تبیان، دستیار زندگی
در بافت و طرح « الرحمن» هم نوعی ظرافت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قالی "الرحمن"


استفاده از تنوع کتیبه و خطوط در صحن‌ها‌، درها‌، دیوارها‌، رواق‌ها‌، گلدسته، ضریح و ضریح‌پوش‌ها تا اندازه‌ای است که چشم‌نواز زائران و طواف‌کنندگان است‌. قالی‌های کتیبه‌دار از جمله این بافت‌ها هستند که اهدا‌کنندگان مختلفی دارند . در بافت و طرح « الرحمن» هم نوعی ظرافت کتیبه‌ای به چشم می‌آید.

طرح و نقش : کتیبه‌ای «سوره الرحمن »

محل بافت: تبریز

تاریخ بافت‌: 1375

بافنده: حجت‌ا... خدایاری

نوع گره‌: متقارن

جنس تار: ابریشم

جنس پرز: پشم و ابریشم

نوع خط: ثلث و نسخ و خطوط تزئینی

قالی  الرحمن

سوره الرحمن چکیده و خلاصه تمام نعمت‌های خداوند است که 169 بار در قرآن آمده است‌. ترجیع‌بند سوره آیه «فبای الاء ربکما تکذبان»است که 31 بار در سوره تکرار شده است.

متن این قالیچه شامل 42 کتیبه (هفت کتیبه در عرض و شش کتیبه در طول ) است و درون هر کتیبه با آیه‌ای از سوره الرحمن مزین شده است . این قالیچه با بسم ‌ا... الرحمن الرحیم «شروع می‌شود و با « صدق ا... العلی العظیم» خاتمه می‌یابد در حالی که برای روشن شدن معنای آیات و عمق بخشیدن به آن‌ها هر کتیبه همراه با تصویری از معنای همان آیه آمده است و رابطه‌ای بین تصویر و معنای آیات وجود دارد.

در هر کتیبه یک آیه و در برخی کتیبه‌ها دو آیه بافته شده است .حاشیه بزرگ این قالیچه با طرح گل فرنگ زیبایی، نقش و بافته شده است. در قسمت گلیم بافت قالیچه ،درون قابی نوشته شده است « اهدایی محبین حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به موزه آستان قدس رضوی»


منبع: آستان قدس رضوی / غریب طوس

بخش حریم رضوی