تبیان، دستیار زندگی
همان طور که در دوران جاهلیّت، حضرت محمد (صلوات الله علیه و آله) مردم را با اسلام زنده کردند و با گذراندن سختی های بسیار، دین را به مردم معرفی کردند، در جاهلیّت جدید نیز، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) با مقابله با عقاید شکل گرفته ی نادرست، دین را احیا می
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام، مسلمان تر از همه

حلم پیغمبر ص اور ترویج اسلام

اگر دستی در خواندن کتاب های تاریخی – مذهبی داشته باشید، حتماً از خودتان پرسیده اید که تفاوت فرهنگ نسل های پیشین با نسل های امروز از کجا ناشی می شود. اگر با دقت به وضعیت آن زمان و جامعه ی امروز بنگریم، بی شک، تفاوت عمیقی را در دین داری و فرهنگ دینی نسل های گذشته با نسل امروز خواهیم دید. در این مقاله به دنبال ریشه یابی این تفاوت و تغییر نیستیم، بلکه می خواهیم وعده بدهیم، که اسلام حقیقی، دوباره به جهان بازگردانده می شود و فرهنگ اسلامی رخ می نمایاند.

«آغاز اسلام، با غربت و گمنامی بود و به زودی هم چون اولش غریب خواهد شد، پس خوشا به حال غریبان.» (1)

اگر در سال های صدر اسلام، افراد با احکام جدیدی مثل «شهادت دادن در برابر قاضی» و «قسم» غریبی می کردند  و برایشان نا آشنا بود، امروز نیز برخی از احکام اسلامی بی پاسخ مانده است. هر چند امروز به لطف مراجع تقلید، انجام اعمال معلّق نمانده است، با این حال، حکمی که مراجع درباره ی برخی احکام فقهی اسلامی می دهند، حکمی ظاهری است؛ چرا که آنان از بطن احکام خبر ندارند و خبردار نیز نمی شوند.

همان طور که در دوران جاهلیّت، حضرت محمد (صلوات الله علیه و آله) مردم را با اسلام زنده کردند و با گذراندن سختی های بسیار، دین را به مردم معرفی کردند، در جاهلیّت جدید نیز، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) با مقابله با عقاید شکل گرفته ی نادرست، دین را احیا می کنند.

اگر شنیده اید که حضرت مهدی (عج) با دین و کتاب جدید ظهور می کنند (2)، به همین موضوع بازمی گردد.

احکام با این که به ثبوت رسیده اند در جامعه پیاده نشده اند.حضرت مهدی (عج) با بیان حکم حقیقی شریعت و پیاده کردن همه ی احکام دین، اسلام را زنده می کنند. این تحولات به قدری بزرگ است که به نظر برخی، اسلام رنگ دیگری گرفته است؛ در حالی که در حقیقت، اسلام رنگ نباخته بود و مشکل، مسلمانی ما بوده است

ظهور باطن دین

زمانی که حضرت مهدی (عج) ظهور می کنند، ممکن است چهار حالت برای احکام اسلامی اتفاق افتاده باشد:

1. دسته ای از احکام در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) بیان نشده است چرا که فهم مردم هنوز در آن کامل نشده بود. مثلاً احکامی درباره ی نماز خواندن در هواپیما یا استفاده از سلاح های میکروبی و پیوند اعضای بدن.

2. دسته ای از احکام به دست غارتگران و در جنگ ها از بین رفته و به دست مسلمانان نرسیده است. به همین خاطر مردم از آن بی خبرند.

3. در برخی از احکام جزئی و جدید به حکم ظاهری فقها عمل شده است که هرچند عمل به آنها واجب است اما بیانگر حکم واقعی اسلام نیز نیست.

4. احکام با این که به ثبوت رسیده اند در جامعه پیاده نشده اند.حضرت مهدی (عج) با بیان حکم حقیقی شریعت و پیاده کردن همه ی احکام دین، اسلام را زنده می کنند. این تحولات به قدری بزرگ است که به نظر برخی، اسلام رنگ دیگری گرفته است؛ در حالی که در حقیقت، اسلام رنگ نباخته بود و مشکل، مسلمانی ما بوده است.

«قائم (عج) که ظهور نماید مردم را همانند رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به امری جدید دعوت می نماید...» (3)

پی نوشت:

1. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 13، ص 194

2. النعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبة، ص 102

3. مجلسی، محمد باقر، همان

بخش مهدویت تبیان


منبع: صدر، محمد، تاریخ پس از ظهور، صص 383 – 400

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.