تبیان، دستیار زندگی
رسم ما ایرانی ها این است که هنگام نوروز ، سفره ی هفت سین می چینیم ، سفره ای که با سلیقه ی خانم خانه تزیین می شود و هنگام تحویل سال دور آن می نشینیم و پدر خانه برای مان قرآن می خواند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت‌سین خانه ما


رسم ما ایرانی ها این است که هنگام نوروز ، سفره ی هفت سین می چینیم ، سفره ای که با سلیقه ی خانم خانه تزیین می شود و هنگام تحویل سال دور آن می نشینیم و پدر خانه برای مان قرآن می خواند.

سفره هفت سین

خانواده های ایرانی هفت سین می چینند كه حاوی مجموعه ای از نمادهای استقبال از بهار است. هفت سین حداقل باید حاوی هفت عنوان باشد كه با حرف سین شروع می شوندو هر کدام معنای زیبایی دارد.

سبزه: تولد دوباره ، حیات نو و سبز بودن

سمنو: ثروت و فراوانی و وفور

سنجد: عشق

سیر: دارو و درمان و بعنوان ماده ای گندزاد می باشد

سیب: زیبایی و سلامت

سماق: رنگ طلوع آفتاب

سرکه قرمز : سن و صبر و عقل

سنبل: آمدن بهار و نشان دهنده زیبائی

سکه زرد : ثروت

همچنین برسرسفره هفت سین شمع هایی روشن دربرابر آینه قرارمی دهند كه نشان دهنده آینده ای روشن است .

تخم مرغ رنگ شده نیز نشانه باروری است . آینه نیز نمادی از خلقت است . ماهی قرمز نشانه زندگی است.

از دیگر چیزهایی که بر سر سفره‌‌ی ایرانیان بوده نان به نماد فراوانی، شیر تازه به نشان غذای نوزادی که تازه متولد شده و شمعدان که شمع‌ها را به احترام آتش روشن می‌کردند می‌توان نام برد.

تزیین سفره هفت سین

برای تزیین سفره ی هفت سین می توانید ایده های خوبی هم از تزیین دستمال سفره بویژه آنهایی كه در گیلاس ها هستند بگیرید منتها به جای دستمال های ساده با خرید ساتن یا تافته یا حتی تورهای ساده و گل دار كه این روزها پرده فروشی ها و پارچه فروشی ها پارچه های ته توپ را به قیمت مناسبتری می فروشند این تزپینات را استفاده كنید و یا حتی با دستمال های سفره ای طرح دار که  در اكثر جاها عرضه می شود. برای سفره هم می توانید از حریر های شیشه ای كه به صورت پراكنده پولك های درشت رنگی روی آن چسباندید ویا تافته كه به صورت چروك روی میز بچینید و یا رومیزی های ترمه برای تزیین سفره ی هفت سین می توانید با روبان گل رز درست كنید.

روبان سایز متوسط را برداشته و یك لبه ی آن را با سوزن كوك بزنید و بعد نخ را بكشید تا چین بخورد یك مفتول باریك را در نظر بگیرید واین روبان چین خورده را مانند گل رز دور آن ببپیچید و انتهایش را با اضافی نخ و چسب مهار كنید ،این كار تمرین زیاد می خواهد.

روش دیگر این است كه دوتا نوار روبان هم سایز در نظر بگیرید یكسر آنها را بهم وصل كنید و بعد یكی در میان روی هم بگذذارید مثا اول روبان راست را روی روبان چپ بگذارید و بعد روبان چپ را روی روبان راست و همی طور تا آخر روبان ها بعد یكی از روبان ها را بگیرید بكشید روبان دیگر در بالا به شكل رز جمع می شود این كار را با نوارهای پارچه ای حریر هم می توانید انجام دهید.

همچنین می توانید به وسیله مداد شمعی روی بدنه تخم مرغ خطوط عمودی رسم كنید و آن را درون رنگ زرد فرو ببرید. برای طراحی تخم مرغ های رنگی بعد از آنكه آنها را به هر طریقی رنگ كردید می توانید با نوارهایی كه به شكل زیگزاگ هستند و یا ریشه های رنگی ( كه برای تولدها در تزیین دیوار استفاده می كنیم ) كه قدری آنها را كوتاه

كردید لباس سرخ پوستی تن تخم مرغ ها كنید

طریقه ی در ست كردن پاپیون با روبان برای تزیین سفره ی هفت سین

روبان رادور 4 انگشت بسته ی دستتان بپیچید بعدروبان را از دستتان در آورده و از وسط نصف كنید با یك قیچی از دو طرف روبان سه گوش ببرید به طوریكه وقتی كه تای روبان را باز می كنید وسط آن یك فرو رفتگی از لبه ی بالایی و

یك فرو رفتگی از لبه ی پایینی دارد با یك نخ یا قیطان یك گره روی وسط رو بان محكم بزنید حالامی توانید ورق های روبان را یكی یكی از هم باز كنید اگر روبان را 3 بار دور انگشتتان پیچیدید حالا یك گل شش پر دارید.

