تبیان، دستیار زندگی
نمی‌دانم شما تاکنون به کوهستان رفته‌اید یا نه؟ اگر کوهنورد هستید و تجربه این کار را دارید، بد نیست در روزهای تعطیل سال نو هم به کوه سری بزنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لذت کوهنوردی در ایام نوروز

نکات کلیدی برای سفر به کوهستان در ایام نوروز


نمی‌دانم شما تاکنون به کوهستان رفته‌اید یا نه؟ اگر کوهنورد هستید و تجربه این کار را دارید، بد نیست در روزهای تعطیل سال نو هم به کوه سری بزنید.


کوهستان

اینجا اکسیژن با شما حرف می‌زند

نمی‌دانم شما تاکنون به کوهستان رفته‌اید یا نه؟ اگر کوهنورد هستید و تجربه این کار را دارید، بد نیست در روزهای تعطیل سال نو هم به کوه سری بزنید. پس از گذراندن زمستانی که در برخی شهرهای بزرگ کشور، دود و آلودگی هوا مهمان ریه‌ها بوده، خیلی خوب است هوای پاک و دل‌پذیر کوهستان را نیز تنفس کنید. اگر هم تا حالا به این مناطق نرفته‌اید، نگران نباشید. با رعایت نکات ایمنی می‌توانید به کوهستان بروید و از این سفر لذت ببرید و اطمینان داشته باشید که به طور حتم، لذت خواهید برد.

ارتفاع‌زدگی در کوهستان

اول از همه خوب است بدانیم که توقف در کوهستان‌هایی که نسبت به محل زندگی ما خیلی مرتفع هستند، ممکن است ارتفاع‌زدگی ایجاد کنند. اگر مدت زمانی طولانی در چنین مناطقی بمانید، ممکن است دچار سردرد و تهوع (البته مختصر) شوید. اگرچه دیدن مناطق از چنین ارتفاعی لذت‏بخش است، اما این عوارض را هم نمی‌توان نادیده گرفت. بهتر است برای کاهش چنین حالاتی، به آرامی و به تدریج ارتفاع را افزایش دهید. با این کار، بدن هم راحت‌تر به ارتفاع عادت می‌کند.

هوای متغیر و بادهای شدید در کوهستان

علاوه بر این، دقت داشته باشید که هوای کوهستان در فصل بهار بسیار متغیر است؛ یعنی ممکن است تنها با گذشت چند ساعت، هوایی صاف و مطبوع به برف و بورانی شدید تبدیل شود! شاید تصورش سخت باشد، اما هوای کوهستان در بهار این‌گونه است؛ بنابراین اگر تصمیم دارید در تعطیلات نوروز به کوهستان بروید، امکانات لازم را همراه داشته باشید. همراه داشتن لباس گرم، کلاه، دستکش و جوراب می‌تواند در این شرایط به شما کمک کند.

همیشه بدانید کوهستان با هیچ‌کس شوخی ندارد؛ بنابراین با کوچک‌ترین بی‌توجهی و بی‌احتیاطی، مشکلاتی غیرقابل جبران به وجود خواهد آمد. پس خوب است که از قبل به فکر باشید و جلوی خطر را بگیرید.

از دیگر خصوصیات کوهستان، وزش بادهای شدید است. چنین بادهایی در این مناطق به ویژه مناطق کوهستانی که در خط ‌الرأس قرار دارند، باید مورد توجه قرار گیرند. گاهی ممکن است که چنان بادهای شدیدی بوزند که حتی بچه‌های کوچک را به اطراف پرتاب کنند! تصورش را بکنید این بادهای شدید چه سرمایی به وجود می‌آورند و با کندن چادر و به هم ریختن لوازم و وسایل، چقدر می‌توانند ما را کلافه کنند. پس آمادگی این شرایط را داشته باشید. اگر چادر را در محل دلخواه، محکم و درست مستقر کنید، خیلی از این مشکلات کاهش می‌یابد. در ضمن محافظت و مراقبت از کودکان را هم فراموش نکنید. کوهستان مکانی نیست که حتی یک دقیقه از کودک غافل شوید.

تغذیه در کوهستان

برای این که بتوانیم راحت از شیب کوه بالا برویم و برگردیم، به انرژی کافی نیاز داریم؛ بنابراین تغذیه صحیح را هم نباید فراموش کرد. همراه داشتن آب کافی و مواد غذایی کم حجم و مقوی مانند انجیر خشک را فراموش نکنید. همچنین بهتر است وقتی در کوه هستید، غذا را در حجم کم و دفعات بیشتر مصرف کنید.

کوهستان

لوازم سفر به کوهستان

آماده کردن لوازم و وسایل مورد نیاز سفر، البته یکی دو روزی پیش از حرکت، همیشه و در هر سفری ضروری است؛ اما با توجه به خصوصیات کوهستان شاید بد نباشد برخی از این لوازم را با هم مرور کنیم.

همیشه یک دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید. شاید با تغییر آب و هوا، به استفاده از آن نیاز داشته باشید. کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه، دستکش و جوراب اضافی هم از دیگر موارد مهمی هستند که در چنین سفری نباید فراموش شوند.

خوب است لوازم جهت‌یابی را هم با خود ببریم، البته به آن شرط که شیوه استفاده از آن‌ها را هم بدانیم یا بیاموزیم، چون در کوهستان احتمال دارد به آن‌ها نیاز پیدا کنیم.خوب است یا با کسی که تجربه این کار را دارد همراه شویم یا شیوه‌های جهت‌یابی را به دقت بیاموزیم.

