تبیان، دستیار زندگی
شاید شما هم این گفته را بپذیرید که لذت غذا خوردن در سفر، دوچندان می‌شود، حتی اگر آدم شکمویی نباشید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر با دنیای خوراكی‌ها


شاید شما هم این گفته را بپذیرید که لذت غذا خوردن در سفر دوچندان می‌شود، حتی اگر آدم شکمویی نباشید! به هر حال خوردن غذاهای متنوع برایتان یک لذت بی‌نظیر است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.


خوراكی

اگر به مسئله لذت غذا خوردن در سفر، لزوم غذا خوردن در بین راه برای سفرهای طولانی، یا وسوسه چشیدن طعم‌های تازه در سفر به مناطق محلی را هم اضافه کنیم، متوجه می‌شویم كه غذا و غذا خوردن، جزو جدایی ناپذیر سفر است.

اشتها به غذا خوردن در سفر افزایش می‌یابد و همین موضوع، گاه موجب می‌شود مسافران بی‌محابا هر نوع غذایی را برای خوردن انتخاب کنند و فراموش کنند كه غذا خوردن در سفر هم برای خودش آدابی دارد، اما از آنجا که همین غذای لذت‌بخش در صورت آلوده بودن می‌تواند خطرات زیادی را برای سلامت مسافران به همراه آورده و به یکی از خطرات سفر تبدیل شود، یادآوری نکاتی برای تشخیص کیفیت مناسب غذاها ضروری است تا شاید به این وسیله، در گذراندن تعطیلاتی سالم و خوش، به شما کمک شده باشد.

اصول خرید مواد غذایی در سفر

درست است که بهترین گزینه برای غذا خوردن در سفر این است که مواد اولیه سالم و تازه را تهیه کنید و مادر خانواده شخصاً آن را بپزد، اما در همین مورد هم باید توجه داشته باشید که از خریداری مواد غذایی در کنار جاده بپرهیزید، چرا که این مواد غذایی، معمولاً مدت زمان زیادی خارج از یخچال مانده‌اند، اغلب فله‌ای بوده و از کیفیت آن‌ها اطلاع کافی ندارید.

بد نیست بدانید مواد حاوی پروتئین، فساد پذیری بالایی دارند؛ بنابراین گوشت، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ را فقط از مراکز مجاز و در حد امکان از مغازه‌های داخل شهر تهیه کنید.

در طول سفر، نوع غذایی که می‌خورید هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به این که رطوبت زیاد، رشد و تکثیر میکروب‌ها را بیشتر می‌کند، سعی کنید از غذاهای نیمه‌خشک با رطوبت کم استفاده کنید.

سالاد و غذای دریایی ممنوع

در این میان، غذاهای کاملاً داغ و تازه، میوه‌های تازه پوست کنده، انواع کنسروها، بستنی‌های پاستوریزه، غذاهای خشک و نان تازه، جزو غذاهای سالم تلقی می‌شوند، اما سالادها به ویژه سالادهایی که در آن‌ها کاهو به کار رفته است و غذاهای دریایی در غذاخوری‌های بین راهی، مناسب نیستند. بهترین میوه‌ها هم موز، سیب و پرتقال هستند که برای مصرف باید پوست آن‌ها کنده شود. همچنین از خوردن تخم‌مرغ نیم‌پز (عسلی) نیز به طور جدی بپرهیزید.

گاه ممکن است با توجه به عجله‌ای که برای حرکت کردن دارید، وقت کافی برای پختن غذا نگذارید، اما بدانید هر چقدر هم که عجله داشته باشید، غذا باید به شکل کامل پخته شود؛ چرا که غذا به ویژه گوشت‌ها اگر به طور کامل پخته نشوند، آلودگی و فساد آن‌ها افزایش می‌یابد.

