تبیان، دستیار زندگی
اگر تصمیم به ازدواج گرفته اید حتماً از اتفاقاتی که گاهی چندان خوشایندتان نیست نگران می شوید و یا ممکن است از اینکه شریک آینده زندگیتان اعتماد کافی به اهداف و برنامه های زندگیتان نداشته باشد یا بدبین باشد هراسان شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توافقات پیش از ازدواج


اگر تصمیم به ازدواج گرفته اید حتماً از اتفاقاتی که گاهی چندان خوشایندتان نیست نگران می شوید و یا ممکن است از اینکه شریک آینده زندگیتان اعتماد کافی به اهداف و برنامه های زندگیتان نداشته باشد یا بدبین باشد هراسان شوید. توافقات پیش از ازدواج می تواند سلامت رابطه زناشویی تان را تائید کند و جلوی هدر رفتن سرمایه های مادی و معنویتان را بگیرد. هر توافق پیش از شروع زندگی مشترک، احتمال جدایی اختلاف و درگیری های آینده را کم می کند.

توافقات قبل از ازدواج

1ـ رویکرد درستی را از مسایل مالی بدست آوردید. توافقات پیش از ازدواج معمولاً به مسایل مالی محدود می شوند، شما و طرف مقابلتان باید درباره مسایل مالی درست و واضح حرف بزنید، پنهان کاری نکنید توقعات و نیازهای مادیتان را مطرح کنید و با صداقت درباره آنچه که می توانید در این رابطه هزینه کنید، حرف بزنید. مطمئن باشید هر چقدر راستگو تر باشید در دوران نامزدی عقد و ازدواجتان آرامش بیشتری خواهید داشت و از رابطه لذت خواهید برد.

2ـ منتظر آینده نباشید. حرفهایتان را زود مطرح کنید. صبر نکنید تا یک هفته قبل از مراسم عقد درباره توافقاتتان گفتگو کنید. منتظر باشید تا به این توافقات در طول زندگی مشترک برسید. فکر نکنید که توقعات شما باید در طول زندگی و با مقتضیات زمان مطرح شود. همسرتان حق دارد پیش از ازدواج شما و خواسته هایتان را بشناسد. بهترین دوران برای مطرح کردن توقعات مالی همان دوران نامزدی است. دروغ نگویید و سعی نکنید در این دوران خودتان را پولدارتر یا قاتع تر از آنچه هستید نشان بدهید. شاید برای شما سخت باشد که همسر آینده تان را بشناسید و بی مقدمه درباره مسایل مالی صحبت کنید. از یک برنامه تلویزیونی، یک فیلم، خبر روزنامه و مسایل زناشویی یکی از اطرافیانتان استفاده کنید و به این بهانه هم رویکرد خودتان را مطرح کنید و هم با دیدگاه شریک زندگیتان آشنا شوید. این جمله برای شروع یک گفتگو مناسب است: «همیشه برای من عجیب بود که چرا دوستم پیش از ازدواج درباره این مسئله با همسرش حرف نزده حالا دوستم در موقعیت سختی قرار گرفته. تو چی فکر می کنی؟»

3ـ تصمیم با شماست. آیا چنین توافقاتی را ضروری می دانید یا نه. همیشه قوانین و راهکارهایی در باره موضوع ازدواج و طلاق شنیده اید. آیا شما در مورد مسایل مالی به قانون فقه و عرف جامعه توجه می کنید یا علاوه بر آنها ایده ها و نظرات خاص خودتان را دارید. شما به خوبی می دانید که قانون در مورد نفقه مهریه و تقسیم اموال در دوران زندگی، طلاق یا مرگ چه می گوید اما شاید شما بخواهید توافقات خاص خودتان را داشته باشید. مثلاً چون هر دو کار می کنید توقع داشته باشید اموال عادلانه تقسیم شود. یا به نظر شما این درست باشد که اموال در صورت خیانت یا جدایی بدون دلایل قانع کننده بین هر دو نفر تقسیم شود. هر یک از این موارد را پیش از ازدواج مطرح کنید، با هم به توافق برسید.

