تبیان، دستیار زندگی
یک انسان سالم نیاز به ۶ تا ۸ ساعت خواب شبانه دارد تا بتواند به نحو درستی، کارهای روزمره خود را انجام دهد. به طور معمول وقتی کسی کمتر از حد طبیعی بخوابد، شاید به نظر سالم بیاید، ولی در حقیقت دچار مشکلاتی در روح و جسم خود خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوب خوابیدن هم مهارت می‌خواهد!
خواب

یک انسان سالم نیاز به 6 تا 8 ساعت خواب شبانه دارد تا بتواند به نحو درستی، کارهای روزمره خود را انجام دهد. به طور معمول وقتی کسی کمتر از حد طبیعی بخوابد، شاید به نظر سالم بیاید، ولی در حقیقت دچار مشکلاتی در روح و جسم خود خواهد شد.

اگر شب ها در به خواب رفتن دچار اشکال هستید ممکن است لازم باشد محیط خواب و زمان خوابتان را تغییر دهید.

عمل به این توصیه ها ممکن است به شما کمک کند که بهتر بخوابید:

همیشه در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید. با این روش، بدن و مغزتان دارای یک چرخه منظم خواب و بیداری می شود. قبل از رفتن به بستر یک کار آرامش بخش مثلاً حمام کردن یا کتاب خواندن را انجام  دهید.

اگر شما جزو آن افرادی هستید که در طول شب، دائما به ساعت نگاه می‌کنید و خواب راحتی ندارید، بهتر است ساعت زنگ‌دار خود را در کشوی میز و یا زیر تخت، دور از دید خود قرار دهید

چرت زدن باعث بدتر شدن بی‌خوابی می‌شود. اگر هم می‌خواهید چرت بزنید، قبل از ظهر و به مدت 20 دقیقه باشد. اگر بعدازظهر احساس خواب آلودگی کردید، می‌توانید کمی پیاده روی کنید، به یکی از دوستانتان تلفن بزنید و یا یک لیوان آب سرد بنوشید تا خوابتان بپرد.

اگر شما جزو آن افرادی هستید که در طول شب، دائما به ساعت نگاه می‌کنید و خواب راحتی ندارید، بهتر است ساعت زنگ‌دار خود را در کشوی میز و یا زیر تخت، دور از دید خود قرار دهید.

بهتر است 2 تا 3 ساعت قبل از خواب، نور چراغ‌ها را کم کنید. ترتیبی دهید که اتاق خوابتان آرام و تاریک باشد.

از یک تشک سفت اما راحت و بالش مخملی استفاده کنید.

آخر شب، غذاهای حجیم و چرب نخورید. این غذاها باعث بروز مشکلات در سیستم گوارشی می‌شوند و کیفیت خواب را به هم می‌زنند. حداقل یک ساعت قبل از خواب، خوراکی نخورید.هر روز ورزش کنید اما نباید درست پیش از خوابیدن فعالیت جسمی انجام دهید.

از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه پیش از خواب بپرهیزید.

فرآروی:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:مجله ی شاهد، روز شادی

مطالب مرتبط:

زندگی سخت، زندگی آسان

بهره‌ای از کلام امام حسن مجتبی(ع)

پاکیزگی، نشانه‌ی ایمان

شما در قطار خداوند نشسته‌اید

داستان چشمه و خشت

از محبت خارها گل می‌شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.