هله‌هوله نخورید

اگر از آن دسته افرادی هستید که با دیدن اولین بساط هله‌هوله‌های بین راهی مانند لواشک، آلوی جنگلی و... وسوسه می‌شوید، یا اگر در برابر جملاتی مانند آش محلی، فلافل و سمبوسه و دوغ محلی مقاومت نمی‌کنید، بدانید با چنین کاری، احتمال این که میکروب‌ها و آلودگی‌ها را به بدن تان مهمان کنید، بسیار زیاد است. توصیه می‌کنیم از خوردن لواشک‌های محلی، فلافل، سمبوسه و پیراشکی به دلیل عدم نظارت بهداشتی خودداری کنید.

نکاتی برای پخت کباب‌ها

گاه ممکن است با توجه به عجله‌ای که برای حرکت کردن دارید، وقت کافی برای پختن غذا نگذارید، اما بدانید هر چقدر هم که عجله داشته باشید، غذا باید به شکل کامل پخته شود؛ چرا که غذا به ویژه گوشت‌ها اگر به طور کامل پخته نشوند، آلودگی و فساد آن‌ها افزایش می‌یابد.

در مورد کباب‌ها هم این باور که می‌گوید چون گوشت روی شعله مستقیم قرار گرفته، پس مغز پخت می‌شود، اشتباه است. بارها دیده شده که روی (سطح) کباب به حالت سوخته درآمده، اما درون آن همچنان نپخته مانده است.

اگر اهلش هستید که در دامان طبیعت، بساط کباب راه بیندازید، فراموش نکنید از ظروف تمیز برای کباب‌های پخته استفاده کنید و هیچ‌وقت از ظروفی که در آن‌ها گوشت خام قرار داشته و هنوز شسته نشده‌اند، استفاده نکنید.

بارها دیده شده که روی (سطح) کباب به حالت سوخته درآمده، اما درون آن همچنان نپخته مانده است. گاهی در بعضی رستوران‌های درون شهری هم چنین اتفاقی رخ می‌دهد، یعنی گوشت نزدیک استخوان، خوب نپخته و خون‌آلود است. در چنین مواردی باید گوشت را مجدد روی آتش قرارداد تا به اصطلاح مغز پخت شود.

همچنین ماهی، زمانی پخته است که گوشت آن به صورت لایه لایه درآید. در مورد پخت مرغ آب‌پز، وقتی آب مرغ شفاف و گوشت مرغ سفید شود، مرغ پخته و آماده شده است.

لبنیات

لبنیات محلی و خطر تب مالت

- در سفر به مناطق محلی و روستاها از خوردن شیر تازه دوشیده شده از دام یا بستنی و پنیر محلی و کلاً محصولات لبنی تازه خودداری کنید، چون این طرز فکر که غذاهای روستایی و طبیعی حتماً سالم هستند، ممکن است شما را در آستانه ابتلا به بیماری‌هایی نظیر تب مالت قرار دهد.

- هنگام خوردن غذاهای محلی یا برای یافتن رستوران‌های معتبر در شهرستان‌ها از افراد بومی راهنمایی بخواهید، چرا که استفاده از غذاهای محلی به شناخت کیفیت آن نیاز دارد. به عنوان مثال اگر به استان‌های شمالی کشور سفر می‌کنید، هنگام خوردن ماهی و... از افراد بومی راهنمایی بخواهید.

- بهتر است برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان از پنیرهای پاستوریزه بسته‌بندی‌شده استفاده کنید.

- اگر به شیر پاستوریزه دسترسی ندارید، لازم است شیر تازه را به مدت 10 دقیقه در حال جوشیدن به هم بزنید. به خاطر داشته باشید که جوشاندن بیش از اندازه شیر، باعث از بین رفتن بسیاری از مواد مفید غذایی آن و نیز چسبیدن آن‌ها به اطراف ظرف می‌شود.

قارچ کوهستانی؛ اصلاً!

چنانچه به مناطق کوهستانی مسافرت می‌کنید، از خوردن قارچ به طور جدی خودداری کنید، چون ممکن است این قارچ‌های زیبا و فریبنده سمی باشند.