تزیین ظرف های هفت سین

تزئین ظروف سفره هفت سین راه های مختلفی دارد. یکی از ساده ترین راه ها، استفاده از رنگ ویترای برای نقاشی بر روی ظروف است؛ 6 عدد ظرف پایه دارشیشه ای را خوب بشویید و خوب خشک کنید. با استفاده از تیوپ های رنگ ویترای طرح مورد نظرتان را روی ظرف های پایه دار بکشید و به دلخواه رنگ آمیزی کنید.

ظرف را 24 ساعت کنار بگذارید تا رنگ ویترای کاملاً خشک شود. برای تثبیت رنگ می توانید طبق دستور روی جعبه رنگ ویترای ظرفی را که نقاشی کرده اید در فر حرارت بدهید.

اگر دوست داشتید می توانید طرح های مشبکی را با رنگ ویترای بکشید و جاهای خالی را با چسب بپوشانید و در اکلیل های رنگی بغلتانید تا طرح زیبایی روی ظرف ها ایجاد بشود. می توانید وسایل هفت سین را داخل این ظرف های زیبا بریزید.

تزیین تنگ ماهی

بهترین و مناسب ترین رنگ برای شیشه، رنگ ویترای است. چند رنگ قابل حل شدن در آب را در پالت بریزید و انگشت خود را در رنگ فرو کرده و روی سطح تنگ لکه هایی با فاصله های مختلف ایجاد کنید. این لکه ها به جای پولک های ماهی هستند.

تنگ ماهی

برای تکمیل آن کافی است با استفاده از قلم موی باریک و رنگی تیره برای هر یک از ماهی ها چشم و دهان و باله نقاشی کنید.

روش دیگر این که می توانید با استفاده از خمیر کاغذ، روی تنگ ماهی و در قسمت پائین آن، برگ های شبیه برگ های ته آب طراحی کنید و آنها را به رنگ سبز درآورید.

روش دیگر استفاده از گوش ماهی هایی است که با رنگ های آکریلیک طلایی و نقره ای آنها را رنگ کرده اید.

این گوش ماهی ها را دورتادور تنگ ماهی در دو تا سه ردیف بچسبانید تا تنگ ماهی شما جلوه زیبایی داشته باشد.

تزیین تخم مرغ تمام رنگی

از آن جا كه رنگ كردن تخم مرغهای سفره هفت سین، هنری سنتی است. شما می توانید با استفاده از رنگهای ساده و طبیعی این عمل را انجام دهید.

به عنوان نمونه اگر تخم مرغ را همراه با علف سبز مانند چمن، اسفناج یا سبزی بجوشانید، سبز می شود. اگر با پوست پیاز بجوشانید، زرد رنگ یا (پوست پیازی) می شود. اگر با چغندر بجوشانید، سرخ رنگ می شود و اگر تخم مرغ را در پارچه ای كه رنگ پس می دهد، بگذارید و روی آن نخ بپیچید و بجوشانید، شكل زیبایی حاصل می شود.

روش دیگر آن است که سوراخ های ریزی را در دو سر تخم مرغ ایجاد کنید . از یک سر تخم مرغ فوت کنید تا مواد داخل آن خارج شود سپس آن را خوب بشوئید. حالا می توانید با مقداری رنگ یا مداد شمعی روی تخم مرغ ها هر طور که دوست دارید نقاشی کنید.

اگر با مداد شمعی، روی تخم مرغ نقاشی رسم كنید و چند ثانیه داخل رنگ بگذارید، از آن شكل زیبایی به دست می آید.

ابتدا به وسیله مداد شمعی تصاویری از گل روی تخم مرغ نقاشی كنید و قسمت میانی پوسته تخم مرغ را به صورت نواری سفید بگذارید و دو سر تخم مرغ را درون رنگ بنفش روشن فرو كنید.

همچنین می توانید به وسیله مداد شمعی روی بدنه تخم مرغ خطوط عمودی رسم كنید و آن را درون رنگ زرد فرو ببرید.

برای طراحی تخم مرغ های رنگی بعد از آنكه آنها را به هر طریقی رنگ كردید می توانید با نوارهایی كه به شكل زیگزاگ هستند و یا ریشه های رنگی ( كه برای تولدها در تزیین دیوار استفاده می كنیم ) كه قدری آنها را كوتاه

كردید لباس سرخ پوستی تن تخم مرغ ها كنید و بعد با ماژیك صورت بچه های آفریقایی یا سرخ پوست را روی آن بكشید.

برای تزپین سبزه و گیلاس ها یا ظروفی كه وسایل هفت سین را روی آن گذاشتید هم از این ریسه ها استفاده كنید ( نقره ای طلایی سرخابی سبز آبی).

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: روزنامه قدس /سایت بیتوته