تبیان، دستیار زندگی
باب الرضا(ع) و باب الجواد(ع) نیز هر یك دارای دو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورودی های حرم مطهر


مشهد پس از شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و دفن ایشان، در سال 203 ه.ق جان گرفت و همواره در طول تاریخ و اعصار متمادی آرامگاه جان عاشقان در گاه عبودیت بوده است. چه برای آنانكه از دست دشمنان خونخوار،به این بارگاه ملكوتی پناه می‌بردند و چه برای آنهایی كه برای رهایی از چنگال اسارت خویشتن، در جوار آستان حضرتش بر ریسمان الهی چنگ می‌زدند.

بقعه مبارك امام رضا(ع)، در ابتدا شبیه به بنای چارگوش ارسلان جاذب، كه اكنون در سنگ بست قرار دارد، بود. این بقعه در میان باغ دلگشایی قرار داشت و احتمالاً یك راه ورودی به این بنای مذهبی وجود داشته است.

ابن بطوطه، در سال 734 هجری قمری، به مشهد سفر كرده و در سفرنامه‌اش چنین نوشته است: «مشهد امام رضا(ع) قبه بزرگی دارد و قبر امام(ع) در داخل زاویه‌ای است كه مدرسه و مسجدی در كنار آن وجود دارد و این عمارت‌ها همه با سبكی بسیار زیبا و ملیح ساخته شده و دیوارهای آن كاشی است... آستان در قبه هم از نقره است و پرده ابریشم زردوزی شده‌ای از در آویخته شده...»

ورودی های حرم مطهر رضوی

با گذشت چند صد سال از آن زمان تاكنون و توسعه روز افزون این بارگاه منور، برمسیرهای ورودی آن نیز افزوده شده؛ به طوری كه، امروز حرم مطهر رضوی 17 وادی و مدخل ورودی دارد.

نزدیك به یازده سال است كه در مبادی ورودی حرم رضوی عهده‌دار راهنمای زائران است. وی در خصوص مبادی ورودی به بارگاه رضوی می‌گوید: اگر بخواهیم راه‌های اصلی و هم‌سطح خیابان‌های اطراف را بشماریم 11 یا 17 مدخل و مسیر برای تشرف وجود دارد.

در ورودی شیخ طوسی كه در سمت خیابان شیرازی یا همان بالا خیابان سابق قرار دارد، دو مدخل ورودی دیده می شود. از سمت خیابان طبرسی كه پس از برگزاری مراسم تدفین شیخ طوسی از این مسیر، به این نام نهاده شده نیز دو مدخل ورودی را می‌بینید.

خیابان نواب صفوی كه در گذشته به پایین خیابان نیز شهرت داشته و اكنون حر عاملی نامیده می‌شود، دارای دو مسیر ورودی است. باب الرضا(ع) و باب الجواد(ع) نیز هر یك دارای دو مسیر ورودی هستند كه اولی در خیابان امام رضا(ع) واقع شده كه در گذشته نیز از آن مسیر استفاده می‌شد و دیگری در خیابان خسروی‌نو قرار دارد.

جدیدترین راه ورودی كه برای مشرف شدگان و زائران حضرت ایجاد شده است، مربوط به تنها ورودی صحن هدایت است كه البته، این راه برای افرادی است كه از بالا و خیابان‌های هم سطح به سمت حرم رضوی می‌آیند و یك راه ورودی دیگر نیز از همین سوی قرار دارد كه مربوط به پاركینگ عمومی است.

در خصوص ورودی‌های قدیمی حرم رضوی می‌گوید: در زمان پهلوی اول كه هنوز خیابان‌های مشهد آسفالت نشده و سنگ فرش بود، فقط چهارراه ورودی به حرم رضوی وجود داشت كه یكی در فلكه آب، یكی در پایین خیابان، دیگری در بالاخیابان و بالاخره آخرین مسیر در محل بازارچه كفاش‌ها بود.

آن روزها هنوز روی رود یا همان نهر نادری را نپوشانده بودند و هنوز دورتادور حرم تبدیل به فضای سبز نشده بود، حتی در مدخل‌های ورودی گاهی مغازه‌ها و دكان‌های بازاری را هم می‌دیدیم، اما امروز چهره مركز شهر عوض شده و تقریباً شكلی خاص و قانونمند به خود گرفته است.


منبع: آستان قدس  / قبله گاه عاشقان

بخش حریم رضوی