فقط آب معدنی

- در طول سفر آب را فقط از منابع مطمئن تهیه کرده، یا از آب‌های معدنی استفاده کنید و اگر کنار رود آبی توقف کرده‌اید تا غذا را آنجا میل کنید، به هیچ وجه به فکر استفاده از آب نیفتید. مصرف آب‌های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

در سفر ممکن است برای بازدید چرخ‌های ماشین به آن‌ها دست بزنید، یا اگر از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و قطار استفاده می‌کنید به صندلی‌ها، پنجره و... دست بزنید، اما فراموش نکنید که قبل از خوردن غذا، دست‌های خود را بشویید.

- در مواردی هم که به سلامت آب مشکوک هستید یا برای کودکان غذا تهیه می‌کنید، جوشاندن آب به مدت 5 دقیقه به سلامت آب کمک می‌کند.

- یخ را از مراکز مطمئن تهیه کنید و از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیربهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند، خودداری کنید.

- در سفر ممکن است برای بازدید چرخ‌های ماشین به آن‌ها دست بزنید، یا اگر از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و قطار استفاده می‌کنید به صندلی‌ها، پنجره و... دست بزنید، اما فراموش نکنید که قبل از خوردن غذا، دست‌های خود را بشویید.

- به طور کلی پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، برداشتن گوشت خام، دست زدن به زباله یا چمن و ... حتماً دست‌های خود را بشویید.

رستوران

رستوران بین راهی، آخرین گزینه

باید به کسانی که از غذای رستوران‌های بین راهی استفاده می‌کنند یادآوری کنیم که در میان رستوران‌های بین راهی، رستوران‌های غیراستاندارد هم وجود دارند که متأسفانه، سطح نظارت و بهداشت در این واحدها، كم است.

اگر مجبور شدید بین راه غذا بخورید، در صورت امکان، به رستوران‌های معتبر و مورد اطمینان بروید. برای ارزیابی سطح (رعایت) بهداشت در این‌گونه واحدها، باید به وضعیت دست‌شویی‌ها، لباس کارگران، نظافت میزها، وجود مگس‌ها و سایر حشرات، وسایل صرف غذا مانند چنگال، قاشق، لیوان، پارچ آب و غیره توجه کرد.

همچنین در این مراکز برای تشخیص سالم بودن غذا باید از حواس خود استفاده کنید، مانند استفاده از حس بینایی برای تشخیص رنگ و کیفیت غذا، حس بویایی برای بوی غذا و حس چشایی برای طعم غذا.

خورش سفارش ندهید

تا حد امکان از خوردن انواع خورش‌ها، کباب کوبیده، سالاد الویه و همبرگر خودداری کنید، چون از انواع غذاهایی که می‌توان آن را چندین بار گرم کرد و ماندگی آن به سختی قابل تشخیص است، خورش‌ها هستند.

از مصرف کباب کوبیده و همبرگر به دلیل اطلاع نداشتن از کیفیت گوشت به کار برده شده، و سالادالویه هم به دلیل خام بودن مواد اولیه موجود در سس مایونز مانند تخم‌مرغ و... و همچنین نظارت نداشتن بر چگونگی تهیه الویه (چون ممکن است به صورت دستی تهیه شود) در رستوران‌های غیر معتبر بین راهی، جدا خودداری کنید.

یک دستور طلایی

- دستور طلایی پیشگیری از مسمومیت غذایی، پختن غذا و خوردن آن در همان روز است.

- غذا را به اندازه مصرف یک وعده‌تان بپزید، زیرا نگهداری صحیح غذای پخته شده و باقیمانده از هر وعده، در طول سفر کار آسانی نیست. به‌هرحال اگر مجبور به چنین کاری شدید، غذا را در ظروف دربسته و جای خنک نگهداری کنید.

