تبیان، دستیار زندگی
تقریبا همه كارهای سخت حرم را من...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شست‌و‌شوی حرم با اشک چشم


عطر تكبیر اذان صبح كه از گلدسته‌ها جاری شود، او به حرم رسیده است. نماز صبحش را كه خواند، روبه‌روی پنجره فولاد می‌نشیند و نگاهش را می‌دوزد به گنبد طلا. گوشه چشمانش كه از تنگی دل پرتمنایش نمناك شد، آن وقت كم‌كم زبان می‌گشاید به گفتن واگویه‌های نگفته‌اش به آقا. آنقدر می‌گوید و می‌گوید تا سپیده سر می‌زند و آن وقت یك روز دیگر و آغاز كاری كه تا غروب خورشید مشغولش می‌كند.


گفتگو با خادم حرم علی بن موسی الرضا(ع)

47 سال است كه هر روزش را همین طور آغاز می‌كند، یعنی از همان 20 سالگی كه خادم امام رضا(ع) شد. 20 سال هم هست كه علقه و پیوند عجیبی با گنبد و گلدسته‌ها پیدا كرده است.

حاج اسدالله زرین‌مهر هنوز مثل یك جوان چست و چالاك می‌رود بالای گنبد و آن را می‌شوید. گفت‌وگوی ما هم با او درست زمانی آغاز شد كه از بالای گنبد پایین آمده بود.

با این سن و سال در حرم امام رضا(ع) چه کار می کنید؟

تقریبا همه كارهای سخت حرم را من انجام می‌دهم. شست‌وشوی گنبدهای حرم، گلدسته‌ها و... و بنایی، قبركنی، قبرسازی و... .

شست و شوی حرم با اشک چشم

از كی خادم حرم شدید؟

من از 20 سالگی به عنوان بنا، كارم را در حرم شروع كردم. از همان اول هم رفتم سراغ كارهای خیلی سخت. مثل كندن قبر، حفاری‌های سخت زیر حرم كه معمولا كسی حاضر به انجام آنها نیست یا مسوولان اعتماد ندارند كه كسی جز من آنها را انجام دهد، یا كار‌كردن در فضای باز و زیر آفتاب داغ و سوزان كه باز هم كمتر كسی حاضر به انجام آن است.

شست‌وشوی گنبدهای حرم مطهر را هم از همان زمان شروع كردید؟

از حدود 20 سال پیش و بعد از فوت دو نفری كه این كار را انجام می‌دادند، به من گفتند تو برای این كار مناسبی، چون هم از همه لاغرتری و هم آدم نترسی هستی. من هم چون برای امام‌ رضا(ع) بود، قبول كردم.

چگونه این كار را انجام می‌دهید؟

از 40 پله چوبی محوطه داخل گنبد بالا می‌روم و وقتی رسیدم روی گنبد، از طنابی كه برایم به میله نوك گنبد وصل كرده‌اند، آویزان می‌شوم و از همان نوك گنبد شروع می‌كنم و با چتكه پلاستیكی و آب و پودر رختشویی شروع به شستن می‌كنم. بعد هم با همان طناب كم‌كم پایین می‌آیم یا دور گنبد دور می‌زنم تا بتوانم همه جای آن را تمیز كنم.

در این كار كسی هم به شما كمك می‌كند؟

تنها هستم، یعنی تا چند سال پیش یك كارگر هم داشتم كه كمكم می‌كرد و شیلنگ آب را برایم می‌گرفت، اما بازنشسته شد و از همان زمان تنهایی بالا می‌روم و این كار را انجام می‌دهم. آخر هیچ‌كس حاضر نیست بیاید آن بالا این كار را انجام دهد یا به من كمك كند. یا می‌ترسند یا می‌گویند كه سرمان گیج می‌رود و چشم‌مان سیاهی می‌رود. اما من دیگر عادت كردم، نمی‌ترسم، امام رضا(ع) هم عنایت و كمك می‌كند.

سالی چند بار این كار را انجام می‌دهید؟

دو سه بار و معمولا هر بار هم دو سه روز طول می‌كشد.

گلدسته‌ها را چطور تمیز می‌كنید؟

برای شستن و تمیز‌كردن آنها حتما باید داربست باشد، چون حدود 60 متری ارتفاع دارد و با طناب نمی‌شود این كار را كرد. البته اگر به خودم باشد حاضرم از همان گلدسته‌ها هم تا نوك آنها بالا بروم و تمیزشان كنم، اما برای تمیز‌كردن گلدسته‌ها حتما باید یك نفر همراه من بیاید و او بدون داربست نمی‌تواند این كار را كند.

آخرین باری كه گنبد و گلدسته‌ها را شستید، كی بود؟

گنبد را همین امروز شستم و همین الان از آن بالا آمدم پایین (روز میلاد حضرت) اما گلدسته‌ها را آخرین بار 9 سال پیش تمیز كردم، چون باید داربست بزنند تا من بروم بالای گلدسته ، اما اگر همین الان و بدون داربست هم بگویند،‌ تمیز كن، به خاطر امام رضا(ع) می‌روم.

تابه‌حال سر نخوردید و نیفتادید؟

تاكنون اتفاقی برایم نیفتاده است، امام رضا(ع) خودش مرا حفظ می‌كند. من هم هر كاری بتوانم برای آقا انجام می‌دهم.

لابد حقوق شما از دیگر خادمان بیشتر است؟

نه، حقوق من هم مثل بقیه خادمان امام رضاست. همه این كارهای سخت به عشق امام رضا(ع) راحت می‌شود، من با عشق گنبد را می‌شویم و از شوق گریه می‌كنم.

خیال بازنشسته شدن ندارید؟

چند سال پیش بازنشسته شدم، اما آمدن دنبالم و گفتند باید برگردی سركار. هیچ كس نمی‌تواند كار تو را انجام دهد. تو امین ما هستی و ما فقط به تو اعتماد داریم.

حتما تاكنون آرزویی از امام رضا(ع) درخواست كرده‌اید؟

بله، هرچه خواسته‌ام به من داده است. من هم هیچ‌وقت از هیچ‌كس غیر از امام رضا(ع) چیزی نخواسته و نمی‌خواهم. آقا عنایت خاصی به من و خانواده‌ام دارد. سلامت خودم و خانواده‌ام را همیشه مدیون امام رضا(ع) هستم، ضمن این‌كه هیچ غم و غصه و گرفتاری در زندگی ندارم.

تا به حال معجزه‌ای از امام هشتم دیده‌اید؟

همین كار‌كردن من توی این سن و شرایط سخت خودش معجزه است؛ صبح تا غروب زیر آفتاب داغ كاركردن. هركس دیگری باشد یك هفته نشده خون دماغ می‌شود و می‌میرد، اما من 10 سال یک بار می‌روم دكتر و همیشه صحیح و سالم هستم.

از امام رضا(ع) چه می‌خواهید؟

فقط سلامت خودم و خانواده‌ام و مردم و برآورده شدن حاجات دیگران. غیر از این چه می‌خواهم. تنها چیزی كه از آدم باقی می‌ماند، نام و یاد نیك است و من سعی كردم با مردم طوری رفتار كنم كه همه دوستم داشته باشند و كسی را ناراحت نكنم.


بخش حریم رضوی