تبیان، دستیار زندگی
چند وقتی است که اخلاق سیاسی خدشه دار شده است و دیگر طیف خاصی هم ندارد از سطوح بالای مسئولین تا بدنه مردم روندی که همه می دانند روند جدید خود را از کجا شروع کرده و جدیدا هم در مجلس شاهد آن بودیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگرانی‌ها از تخریب تابلو دار در قم


چند وقتی است که اخلاق سیاسی خدشه دار شده است و دیگر  طیف خاصی هم ندارد از سطوح بالای مسئولین تا بدنه مردم روندی که همه می دانند روند جدید خود را از کجا شروع کرده و جدیدا هم در مجلس شاهد آن بودیم.

اما هنوز چند روزی از اتفاقات تلخ مجلس در دهه شیرین فجر نگذشته بود که در روز وحدت شاهد تجربه تلخ دیگری بودیم. عده ای که  نه حرمت حرم حضرت معصومه را نگه داشتند و نه حرمت تجلی وحدت مردم را.

لاریجانی در قم

صبح روز 22 بهمن در شهر مقدس قم عده اندکی که مشخص بود از قبل سازماندهی شده بودند ، تلاش کردند با برخی شعارها علیه رئیس مجلس مانع سخنرانی دکتر لاریجانی در مراسم شوند و در مراسم باشکوه گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی در شهر مقدس قم ایجاد آشوب کنند.

رئیس مجلس پس از شعارهای این افراد سخنرانی خود را نیمه تمام گذاشت در مراسم راهپیمایی نیزعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که برای حضور در مراسم راهپیمایی 22 بهمن به خیابان "شهدا" در قم رفته بود، با شعارهایی مواجه شد.

اما در هنگام سخنرانی علی لاریجانی، شعارهایی در مورد مضامین 22 بهمن سر داده شد، اما کم کم این سخنرانی توسط گروهی از افراد به صحنه ای متفاوت تبدیل شد و شعارها شکل و رنگ جدیدی پیدا کرد.

در این میان، مردم حاضر نیز با تصور طبیعی بودن این اتفاق، شعارهایی، نه در حمایت از احمدی نژاد یا علیه لاریجانی، بلکه در مخالفت با اختلاف افکنی سران شعارهای بسیار سر دادند.

از سوی دیگر، گروهی که ظاهراً پیشتر سازماندهی شده بودند ( و در ابتدا نهایتاً 20 نفر بودند و کم کم به تعداد آن ها، تعداد بیشتری از بیرون افزوده شد) ، در حمایت از احمدی نژاد شعارهای تندی سردادند و به سوی لاریجانی، کفش و مهر نماز پرتاب کردند!

این افراد با سردادن پی در پی شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» ، «بصیرت بصیرت» و  ... مانع سخنرانی لاریجانی شدند.

آیت الله جوادی آملی درباره راهپیمایی 22 بهمن اینگونه بیان کردند که: "اغتشاش و اخلال در این مراسم‌ها حرام عینی است"

این افراد به شعار بسنده نکرده و حتی  اشیائی به سمت جایگاه سخنرانی رئیس مجلس پرتاب شد. در این شرایط حلقه محافظان لاریجانی در جایگاه تنگ تر شد و آنها از رئیس مجلس خواستند تا سخنرانی خود را متوقف کند، اما لاریجانی برای ادامه صحبت هایش اصرار داشت. تا اینکه معترضین در شبستان به سمت محل جایگاه سخنرانی حرکت کردند در این هنگام لاریجانی را که دیگر نماینده مردم قم در مجلس و استاندار قم همراهی می‌کردند توسط محافظان به سمت پشت جایگاه هدایت شد. همچنین خبرگزاری مهر مراسم گزارش می دهد که گروهی از معترضان به رئیس مجلس هم اکنون در خیابان پشت شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) تجمع کرده اند و با سر دادن شعارهایی علیه لاریجانی مانع خروج وی از حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) شده‌اند. بعد از آشوب در سخنرانی لاریجانی ،آشوبگران با در دست گرفتن پوسترهای احمدی نژاد به شادمانی پرداخته اند و بلافاصله بعد از این اقدام جمعی از حامیان محمود احمدی‌نژاد که در چهارراه شهدای قم پوسترهایی از محمود احمدی‌نژاد با شعار زنده باد بهار و تو به ما جرأت طوفان دادی را به دست داشتند؛ به دنبال علی لاریجانی شعارهای لاریجانی بصیرت بصیرت و رئیس بی‌ولایت نمی‌خواهیم سر دادند.

اما این حرکت که با ندامت فردی از معترضین در روزنامه کیهان آمده بود روبرو شد واکنش های بسیاری را بر انگیخت که در ادامه به انها اشاره می کنیم.

لاریجانی در قم

آیت‌الله جوادی آملی: اخلال در مراسم قم، حرام عینی است

آیت الله جوادی آملی درباره راهپیمایی 22 بهمن اینگونه بیان کردند که: "اغتشاش و اخلال در این مراسم‌ها حرام عینی است".

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن بعیت مجدد با رهبر انقلاب است، خاطرنشان کرد:‌ "حفظ نظام اسلامی از واجبات عینی است".

آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به تأکید مراجع و علما در خصوص هوشیاری مردم نسبت به اغتشاشات و فتنه‌هایی که در جامعه رخ داده است اشاره کرد.

مراجع و علما نگران اینگونه اقدامات هستند

آیت الله مکارم شیرازی صبح دوشنبه در آغاز درس خارج خود در مسجد اعظم قم، با تقدیر از حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن، اظهار داشت: الحمدالله راهپیمایی دیروز باشکوه تر از هر سال برگزار شد و نشان داد که مردم در صحنه هستند.