تا حد امکان در طول مسافرت از خوردن انواع خورش‌ها، کباب کوبیده، سالاد الویه و همبرگر خودداری کنید، چون از انواع غذاهایی که می‌توان آن را چندین بار گرم کرد و ماندگی آن به سختی قابل تشخیص است، خورش‌ها هستند.

- در طول سفر، برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی از یخ‌دان مناسب استفاده کنید. هرگز غذاهای پخته شده را بیش از 2 ساعت (و اگر هوای اتاق گرم است، بیش از یک ساعت) در دمای محیط رها نکنید.

- برای دوباره گرم کردن غذاها، باقیمانده آن‌ها را تا 74 درجه سانتی‌گراد گرما دهید و همچنین غذاهایی که بیش از 3 روز حتی اگر در یخچال باقی‌مانده‌اند، مصرف نکنید.

خرید خوراکی برای سوغاتی

هرگز سعی نکنید در بازگشت از سفر، مقدار زیادی خوراکی بومی و محلی را برای سوغات یا نگهداری در خانه به همراه بیاورید. به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین ضرر این کار صرف پول و انرژی باشد، چرا که خوراکی‌های خاص هر منطقه، در همان محل به نظر خوشمزه‌تر و گواراترند. هر چه خوراکی‌ها از سرزمینشان دور می‌شوند انگار مزه و حس و حالشان را از دست می‌دهند.

شاید هم قرار گرفتن در مناطق آب و هوایی مختلف سبب می‌شود اشتهای ما برای خوردن خوراکی مخصوص آن منطقه تحریک شود و میل زیادی به خوردن خوراکی‌های بومی داشته باشیم؛ اما پس از ترک محل، وقتی به خوراکی‌ای که از سفر آورده‌اید نگاه می‌کنید، شوق چندانی به خوردنش نخواهید داشت.

چند بار پیش آمده که در سفر به استان‌های شمالی کشور کلوچه و مربای زیادی خریده و با خود به شهرتان آورده باشید، اما در روزمرگی زندگی پس از سفر، هرگز میلی به خوردن کلوچه نداشته‌اید و مربای‌تان هفته‌ها در یخچال مانده است.

رستوران

بهداشت غذایی در سفر

یکی از لذت‌های سفر، خوردن غذاست و چون در طول سفر به امکانات خوب بهداشتی دسترسی نداریم، پس لازم است چند نکته بهداشتی را رعایت کنیم تا شیرینی سفر، با یک مسمومیت غذایی خاطره تلخی را در ذهنمان رقم نزند.

• در طول سفر از لبنیات و مواد پروتئینی تازه و حتی‌الامکان استاندارد استفاده کنید و از خرید مواد غذایی که از کیفیت آن‌ها اطلاعی ندارید، خودداری کنید.

• از خرید هله‌هوله و میان وعده‌های غذایی مانند لواشک، باقلا، لبو، پیراشکی و سمبوسه خودداری کنید.

• آب آشامیدنی را از منابع مطمئن بخرید و تا حد امکان از بطری‌های آماده آب استفاده کنید.

• برای خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده به تاریخ انقضای آن توجه کنید.

• اگر از غذاهای کنسرو شده استفاده می‌کنید حتماً 20 دقیقه قبل از مصرف آن‌ها را بجوشانید.

• غذاهای سفر را تا حد امکان، خودتان تهیه کنید.

• از مصرف سالاد و سبزیجات در رستوران‌ها بپرهیزید.

• ظروف و وسایل پخت و پز را درون نایلون‌های تمیز و دربسته نگهداری کنید تا در طول سفر، آلوده نشوند.

• هنگام توقف برای صرف غذا، آن را به طور کامل حرارت دهید، زیرا در زمان نگهداری غذا در سفر (فاصله بین خوردن و صرف غذا)، میکروب‌ها در مواد غذایی رشد می‌کنند.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: taksetareh

مطالب مرتبط:

خودتان شیرینی عید را آماده کنید

شیرینی‌های عید، وسوسه‌تان نکند!

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن