تبیان، دستیار زندگی
حکومت‌ها در دنیا چند نوعند؛ حکومت پادشاهی و سلطنتی صِرف، مشروطه سلطنتی، جمهوری و دموکراتیک، استبدادی و دیکتاتوری و نظامی. 34 سال است در ایران نیز حکومت جمهوری اسلامی با الگوگیری از حکومت اسلامی محمدی(ص) و علوی(ع) تاسیس شده که احکام آن بر مبنای شرع مقدس اس
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهمن؛رفراندم سالانه تایید حکومت اسلامی


حکومت‌ها در دنیا چند نوعند؛ حکومت پادشاهی و سلطنتی صِرف، مشروطه سلطنتی، جمهوری و دموکراتیک، استبدادی و دیکتاتوری و نظامی. 34 سال است در ایران نیز حکومت جمهوری اسلامی با الگوگیری از حکومت اسلامی محمدی(ص) و علوی(ع) تاسیس شده که احکام آن بر مبنای شرع مقدس اسلام است.

راهپیمایی 22 بهمن قم

یک ـ در حکومت‌های پادشاهی که به نوعی نیز استبدادی و دیکتاتوری است، مردم هیچ نقشی در اداره کشور خود ندارند و تنها تصمیم‌گیرنده، شاه آن مملکت است. در حکومت‌های مشروطه سلطنتی نیز بیش‌تر شاه تصمیم می‌گیرد؛ اما معمولاً به طور نمادین، پارلمانی نیز تشکیل شده که لایه‌ای از قانون‌گرایی بر تصمیمات شاه کشیده شود. وجود پارلمان در برخی از کشورهایی که حکومت مشروطه سلطنتی بر آنها حاکم است، گاهی مۆثرتر از شاه است و در آنها خاندان سلطنتی بیشتر نمادین و تشریفاتی هستند؛ اما در برخی دیگر از این حکومت‌ها، حتی اعضای پارلمان را خود شاه منصوب می‌کند و مردم کوچک‌ترین نقشی ندارند. حکومت‌های استبدادی و دیکتاتوری یا نظامی که از اسم‌شان نیز معلوم است، مستبد بوده و با خودرأیی گام برمی‌دارند و هرگز حقی برای مردم قائل نیستند.

دوـ حکومت‌های جمهوری که بر مبنای آرای مردم و دمکراسی تشکیل شده و اداره می‌شوند، به ظاهر از بهترین انواع حکومت هستند؛ اما در آنها نیز بیشتر مافیای قدرت و افراد، گروه‌ها و جریان‌های پشت پرده تصمیم‌گیرنده‌اند و افرادی که روی صحنه به قدرت می‌رسند، دیکته‌های آنها را انجام می‌دهند. به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا بالاترین فرد، رئیس‌جمهور این کشور است؛ رئیس‌جمهوری که به ظاهر به صورت دموکراتیک انتخاب می‌شود؛ اما اگر به طور عمقی به انتخابات آمریکا ورود کنیم، می‌بینیم ده‌ها سال است تنها از یکی از  دو حزب دموکرات یا جمهوریخواه، رئیس‌جمهور برگزیده شده است و دیگر احزاب و گروه‌ها اصلاً اجازه نزدیک شدن به قدرت را به دست نیاورده‌اند.

حکومت‌های استبدادی و دیکتاتوری یا نظامی که از اسم‌شان نیز معلوم است، مستبد بوده و با خودرأیی گام برمی‌دارند و هرگز حقی برای مردم قائل نیستند.

در این کشور، لابی صهیونیستی نظر نهایی را برای انتخاب رئیس‌جمهور و حتی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، سناتورها و فرمانداران می‌دهد و در صورتی از دمکراسی و با آرای مردمی هم این کار را انجام می‌دهد. در اکثر کشورهای اروپایی نیز این حالت وجود دارد و اصلاً اجازه نمی‌دهند کسانی که ضدیتی با صهیونیزم دارند، در حوالی قدرت هم پرسه بزنند چه رسد به اینکه قدرت را به دست گیرند.

سه ـ رژیم‌های نظامی نیز معمولاً برخاسته از انجام کودتا هستند و یا اگر استثنائاً فردی نظامی از طریق دمکراتیك و مردم‌سالارانه به قدرت رسیده باشد، معمولاً خود وی و گروه نظامی حاکم، دیگر حاضر به واگذاری قدرت به مردم نمی‌شوند. حکومت‌های جائر نظامی برای بقا در قدرت، معمولاً دست به اقدامات فجیع چون قتل عام معترضان، حبس یا ترور و قتل مخالفان سیاسی و شکنجه و غارت نیز دست می‌زنند تا چند صباحی بیش‌تر در قدرت بمانند.

