تبیان، دستیار زندگی
امروز «شنبه» برابر با بیست و هشتم بهمن 1391 و پنجم ربیع الثانی 1434 هجری قمری و شانزدهم فوریه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و هشتم بهمن در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «شنبه» برابر با بیست و هشتم بهمن 1391 و پنجم ربیع الثانی 1434 هجری قمری و شانزدهم فوریه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

28 بهمن 1358

وزارت امور خارجه در یادداشتی به سفارت کانادا، دخالت این کشور در فراری دادن شش آمریکایی وابسته به سفارت آمریکا در تهران را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواند.در روز هفتم بهمن 1358 این شش آمریکایی با گذرنامه‌های کانادایی و مدارک جعل شده از سوی سفارت کانادا از ایران فرار کرده بودند.

28 بهمن 1357

پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی دولت موقت، سفرا و کارداران ایران در پایتخت های جهان به تهران احضار شدند.

28 بهمن 1357

19 کشور جهان از جمله شوروی، لیبی، فلسطین، سوریه، عراق، پاکستان، کره جنوبی، فرانسه، هند، آلمان غربی، یمن جنوبی، ژاپن، لهستان، ترکیه، سودان، برزیل، کره‌شمالی، اردن و قبرس، حکومت اسلامی ایران را به رسمیت شناختند.

28 بهمن 1341

مراجع تقلید و علمای طراز اول قم در بیانیه مشترکی توطئه‌‌های محمدرضا پهلوی در موضوع انجمن های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید را برای مردم تشریح کردند.

28 بهمن 1334

در پی بازداشت آیت‌الله کاشانی تلاش گسترده‌‌ای از سوی علما و مراجع حوزه علمیه قم برای آزادی وی آغاز شد. پس از دستگیری سران فداییان اسلام،‌ آیت‌الله کاشانی به عنوان دخالت در قتل رزم‌آرا دستگیر و در معرض محاکمه و اعدام قرار گرفت. اما بر اثر پافشاری روحانیون و هشدار جدی آنان به رژیم، وی در 23 اسفند آزاد شد.

28 بهمن 1332

نخستین دوره مجلس سنا که در 20بهمن 1328 به ریاست سید حسن تقی‌زاده آغاز به کار کرده بود، به فعالیت خود خاتمه داد.

28 بهمن 1308

به دنبال به قدرت رسیدن محمد نادرشاه در افغانستان، سفارتخانه‌های ایران و افغانستان در پایتخت های دو کشور تبدیل به «سفارت کبری» شدند و روابط تهران ـ کابل توسعه یافت.

28 بهمن 1299

فتح‌الله خان سپهدار اعظم که پس از کناره‌گیری مشیر‌الدوله از طرف احمد‌شاه به رییس‌الوزرایی تعیین شده بود بلافاصله پس از معرفی کابینه دوم خود به مجلس، در تهران اعلام حکومت نظامی کرد. پنج روز پس از این اقدام، کودتای رضاخان به وقوع پیوست.

28 بهمن 1296

نظامیان روسی به کمک رضاخان مقر قزاقخانه تهران را تصرف کردند. در نتیجه «گلرژه» روسی فرمانده قزاق‌ها از مقام خود استعفا کرد و از سوی احمد شاه سرهنگ استاروسلسکی جانشین او شد.

28 بهمن 1295

میرزا اسماعیل خان رییس انبار غله دولتی به جرم خیانت و ایجاد قحطی مصنوعی در کشور توسط کمیته مجازات به قتل رسید. کمیته مجازات توسط ابراهیم منشی‌زاده و اسدالله ابوالفتح‌زاده که هر دو از هواداران نهضت مشروطه بودند، به منظور مقابله با مخالفان، پایه‌ریزی شده بود.

تنظیم: هومن بهلولی