کیف کمک‌های اولیه را هم همراه خود ببرید. در کوهستان برای درمان بریدگی‌ها، گزیدگی و هرگونه آسیب و صدمه به این لوازم احتیاج پیدا می‌کنید. همراه داشتن چراغ قوه‌ای که بتواند اطراف را به خوبی روشن کند نیز مفید و گاهی ضروری است. همچنین علاوه بر لباس مناسب، پوشیدن کفش مناسب را فراموش نکنید. در این مورد هم می‌توانید از فردی متخصص مشورت بگیرید و کفش مناسب را انتخاب کنید.

این نکته بسیار مهم و حیاتی را هم به خاطر داشته باشید که کوه را تمیز و به دور از هرگونه آلودگی حفظ کنید. برای این کار همراه با خودتان کیسه‌ای برده و زباله‌هایتان را در آن بریزید.

چادر بردارید، اما چادر مناسب

شاید تصور کنید اگر قرار است تا شب برگردید، دیگر به استفاده از چادر نیازی نیست. اما همیشه داشتن یک سر پناه مطمئن، مفید است. خوشبختانه امروز در بازار، انواع متفاوتی از چادرها وجود دارند که به راحتی قابل حمل هستند. بنابراین احتیاط کنید و چادر را با خود ببرید.

حیوانات کوهستان

در کوهستان، ممکن است از حشرات موذی گرفته تا حیواناتی درنده وجود داشته باشند. اما پیش از هر چیز باید بدانید که این مناطق محل زندگی آن‌هاست و ما حق نداریم آن‌ها را از بین ببریم. در حقیقت، ما انسان‌ها وارد قلمرو آن‌ها شده‌ایم. بنابراین باید تا جایی که ممکن است از خودمان و به خصوص کودکان در برابر آن‌ها محافظت کنیم.

در مورد حیوانات وحشی و درنده، بهتر است در مسیرشان قرار نگیریم. یعنی از مسیرهای پرتردد رفت و آمد کنیم و در مکان‌های مخصوص چادر بزنیم. در حقیقت در مسیرهای عادی کوه، معمولاً با این‌گونه حیوانات رو در رو نخواهیم شد. بنابراین هیچ وقت از راه اصلی خارج نشوید و به نقاط خلوت و دور از جمعیت نروید. اما حشرات را نمی‌توان از این‌چنین مسیرهایی دور کرد! به همین دلیل بهتر است از گزند و آسیب آن‌ها پیشگیری کنیم. یکی از راه‌ها، پوشیدن لباس کافی است، به طوری که تمام بخش‌های بدن پوشیده باشد. همچنین در کیف کمک‌های اولیه، داروهای مخصوص گزیدگی را هم قرار دهید.

کوهستان

ماشین در مناطق کوهستانی

یکی از نکات مهم و اساسی در ارتباط با ایمنی سفر به کوهستان، که البته کمتر به آن توجه می‌شود، بردن ماشین به مناطق کوهستانی است. همیشه بدانید کوهستان با هیچ‌کس شوخی ندارد؛ بنابراین با کوچک‌ترین بی‌توجهی و بی‌احتیاطی، مشکلاتی غیرقابل جبران به وجود خواهد آمد. پس خوب است که از قبل به فکر باشید و جلوی خطر را بگیرید.

اگر ماشین را در سربالایی یا سرازیری پارک می‌کنید، تنها به ترمز دستی ماشین اطمینان نکنید. ماشین را در دنده بگذارید و ترمز دستی را هم بکشید. اما این کارها هم کافی نیست، به خصوص زمانی که بچه‌ها داخل ماشین باشند. البته هیچ وقت بچه‌ها را تنها در ماشین نگذارید. چه در کوه، چه در خیابان؛ اما کوه بسیار خطرناک‌تر است و بهتر است هنگام توقف، هیچ‌کس در ماشین نماند، به ویژه بچه‌ها که با بازی کردن با ترمز و دنده می‌توانند سبب حرکت ماشین شوند. در نتیجه همان روش قدیمی که سنگی پشت چرخ‌ها می‌گذاشتند، یکی از ایمن‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌هاست.باز هم تاکید می‌کنیم به خصوص زمانی که به هر دلیل مجبور هستید بچه‌ها را تنها در ماشین بگذارید، این نکته را رعایت کنید.

کوهستان، تمیز و زیبا

در نهایت، این نکته بسیار مهم و حیاتی را هم به خاطر داشته باشید که کوه را تمیز و به دور از هرگونه آلودگی حفظ کنید. برای این کار همراه با خودتان کیسه‌ای برده و زباله‌های‌تان را در آن بریزید. سعی کنید هیچ‌گونه زباله‌ای به خصوص پلاستیک و شیشه در محیط باقی نماند. تصور نکنید با انداختن زباله‌ها در رودخانه یا دره نیز کار درستی انجام داده‌اید. آن‌ها باید حتماً در کیسه مخصوص زباله ریخته شوند.

از نکات مهم دیگری که در سفر باید به آن توجه شود، برپا کردن آتش است. کوهستان هم تفاوتی با سایر مناطق ندارد و احتمال آتش‌سوزی در آنجا نیز وجود خواهد داشت. به همین دلیل در فضایی باز و به دور از درخت و گیاه، آتش را روشن کنید. همچنین وقتی تصمیم می‌گیرید آن مکان را ترک کنید، از خاموش شدن آتش مطمئن شوید. برای همین بهتر است به آب اکتفا نکنید و حتماً مقداری خاک هم روی آتش بریزید تا صد درصد خاموش شود.

پس از رفتن ما، همه جا باید تمیز و پاک باقی بماند؛ چرا که حتی تصور محیطی آلوده و پر از آشغال، نه تنها لذت را از ما دور می‌کند، بلکه احساس بدی هم در ما به وجود خواهد آورد. بیایید زیبایی طبیعت را پاس بداریم و این میراث را برای فرزندان مان نیز به یادگار بگذاریم.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: taksetareh