تبیان، دستیار زندگی
ساعت صحن آزادی، در ابتدا به وسیله هندل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساعت بزرگ برج صحن آزادی


ساعت صحن آزادی، در ابتدا به وسیله هندل دستی و بزرگی، کوک می شد که پس از ورود برق به مشهد، این ساعت نیز برقی شد.


ساعت قدیمی صحن آزادی حرم مطهر امام رضا(ع)، ساعتی بزرگ و کهن است که در برج بالای ایوان جنوبی صحن آزادی، نصب شده و مشرف به رواق امام(ره) است.

این ساعت که اولین و قدیمی ترین ساعت آستانه است، ساخت منچستر انگلستان بوده و در زمان ناصرالدین شاه قاجار توسط امین الملک صدراعظم ایران، وقف آستان مقدس حضرت رضا(ع) شده است.

ساعت بزرگ صحن آزادی

تاریخ موجود در پیاله زنگ ساعت نشان دهنده سال 1893 میلادی است که مربوط به 110سال قبل است. این ساعت، ابتدا در برج بالای ایوان غربی صحن انقلاب اسلامی (صحن کهنه) قرار داشت و حدود 54 سال قبل، از آن جا به بالای ایوان جنوبی صحن آزادی (صحن نو) یعنی مکان فعلی آن انتقال یافت.

ظاهراً علت انتقال ساعت به این مکان، به دلیل نشست پایه های سردر ایوان صحن انقلاب اسلامی، به واسطه سنگینی ساعت و پیاله های آن بوده، که پس از ترمیم و استحکام شکست آن، ساختمانی از بتن در بالای ایوان ساخته شد و با کاشی معرق تزیین شد. سپس ساعت خطی را که مرحوم عبدالحسین معاون از هامبورگ آلمان خریداری کرده بود، جایگزین این ساعت کردند.

جالب است بدانید، ساعت صحن آزادی، در ابتدا به وسیله هندل دستی و بزرگی، کوک می شد که پس از ورود برق به مشهد، این ساعت نیز برقی شد. این ساعت در حال حاضر به وسیله الکتروموتوری کار می کند که هر 42 ساعت یک بار کوک می شود و چنانچه با قطع برق مواجه شود، کوک آن تا 42 ساعت فعال خواهد بود.


منبع: آستان قدس رضوی / قبله گاه عاشقان

بخش حریم رضوی