تبیان، دستیار زندگی
همه‌ ی اسناد موجود نشان از آن دارد که غربی‌ ها نوعی مدیریت هوشمند را برای این دور از انتخابات در ایران به کار بسته ‌اند و مترصد تعیین شرایط لازم برای رسیدن به جمع ‌بندی آخر خود در این باره‌ اند. بی ‌شک مدیریت هوشمند در این راهبرد کاملاً اقتضائی بوده و بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاه کلید انتخابات 92

جنگ روانی رسانه‌های غربی چگونه پیش می‌رود؟


همه‌ ی اسناد موجود نشان از آن دارد که غربی‌ ها نوعی "مدیریت هوشمند" را برای این دور از انتخابات در ایران به کار بسته ‌اند و مترصد تعیین شرایط لازم برای رسیدن به جمع ‌بندی آخر خود در این باره‌ اند. بی ‌شک مدیریت هوشمند در این راهبرد کاملاً اقتضائی بوده و بر اساس شرایط داخلیِ محیط هدف، کنشگر را به تصمیم می ‌رساند.

انتخابات

سال هاست که نظام سلطه به ‌سرکردگی آمریکا با انجام پروژه های مختلف قصد براندازی نظام جمهوری اسلامی را در سر دارد و در این راستا دست به راه هایی از جمله: جنگ نظامی، جنگ نرم، تحریم، ترور و ... زده که البته "جنگ نرم" به مذاق اکثر دولتمردان غربی خوش آمده و امروزه کارسازتر به نظر می آید. جنگ نرمی که گاه رنگ و بوی بازی های رایانه ای استراتژیک را به خود می گیرد و گاه طعم انتخابات و اغتشاش را می دهد.

چند ماه است که غربی ها با مصاحبه ها و گزارشات رسانه ای پی در پی سعی در بستر سازی انتخابات ریاست جمهوری سال 92 ایران اسلامی، به عنوان بحرانی برای مردم دارند؛ بحرانی که از آن تحت عنوان "شاه کلید آزادی" از نظام کنونی یاد می شود. در این زمینه شاید جدی ‌ترین نشانه‌ ها را باید در انتشار سرمقاله ‌ای دانست که در ارگان وابسته به "ناتو" منتشر شد. در23دسامبر 2012(3 دی ‌ماه سال جاری) "آلون ‌بن" در سرمقاله‌ ی "المانیتور"، در اعترافی زودهنگام، هدف نهایی غرب از فشارهای گوناگون بر نظام ایران و گسترش همه جانبه ی "جنگ روانی" را، زمینه‌ سازی برای "آغاز ناآرامی خیابانی" آینده در ایران ذکر کرده و نوشته است: "مشاهده‌ ی پیشرفت‌ های ایران موجب شد برخی در نیروهای دفاعی، پارادایم جدیدی را مطرح کنند که به جای توانایی‌ های فیزیکی، بر انگیزه‌ های ایران تمرکز می ‌کند. در واقع این پارادایم تصدیق می ‌کند که توسل به نیروی نظامی به تنهایی حاوی پاسخی راضی ‌کننده برای چالش ایران نیست." این پارادایم، با اذعان به این که اِعمال تحریم ‌های جامعه‌ ی بین‌المللی علیه ایران نقطه‌ ی شروع فشار بر حکومت این کشور است، خواستار تشدید فشار بین ‌المللی از طریق تحریم‌ های بیشتر در کنار فعالیت‌ های مخفی علیه برنامه‌ ی هسته ‌ای اران شد.

تصویر واضح ‌تری از سناریوی غرب برای ایجاد "جنگ روانی" انتخابات 92 ایران را باید در مصاحبه ‌ی "نوام چامسکی" با شبکه ‌ی سلطنتی "بی ‌بی ‌سی فارسی" جست ‌وجو کرد

همه‌ ی اسناد موجود نشان از آن دارد که غربی‌ ها نوعی "مدیریت هوشمند" را برای این دور از انتخابات در ایران به کار بسته ‌اند و مترصد تعیین شرایط لازم برای رسیدن به جمع ‌بندی آخر خود در این باره‌ اند. بی ‌شک مدیریت هوشمند در این راهبرد کاملاً اقتضائی بوده و بر اساس شرایط داخلیِ محیط هدف، کنشگر را به تصمیم می ‌رساند. غربی‏ ها فضای داخلی ایران را در ماه‌ های منتهی به انتخابات بسیار پُرالتهاب و تحولات آن را غیرقابل پیش ‏بینی ارزیابی می ‏کنند. در عین حال این نکته‏ قطعی است که هدف کلان غرب، سوق ‏دادن کشور به سمت فضایی می باشد که هر چه بیشتر به فضای سال 88 شبیه باشد. با این تفاوت که آسیب‌ های فتنه ‌ی 88 در راهبرد اخیر غرب ترمیم شده است؛ به شکلی که حاصل همه‌ ی پروژه‌ های علیه ایران در نقطه‌ ی انتخابات به پیروزی سناریوی غرب منتهی شود؛ سناریویی که باید آن را ترکیبی از انواع گزینه‌ ها و مدل‌ های موجود دانست که نقطه ی عطف آن "انتخابات" است.