راهپیمایی 22 بهمن قم

چهار- در دنیا هیچ حکومتی نیست که پس از استقرار، مجدداً همه‌پرسی و رفراندمی برگزار کند و باز انتخاب نوع حاکمیت را در معرض انتخاب مردم قرار دهد. تنها موردی که منجر به سقوط یک رژیم یا حکومت می‌شود، انقلاب مردمی است. مثلاً در ایران، ملت به رهبری الهی حضرت امام خمینی قدس سره‌الشریف، وحدت کردند و با توکل بر خداوند متعال، رژیم پهلوی را که از حمایت همه‌جانبه مستکبران عالم برخوردار بود، سرنگون کردند. در انقلاب‌های 2 سال اخیر منطقه نیز، این وحدت ملل مصر و تونس بر مبنای اسلام بود که موجب شد «زین‌العابدین بن‌علی» و «حسنی مبارك»  دیکتاتورهایی که 3 دهه کشورهای خود را با ظلم و ستم رهبری می‌کردند و 2 كشور مهم شمال آفریقا را رسماً به مستعمره غرب و رژیم صهیونیستی مبدل كرده بودند، علی‌رغم کمک‌های فراوان آمریکا و اسرائیل و کشتارهای فجیعی که از انقلابیون به راه انداختند، سرانجام ساقط شوند.

پنج ـ اما سوای انواع حکومت که بررسی کردیم، 34 سال پیش، پس از سال‌ها مبارزه بزرگ‌مرجع شیعیان جهان حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی با رژیم پهلوی و حکومت شاهان که در ایران از عقبه‌ای 2500 ساله برخوردار بود، انقلاب اسلامی پیروز شد. رهبر کبیر انقلاب اسلامی به قدری به رأی و نظر مردم احترام گذاشتند که ظرف مدت کمتر از 50 روز از پیروزی، با برگزاری رفراندم عمومی، انتخاب نوع حکومت را در معرض آرای ملت قرار دادند. 2/98 درصد مردم ایران نیز از انواع مختلف حکومت که می‌توانستند برگزینند، «جمهوری اسلامی» را انتخاب کردند.

از آن پس با وجود کودتاهای نظامی، تهاجم‌های مختلف، جنگ تحمیلی، ترورها، تحریم‌های بسیار شدید اقتصادی و سیاسی، تهاجم فرهنگی، شبه‌كودتای تیر 78، فتنه عظیم سال 88 و... که همه آنها به قصد تضعیف جمهوری اسلامی و کنار رفتن مردم از حمایت از آن برنامه‌ریزی و اجرا شد، هر سال مردم در 22 بهمن با حضور در خیابان‌ها، حمایت خود از نظام را اعلام و پای‌بندی‌شان به رهبری انقلاب و جمهوری اسلامی را مجدداً تکرار می‌کنند و رأی «آری»‌شان به جمهوری اسلامی در فروردین 58 را بار دیگر تایید می‌کنند.

از آن پس با وجود کودتاهای نظامی، تهاجم‌های مختلف، جنگ تحمیلی، ترورها، تحریم‌های بسیار شدید اقتصادی و سیاسی، تهاجم فرهنگی، شبه‌كودتای تیر 78، فتنه عظیم سال 88 و... که همه آنها به قصد تضعیف جمهوری اسلامی و کنار رفتن مردم از حمایت از آن برنامه‌ریزی و اجرا شد، هر سال مردم در 22 بهمن با حضور در خیابان‌ها، حمایت خود از نظام را اعلام و پای‌بندی‌شان به رهبری انقلاب و جمهوری اسلامی را مجدداً تکرار می‌کنند و رأی «آری»‌شان به جمهوری اسلامی در فروردین 58 را بار دیگر تایید می‌کنند.

فراخوان اداره كل آموزش و پرورش استان ایلام جهت شركت در راهپیمایی یوم الله 22بهمن

این رفراندم سراسری حتی با وجود گرانی‌های شدید یک ‌سال اخیر، تورم، سوءمدیریت و ناكاربلدی مسۆولان اجرایی و اقتصادی، اختلافات برخی مسۆولان، تحریم‌های به قول تحریم‌کنندگان فلج‌کننده و... امسال در 22 بهمن باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد و 3 روز پس از دعوت حضرت ‌آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای از ملت ایران برای هرچه پرشکوه‌تر برگزار شدن آن، ملت ایران بار دیگر گل کاشت و باز هم همه‌پرسی بیست و دوم بهمن را به صحنه‌ای برای دفاع از انقلاب و نظام اسلامی‌ و منکوب کردن دشمنان خارجی و خائنان داخلی مبدل کرد.

درسی که 22 بهمن 91، ملت ایران به جهانیان و مسۆوولان داخلی دادند، بی‌نظیر بود و آنها نشان دادند از نظامی که برای برپایی‌اش سیصدهزار لاله به خون تپیده است، هم‌چنان با قوت و قدرت و بلکه بیشتر از سال‌های گذشته دفاع می‌کنند و انقلاب‌شان را نه مانند برخی مسۆولان فرصت‌طلب تشنه قدرت و نه بخاطر تحریم‌های دشمنان ناپاك خاك پاك ایران اسلامی رها نمی‌كنند.

محمدمهدی تقوی

بخش سیاست تبیان