وی با بیان این که روز ٢٢بهمنحرکت بسیار زشتی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) اتفاق افتاد، اظهار داشت: مسئولان مشغول مطالعه در این باره هستند و بعداً در این باره صحبت‌های مناسب خواهد شد.

ژوی با تاکید بر این که باید جلوی کارهای اخلال گرانه گرفته شود، یادآور شد: باید بررسی کرد که آیا این کارها ریشه‌های انتخاباتی دارد یا نه؛ باید عاقلانه آن را حل کرد. متاسفانه عده‌ای یا فریب خورده هستند و یا اغراض خاصی دارند. مراجع، علما، فضلا و طلاب، همه از اقدام دیروز نگران هستند و منتظر نتیجه مطالعات مسئولان در این خصوص می‌باشند.

گفتنی است آیت الله العظمی نوری همدانی و آیت الله جواد فاضل لنکرانی از مراجع و علمای قم نیز در تماس تلفنی با رئیس مجلس، حوادث تلخ 22 بهمن قم را در حرم حضرت معصومه منزجر کننده خوانده و از وی دلجویی کردند

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی معاون رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی در پاسخ به سۆالی درباره انتصاب حمله کنندگان به لاریجانی در شهر مقدس قم در روز 22 بهمن به دولت، گفت: این مسئله را سایت‌های مختلف مطرح کردند ولی گزارش‌های مراجع ذیصلاح انتصاب افراد حمله کننده به آقای لاریجانی را به دولت رد می‌کند و ما چنین اعمالی را پسندیده نمی‌دانیم

حوادث قم خیانت به کشور بود

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پیامی اتفاق ناگوار قم را مصداق صریح خیانت به کشور دانست و خواستار پیگیری جدی این بداخلاقی از طریق مراجع ذی‌صلاح شد. در پیام آیت الله جنتی آمده است: ضمن تشکر از مردم شریف و مقاوم و بصیر و لحظه شناس و ولایت مدار در حضور چشمگیر و دشمن شکن در یوم الله 22 بهمن ایران وتقدیر از صدا و سیما و دست اندرکاران و مسئولان امنیتی، بد اخلاقی‌های صورت گرفته و اتفاق ناگوار در قم را که مصداق صریح خیانت به کشور است را محکوم کرده و از مراجع ذی صلاح می‌خواهم با جدیت مسائل را پیگیری کنند و برای همیشه به این بداخلاقی‌ها خاتمه دهند.

اظهارتاسف آیت‌الله نوری

همدانی  آیت الله العظمی نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در تماس تلفنی با رئیس مجلس، ضمن اظهار تالم و تاثر فراوان و فاجعه بار خواندن اتفاق 22 بهمن قم، اقدام افرادی را که حرمت آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و سالروز جشن بزرگ انقلاب را رعایت نکردند، منزجر کننده خواند. آیت الله العظمی نوری همدانی همچنین از حلم و بردباری رئیس مجلس تجلیل کردند و با بیان اینکه حضرتعالی از بیت مرجعیت و روحانیت و فرزند حوزه و نماینده اول مردم قم هستید، از حوادث تلخ 22 بهمن ابراز تاسف کردند.

لاریجانی در قم

آیت الله سبحانی ابراز تاسف و تنفر کردند

آیت‌الله العظمی شیخ جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید در تماس تلفنی با علی لاریجانی که هم‌اکنون برای حضور در اجلاس مجمع مجالس کشورهای عضو اکو در پاکستان به سر می‌برد، اقدام (22 بهمن ماه عده‌ای خودسر در هتک حرمت حرم شریف حضرت فاطمه معصومه (س) و اهانت به رئیس مجلس را به شدت محکوم کرده و آن را اقدامی در جهت اهداف دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران خواند.

آیت‌الله سبحانی از اقدام این افراد در ساحت مقدس حوزه ابراز تأسف و تنفر کرده و گفت: حوزه علمیه صاحب دارد و این نوع اقدامات کار حوزه و طلاب حوزه علمیه قم نیست.

اقدامی بر خلاف مصالح نظام بود

همچنین آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری رئیس حوزه علمیه قم هم در تماس دیگری با محکوم کردن اقدام خودسرانه این افراد و اظهار تأسف از بروز چنین اتفاقی، حرکت این افراد را اقدامی ناشایست، شنیع و اهانت به آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) در روز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد.

وی بر لزوم برخورد با اهانت‌کنندگان به ساحت مقدس حرم حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله علیها) و کسانی که حرمت سالروز جشن پیروزی انقلاب را رعایت نکردند و به رئیس مجلس اهانت کردند، تأکید کرد.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری اقداماتی از این دست را خلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران خوانده و بر لزوم حفظ وحدت و آرامش در کشور تأکید کرد.

واکنش دولت

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی معاون رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی در پاسخ به سۆالی درباره انتصاب حمله کنندگان به لاریجانی در شهر مقدس قم در روز 22 بهمن به دولت، گفت: این مسئله را سایت‌های مختلف مطرح کردند ولی گزارش‌های مراجع ذیصلاح انتصاب افراد حمله کننده به آقای لاریجانی را به دولت رد می‌کند و ما چنین اعمالی را پسندیده نمی‌دانیم.

این در حالی است که ارگان رسانه ای دولت بسیار نرم از کنار این قضیه گذشت.

فراوری : عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: تابناک/ خبر انلاین/ فارس