انتخابات

تصویر واضح ‌تری از سناریوی غرب برای ایجاد "جنگ روانی" انتخابات 92 ایران را باید در مصاحبه ‌ی "نوام چامسکی" با شبکه ‌ی سلطنتی "بی ‌بی ‌سی فارسی" جست ‌وجو کرد. با تدقیق در گفته‌ های این استراتژیست آمریکایی می ‌توان از برنامه ‌ی سازمان‌ های جاسوسی غرب برای فتنه ‌انگیزی در انتخابات ریاست جمهوری 92 پرده برداشت. سۆالات جهت‌ دار بی ‌بی‌ سی از چامسکی درباره‌ ی جریان فتنه، آن هم چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، به خوبی از برنامه‌ های جنگ نرمی MI6 (سازمان اطلاعات و امنیت انگلیس) علیه نظام اسلامی خبر می ‌دهد. در این برنامه سعی می شود تا ایران را بحران زده به تصویر بکِشند تا از این طرق اعتقادات و افکار مردم را در راستای اهداف خود به حرکت درآورند. بسیاری از افراد در این مدت کوشیده‌ اند تنها راه‌ حل برون ‌رفت ایران از بحران ساختگی موجود را سازش با آمریکا معرفی کنند. "عباس عبدی" (تحلیلگر سیاسی) در این باره می ‌نویسد: "هر گونه تفاهمی باید همراه با ‏ضمانت اجرای کافی و روشن باشد. در اختلافات فی ‌مابین موجود ایران و غرب، ایران ابزار ‏کافی برای تأمین این ضمانت‌ ها را دارد؛ همچنان که 7 سال پیش هم بر توقف موقت ‏غنی ‌سازی توافق کرده بود، ولی هنگامی که اراده کردند، آن توافق را نادیده گرفتند و راه خود ‏را رفتند. این ابزار مهمی به عنوان ضمانت اجرای قوی در دست ایران است و ‏می‌تواند قوام‌ دهنده ‌ی هر گونه توافقی باشد. بنابراین نیازی نیست که جامعه و مردم را از تفاهم و ‏توافق بترسانیم و آن را مترادف عقب ‌نشینی و ذلت معرفی کنیم. کافی است که شرایط انجام ‏یک تفاهم معتبر و واجد ضمانت اجرایی کافی و نیز تأمین‌ کننده‌ ی منافع دو طرف را شرح دهیم. ‏این که شب و روز و با تمسک به هر ذهنیت درست یا غلطی می‌ کوشیم راه را مسدود اعلام ‏کنیم، نه خدمتی به کشور می ‌شود و نه به سیاست خارجی کشور."

باید توجه داشت که انتخابات سال 92 از هر لحاظ هم برای ایران اسلامی و هم برای سردمداران غربی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا غربی ها در تلاش هستند تا با توسل به انواع رسانه ها و راه اندازی جنگ نرمی جدید، با سوء استفاده از فضای تحریم های وارده بر ایران، این انتخابات را تنها راه بر اندازی نظام اسلامی ایران برای مخالفان نشان دهند

باید توجه داشت که انتخابات سال 92 از هر لحاظ هم برای ایران اسلامی و هم برای سردمداران غربی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا غربی ها در تلاش هستند تا با توسل به انواع رسانه ها و راه اندازی جنگ نرمی جدید، با سوء استفاده از فضای تحریم های وارده بر ایران، این انتخابات را تنها راه بر اندازی نظام اسلامی ایران برای مخالفان نشان دهند و در این راستا مسئله ی انرژی هسته ای را عامل تحریم ها می دانند تا اختلافات داخلی را شعله ور ساخته و مخالفان نظام را با خود همسو نمایند و به اهداف جهانخوارانه ی خود نائل آیند.

فراوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: باشگاه خبرنگاران جوان / پایگاه افسران / ویکیپدیا