ـ آیا خانه، مغازه یا زمین را جز اموال مشترک به حساب می آورید و توقع دارید سهمتان را بگیرید؟

ـ  آیا در مسایل مالی با همسرتان به یک اندازه شریک هستید و باید سود خودتان را دریافت کنید؟

ـ آیا همسرتان در ارث شما شریک است؟

ـ اگر از ازدواج قبلی فرزندی داشته باشد سهم او را از اموال چگونه مشخص می کنید؟

ـ اگر یکی از شما موقعیت مالی بهتری داشته باشد چقدر از همسرتان توقع دارید؟

ـ آیا معتقدید که باید هزینه های تحصیلی همسرتان را پرداخت کنید؟

ـ آیا اگر پدر یا مادرتان نیاز به مراقبت های مالی داشته باشد. آیا از همسرتان توقع دارید تا این شرایط را درک کند؟

ـ آیا می توانید به شریک آینده زندگیتان تعهد بدهید که بتوانید برخی از خواسته و نیاز هایش را در آینده بر آورده کنید؟

ـ آیا از همسرتان توقع دارید در هر شرایطی حتی اگر اوضاع مالی تان خوب نباشد همراهیتان کند، آیا خود شما می توانید هر شرایط نامساعدی را تحمل کنید؟

ـ اگر قرض و یا بدهی خاصی دارید پیش از ازدواج حتما آن را مطرح کنید او حق دارد که از میزان درآمد و بدهی ها با خبر باشد.

حقوق خودتان و همسرتان را مشخص کنید. به عنوان شریک زندگی چه حقوقی برای همسرتان قائل هستید؟ آیا اجازه می دهید همسرتان ادامه تحصیل بدهد یا کار کند. آیا حق خودتان می دانید که درس بخوانید یا کار بکنید؟ بدون پنهان کاری یا نادیده گرفتن این حقوق درباره آنها حرف بزنید

4ـ پنهان کاری نکنید. مسلم است که شما نمی خواهید در دوران شاد و پرهیجان آشنایی و نامزدی با گفتن بعضی از واقعیت های سخت یا تلخ رابطه را تیره و تار کنید. اما یادتان باشد یک رابطه سالم زمانی ایجاد می شود که بتوانید درباره ترس ها و نگرانی هایتان حرف بزنید و درک بشوید.

ـ اگر انتظار دارید همسرتان فردی قابل اتکا و اعتماد باشد درباره حساسیت و شخصیت آسیب پذیرتان حرف بزنید.

ـ شما ممکن است تعریف خاص و ویژه ای از ازدواج فراتر از بندهای معمول عقدنامه و یا عرف داشته باشید. بدون ترس آنها را مطرح کنید حتی اگر فکر می کنید آنها به نظر دیگران غیرمعقول هستند باز هم باید دیدگاهتان را در میان بگذارید.

ـ همسر آینده را تشویق کنید تا در باره خواسته ها و تصوراتش در مورد آینده حرف بزند. مثلاً برای شروع بپرسید «چه کار می کنی اگر این موقعیت شغلی را از دست بدهی؟» یا «فکر می کنی چی کار می تونی بکنی اگه این رابطه خوب به هم بریزه؟» واکنش و پاسخ او به این جمله ها می تواند تصویر روشنی از شریک زندگی برایتان بسازد.

ـ ممکن است تاکید و گفتگو درباره این مسایل خوش آیند نباشد و یا حتی لحظات خوب تان را خراب کند. لازم نیست خیلی رسمی و جدی درباره این موضوعات حرف بزنید گاهی در قالب طنز، جک و شوخی های متعادل آنها را مطرح کنید.

ـ می توانید بعضی از نکات را یادداشت کنید و زمان مناسب آنها را مطرح کنید. از مطرح کردن آرزوهای دور و درازتان نترسید. به هرحال اگر آرزویی دارید باید سعی کنید آن را به حقیقت نزدیک کنید. همسر آینده شما باید بداند که چه تصوری از آینده دارید. اگر امروز آنها را مطرح کنید بعد از ازدواج دچار سوتفاهم و تناقض نمی شوید.

5-هرگز بدون رسیدن به توافقات اساسی سرسفره عقد ننشینید. ممکن است شما مسائل متفاوت را مطرح کنید اما بدون رسیدن به پاسخ و توافق روشن و مشخصی آنها را رها کنید. این کار چه فایده ای دارد؟آنچه در یک رابطه درست نیاز دارید سازش و توافق برای موضوعات متفاوت است نه اینکه فقط آنها را مطرح کنید.

6ـ حقوق خودتان و همسرتان را مشخص کنید. به عنوان شریک زندگی چه حقوقی برای همسرتان قائل هستید؟ آیا اجازه می دهید همسرتان ادامه تحصیل بدهد یا کار کند. آیا حق خودتان می دانید که درس بخوانید یا کار بکنید؟ بدون پنهان کاری یا نادیده گرفتن این حقوق درباره آنها حرف بزنید. هرگز برای اینکه فرد مورد نظرتان را حفظ کنید دروغ نگویید. این کار عواقب تلخی برای رابطه تان دارد.کافی است به رابطه افرادی که چنین روش های حیله گرانه ای را پیش گرفته اند دقت کنید تامتوجه ناکارآمدی چنین روش هایی بشوید.

