تبیان، دستیار زندگی
آیا تا کنون با خود فکر کرده‌اید که صور فلکی 50 هزار سال بعد چگونه به نظر خواهند رسید؟ آیندگانی که به آسمان شب می‌نگرند با صور فلکی متفاوتی روبه‌رو خواهند شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صور فلکی در 50 هزار سال آینده


آیا تا کنون با خود فکر کرده‌اید که صور فلکی 50 هزار سال بعد چگونه به نظر خواهند رسید؟ آیندگانی که به آسمان شب می‌نگرند با صور فلکی متفاوتی روبه‌رو خواهند شد. دلیل این مساله نیز حرکت ستارگان نسبت به یکدیگر است که به خاطر فاصله بسیار زیاد آنها از زمین با چشم قابل تشخیص نیست، اما طی قرن‌ها و هزاره‌ها اثر آنها قابل توجه می‌شود. بنابراین مثلا 50 هزار سال بعد، بسیاری از صور فلکی معروف امروزی شکلی کاملا متفاوت خواهند داشت.

صور فلکی در 50 هزار سال آینده

صور فلکی الگوهایی خیالی هستند که از کنار هم قرار گرفتن تعدادی از ستارگان در آسمان ساخته می شوند.صور فلکی معمولاً به نام اشیاء، حیوانات و موجودات افسانه ای خوانده می شوند. اغلب آن ها اسطوره ها، الهه ها، موجودات افسانه ای، اشیا مقدس و... هستند که هرکدام به نحوی به آسمان راه پیدا کرده اند و برای هر قومی نماد خاصی داشته اند. اگرچه شما می توانید هر شکلی را در آسمان تصور کنید و صور فلکی مخصوص به خود را داشته باشید، اما در کل 88 صورت فلکی رسمی وجود دارد که از هر دو نیم کره شمالی و جنوبی زمین قابل مشاهده است.

آشنایی و شناخت صور فلکی مختلف علاوه بر لذت وصف ناشدنی که به انسان می دهد به تسهیل در شناخت اجرام سماوی و پیدا کردن آنها در آسمان کمک می کند.صور فلکی در آسمان مانند استانها یا کشورهای مختلف بر روی نقشه های زمینی هستند. به طوری که هر نقطه از آسمان بالای سرما حتما متعلق به یک صورت فلکی است و این تقسیم بندی کار را برای منجمان آسان کرده است. برای مثال هنگامی که گفته می شود کهکشان M95 در پایین صورت فلکی اسد قرار گرفته است همه متوجه می شوند که در کجای آسمان باید به دنبال این کهشکان بگردند. در واقع صور فلکی آسمان به نوعی برای آدرس دهی نیز استفاده می شوند.

ستارگانی از کهکشان راه‌شیری که در فاصله نزدیک‌تری به ما قرار دارند، به نظر می‌رسد که در آسمان بیشتر حرکت می‌کنند. در مقایسه با سایر صور فلکی، ستارگان تشکیل دهنده صورت فلکی دب اکبر نسبتا نزدیک زمین قرار دارند. در نتیجه، ساختار ستارگان آن در طول زمان دگرگون خواهد شد

نرم افزارهای قدرتمند ستاره شناسی مانند starry night امکانات بسیاری را در اختیار ستاره شناسان قرار می دهند. شما با استفاده از این نرم افزارها زمان های کسوف و خسوف، موقعیت سیارات در آسمان، مختصات دقیق ستارگان و کهکشانها و سایر اجرام اعماق آسمان، مکان حرکت ماهواره ها و... را می توانید پیدا کنید. این نرم افزار حتی قادر است اشکال صور فلکی را در سایر سیارات نیز به شما نشان دهد. یعنی شما می توانید ببینید دب اکبر در مریخ به چه شکلی درخواهد آمد. از دیگر قابلیت های این نرم افزارها نمایش محل ستارگان در آسمان در زمان های مختلف است.

آنچه در ادامه شاهد خواهید بود نمایش چند صورت فلکی معروف در 50 هزار سال آینده است.

صور فلکی در 50 هزار سال آینده

دب اکبر: به طور کلی، ستارگانی از کهکشان راه‌شیری که در فاصله نزدیک‌تری به ما قرار دارند، به نظر می‌رسد که در آسمان بیشتر حرکت می‌کنند. در مقایسه با سایر صور فلکی، ستارگان تشکیل دهنده صورت فلکی دب اکبر نسبتا نزدیک زمین قرار دارند. در نتیجه، ساختار ستارگان آن در طول زمان دگرگون خواهد شد. ملاقه این صورت فلکی صاف‌تر می شود، دسته آن خمیدگی بیشتری پیدا می‌کند، و سایر ستارگان آن نیز موقعیت خود را نسبت به یکدیگر تغییر می‌دهند.

صور فلکی در 50 هزار سال آینده

دب اصغر: این خرس کوچک آسمانی شکل کلی خود را حفظ خواهد کرد. اما ستارگانی که پاهای پشتی آن را شکل می‌دهند، به اندازه کافی جابه‌جا می‌شوند که خرس کوچک طی 50 هزار سال آینده دیگر ملاقه‌ای نداشته باشد.

صور فلکی در 50 هزار سال آینده

شکارچی: استخوان‌بندی پیکره اصلی صورت فلکی شکارچی تغییر چندانی نخواهد داشت، چرا که عمدتا از غول‌های ستاره‌ای مانند رجل‌الجبار (Rigel) و جرزم‌الجبار (Bellatrix) تشکیل شده است. این ستارگان هزاران سال نوری از زمین فاصله دارند و لذا اصولا حرکت آنها در آسمان به چشم نمی‌آید. اما چند ستاره کوچک‌تر و نزدیک‌تر که گرز و سپر شکارچی را تشکیل می‌دهند، موقعیت خود را کاملا تغییر می‌دهند.

صور فلکی در 50 هزار سال آینده

ثور: به نظر می‌رسد یکی از ستارگان صورت فلکی ثور (گاو) که نزدیک چشم چپ آن قرار دارد، به تدریج راه خود را از سایر ستاره‌های گروه جدا می‌کند. دلیلش هم این است که این ستاره اصولا جزو گروه ستارگان ثور نیست. ستارگان واقع در ساختار Y شکل این صورت فلکی عمدتا بخشی از خوشه ستاره‌ای قلائص (Hyades) هستند، اما یکی از آنها در واقع ستاره‌ای بسیار دور است که به طور اتفاقی با ستارگان قلائص در یک راستا قرار گرفته است. با گذشت زمان کافی، این ستاره از سایر گروه جدا خواهد شد.

صور فلکی در 50 هزار سال آینده

اژدها: خمیدگی مارمانند صورت فلکی اژدها (تنین) در گذر زمان به خطی شکسته و ناهموار مبدل خواهد گشت. ستارگانی که این صورت فلکی را تشکیل می‌دهند، در مقایسه با ستارگان سایر صور فلکی کوچک‌تر، و به زمین نزدیک‌تر هستند. این بدان معناست که این ستارگان نسبت به یکدیگر جابجایی زیادی خواهند داشت.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از خبرآنلاین