری.

به امید شکوفایی و شادابی تمام دلهای عاشق مهدی فاطمه علیه السلام.

پی نوشت:

1 . نهج البلاغه، خطبه11.

2 . کافی، ج1، ص444.

3 . نهج البلاغه، خطبه 198.

4 . المصباح کفعمی، ص497.

بخش مهدویت تبیان


منبع: مجله امان شماره 22

حسین علی عبداللهی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.