حلقه ازدواج

7ـ جایگاه خانواده ها را مشخص کنید. هنوز هم با وجود رشد و آگاهی های اجتماعی دخالت های خانوادگی یکی از مهمترین دلایل برهم زدن روابط و اختلافها و درگیری هاست. لازم نیست به همسرتان همه جزئیات را درباره اعضای خانواده تان بگویید و یا ضعف های رفتاری پدر یا مادرتان را با انتقادهایی شدید مطرح کنید. اما بهتر است همسرتان را از میزان وابستگی تان به خانواده آگاه کنید. آیا شما مجبورید به خانواده کمک مالی کنید؟ آیا یکی از اعضای خانواده بیمار است و به وقت و حمایت های روحی و معنوی شما احتیاج دارد؟ همسرتان باید این مسایل را بداند. اگر قرار است به مادرتان کمک مالی کنید باید با رضایت و توافق همسرتان باشد، اگر باید در هفته چندین بار به پدر و مادرتان سر بزنید همسرتان باید با آن موافق باشد. قبل از ازدواج نیز می توانید برای این موارد برنامه ریزی کنید.

نکات بیشتر

ـ شما نمی توانید پیش از ازدواج در مورد نوع تربیت فرزندتان یا خرج و مخارجش صحبت کنید. شاید بتوانید در مورد بعضی از موضوعات کلی تربیتی با هم گفتگو کنید اما شیوه های تربیت و آموزش فرزند را باید در طول زندگی و بعد از تجربه بارداری بپردازید. پیش از ازدواج فقط به این موضوع بپردازید که آیا اصلاً بچه می خواهید یا نه و چقدر کودکان را دوست دارید چه کارهایی برایشان انجام می دهید. سعی کنید در این دوران ابتدا به رابطه مشترکتان بپردازید. اگر در رابطه سالم قرار بگیرید آموزش و تربیت کودکانتان خیلی سخت نخواهد بود.

ـ پرداختن به موضوعاتی مثل اندام متناسب یا سیگار نکشیدن نیز پیش از ازدواج ضروری است. اگر نمی خواهید همسرتان سیگار بکشد یا چاق باشد از همان ابتدا آن را مطرح کنید. به این امید که بعدها در زندگی تغییر خواهد کرد نباشید چون، او به شما خواهد گفت «تو منو همین طوری که هستم انتخاب کردی».

ـ توافق بر سر دیدگاه ها و اعتقادات مذهبی هم بسیار مهم هستند. شما تا چه اندازه پایبند مذهب هستید؟ از همسرتان چه انتظاری دارید؟ اگر همسر آینده شما فرد بسیار معتقد و پایبندی است و شما اینگونه نیستید باید صادقانه آن را باهم در میان بگذارید. اگر فکر می کنید اعتقادات مذهبی مربوط به حیطه شخصی افراد است بسیار اشتباه می کنید. فقط وقتی بدون توجه به این مساله ازدواج کردید متوجه خطای بزرگتان می شوید.

ـ محکم قدم بردارید. اگر آدم روشنفکری نیستید ادعای روشنفکری نکنید. اگر نمی توانید ازخودگذشتگی کنید همانی باشید که هستید. شما فقط در یک موقعیت خاص قرار نمی گیرید. این موقعیت ممکن است بارها و بارها و به شکل های مختلف اتفاق بیفتد. فکر نکنید همین یک بار از خودگذشتگی می کنید یا همین یک بار باید دست به جیب شوید و پولی را خرج کنید. بعدها هم خودتان را و هم شریک زندگیتان را به دردسر بزرگی می اندازید.

یادتان باشد که توافقات پیش از ازدواج بسیار کلی هستند و آدم ها نیز تغییر می کنند. همیشه برای اتفاقات غیرمنتظره و فرصت تغییر آماده باشید

یادتان باشد

- پرداختن به این موضوعات ممکن است شما را مضطرب و نگران کند. احساس بی اعتمادی یا ترس از دست دادن کسی که دوستش دارید بسیار طبیعی است. اما نگران نباشید هدف از گفتگو رسیدن به توافق و تفاهم است حتی اگر شما و فرد مورد علاقه تان باهم متفاوت باشید باز هم می توانید باهم به تفاهم و توافق برسید.

-حتی اگر خیلی دقیق و حساس عمل کنید باز هم در زندگی مشترک اتفاقات غیرمنتظره رخ می دهند و شما و همسرتان واکنش هایی پیش بینی نشده خواهید داشت. یادتان باشد که توافقات پیش از ازدواج بسیار کلی هستند و آدم ها نیز تغییر می کنند. همیشه برای اتفاقات غیرمنتظره و فرصت تغییر آماده باشید.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: اطلاعات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.