تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی كه غرب، رهبری معظم انقلاب آیت الله خامنه ای را تصمیم گیرنده نهایی در موضوعات مربوط به سیاست خارجی می داند، تداوم سیاست های غلط از سوی كشورهای غربی حاكی از ناتوانی آنها در شناخت رهبری و مردم ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاه روزنامه آمریکایی به رهبر انقلاب


در شرایطی كه غرب، رهبری معظم انقلاب آیت الله خامنه ای را تصمیم گیرنده نهایی در موضوعات مربوط به سیاست خارجی می داند، تداوم سیاست های غلط از سوی كشورهای غربی حاكی از ناتوانی آنها در شناخت رهبری و مردم ایران است.

رهبر

در مقاطع مختلف زمانی رسانه‌های جهان در تحلیل شخصیت رهبر انقلاب مطالبی منتشر کرده که با بازتاب‌های فروانی روبرو بوده برای مثال چندی پیش کریستین ساینس مانیتور (ChristianScienceMonitor) در خبری تحلیلی به شخصیت و تفکرات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای پرداخت و این تیتر را برای تحلیل خود برگزید: "بخشی از تفکرات آیت الله آهنین ایران".

این بار نیز روزنامه آمریكایی "بوستون گلوب" در مطلبی تحت عنوان "تضادهای سایبری ایران" نوشت: دیپلمات های جهان ساعت های بی شماری را برای دست یابی به بینش و اندیشه رهبری ایران آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) و شناخت وی صرف كرده اند.

این روزنامه، صفحه فیس بوك رهبری معظم انقلاب را پنجره جدیدی برای شناخت وی اعلام كرد.

این رسانه غربی با اشاره به آنلاین شدن صحفه فیس بوك رهبری در ماه دسامبر، آنرا وابسته به دفتر رهبری ندانست.

"بوستون گلوب"، مطلبی تحت عنوان "توطئه دشمنان" اسلام را برجسته ترین موضوعی كه اخیرا در صفحه فیس بوك مزبور منتشر شده است، اعلام كرد و نوشت: برخی مقامات سایبری ایران، این صفحه را صفحه ای خودجوش متعلق به هواداران رهبری ایران اعلام كرده اند.

گفتنی است، نداشتن شناخت از مقامات ایرانی و داشتن اطلاعات غلط یكی از مشكلات جدی دستگاه های تصمیم گیری غرب در موضوع ایران است.

گزارش مشترك اخیر "مركز تحقیقات كنگره آمریكا" و پنتاگون درباره وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی كه بعدها به خاطر غیرموثق بودن از دسترس خارج شد، یكی از مصادیق بی اطلاعی غربی ها از واقعیات ایران است.

گفتنی است، نداشتن شناخت از مقامات ایرانی و داشتن اطلاعات غلط یكی از مشكلات جدی دستگاه های تصمیم گیری غرب در موضوع ایران است.

مركز تحقیقات كنگره آمریكا در شرایطی منبع اطلاعاتی خود را وبلاگ ها و شبكه های اجتماعی ایران اعلام كرده بود كه دلیل استناد به این منابع غیر رسمی را ناتوانی از نفوذ به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام كرده بود.

غرب و آمریكا نه تنها در موضوعات امنیتی بلكه حتی در پرونده هسته ای ایران نیز دارای منابع اطلاعاتی درستی نیستند و در شرایطی گروهك منافقین به یك منبع اطلاعاتی قوی در موضوع هسته ای برای دستگاه های اطلاعاتی غرب و كارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تبدیل شده اند كه در طول یك دهه گذشته، استفاده از چنین اطلاعاتی از سوی آژانس، اعتبار این نهاد بین المللی را زیر سئوال برده است.

نگاه روزنامه آمریکایی به رهبر انقلاب

اشتباه محاسباتی غرب تنها به موضوع هسته ای یا گزارشاتی كه درباره دستگاه های اجرایی و نظارتی ایران منتشر می كند، محدود نمی شود و گزارش اخیری كه "احمد شهید" گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشری ایران منتشر كرد به قدری عامیانه و داهیانه بود كه بسیاری از استنادات و مواد مطرح شده در آن، مایه تمسخر گزارش مزبور در رسانه های فارسی زبان و بین المللی شد.

در نهایت، نداشتن تصویر درستی از واقعیت های سیاسی-اجتماعی ایران، همواره غرب به رهبری آمریكا را بازنده بزرگ همه منازعات ضد ایرانی كرده كرده است.

شكست های غرب در حالی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 آغاز شد كه این شكست ها بعدها در برهه های دیگری از تاریخ ایران از جمله در فتنه 88 بیشتر بروز پیدا كرد.

واشنگتن در شرایطی در سال 88 همه تخم مرغ هایش را در سبد آشوبگران گذاشت كه حمایت صریح و بی جانبه با تصور مردمی بودن این جریان، منجر به ریزش سریع بدنه مردمی آنها و در نهایت انزوای كامل جریان غربگرا در ایران شد.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 92 و مذاكرات تعیین كننده ایران و گروه 1+5، غرب در حالی همچنان روند گذشته مبنی بر استفاده از سیاست "چماق و هویج" را برای وادار كردن تهران به "تسلیم" ادامه می دهد كه این سیاست برآمده از اطلاعات غلط و نگاه نادرست غرب نیز شكست بزرگتری را در آینده نزدیك برای غرب در پی خواهد داشت.

كارشناسان مسائل سیاسی معتقدند، شناخت غلط یا كم اطلاعی غرب از واقعیت های ایدئولوژیك یا جامعه شناختی مربوط به رفتار سیاسی-اجتماعی مردم و نخبگان در ایران، همواره یكی از دلایل عمده شكست دولت های غربی در تقابل یا حتی تعامل با جمهوری اسلامی در موضوعات مختلف از جمله موضوع هسته ای بوده است.

بخش سیاست تبیان

منبع : مشرق