تبیان، دستیار زندگی
آلمانی‌ها با واکنش‌ نشان دادن به تصمیم اخیر IOC، معتقدند که فشار اسپانسرهای میلیاردی المپیک و کمپانی‌های تلویزیونی، کشتی را از المپیک حذف کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراض جهان به حذف کشتی


آلمانی‌ها با واکنش‌ نشان دادن به تصمیم اخیر IOC، معتقدند که فشار اسپانسرهای میلیاردی المپیک و کمپانی‌های تلویزیونی، کشتی را از المپیک حذف کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روزنامه بیلد، در پی تصمیم IOC مبنی بر حذف کشتی از مسابقات المپیک، روزنامه بیلد آلمان گزارشی انتقادی با این عنوان «با خروج کشتی از المپیک، مسابقات تا چه حد المپیکی باقی می‌ماند» منتشر کرد.

در این گزارش ابتدا عنوان شد: در اجلاس روسای IOC که در لوزان سوئیس برگزار شد، این تصمیم گرفته شد که رشته کشتی از برنامه‌های مسابقات المپیک تابستانی 2020 حذف شود.

کشتی آزاد بدون مدال در روز اول

این تصمیم باعث حیرت و تعجب اهالی کشتی جهان شد، چراکه کشتی همواره مظهر المپیک و با خصوصیات پهلوانی بوده که از سال 1896 در برنامه مسابقات المپیک جای داشته است.

در ادامه این گزارش میشل شفر نویسنده این گزارش، سوالی را مطرح کرده که آیا حذف کشتی در ادامه حذف رشته‌های ورزشی در ادوار گذشته المپیک، به عنوان یک سنت بوده یا گامی در جهت مدرنیزه کردن المپیک؟

این نویسنده حتی موضوع فشار اسپانسرهای مالی و کمپانی‌های تلویزیونی را پیش کشیده و حذف رشته کشتی را معلول اعمال نظر کمپانی‌های تلویزیونی و اسپانسرهای میلیاردی که از المپیک حمایت مالی انجام می‌دهند، کرده است.

پاسکوئله پاسارلی،‌ ایتالیایی 55 ساله که در مسابقات المپیک 1984 با یک فن سالتو قهرمان شد، عنوان می‌کند: واقعا تصمیم IOC نهایت ابلهی است، یک ضربه بسیار سنگین و مهلک به کل ورزش جهان است. در این قضیه شکی وجود ندارد که فیلا مقصر اصلی است، آنقدر فیلا قوانین را تغییر داد تا IOC را وادار به چنین تصمیمی کرد.

الکساندر لیپولد قهرمان کشتی جهان از آلمان، 43 ساله که تا دسامبر گذشته سرمربی تیم کشتی آلمان بوده نیز می‌گوید: واقعا این اتفاق غم‌انگیز است. کشتی ورزشی است سراسر از تاکتیک و تکنیک. در ادوار گذشته ‌المپیک، این کشتی بوده که توجه تماشاگران و جهانیان را به مسابقات معطوف کرده است. همین المپیک لندن را در نظر بیاورید که چطور سالن لبریز از تماشاگر بود، این نشان می‌دهد کشتی محبوب جهانیان است و IOC برخلاف این قضیه اقدام کرده است.

فرانک اشتبلر 23 ساله، قهرمان کشتی اروپا از آلمان، گفت: فیلا و IOC با این تصمیم کشتی را نابود کردند این تصمیم نشان می‌دهد پول چقدر بر سنت ارجحیت داده می‌شود.

در این گزارش ابتدا عنوان شد: در اجلاس روسای IOC که در لوزان سوئیس برگزار شد، این تصمیم گرفته شد که رشته کشتی از برنامه‌های مسابقات المپیک تابستانی 2020 حذف شود

در ادامه گزارش عنوان می‌شود تاکنون 39 مقام بزرگ کشتی جهان نسبت به این تصیمم واکنش تند داشتند و این را به ضرر المپیک‌ها و ورزش جهان دانستند.

دکتر توماس باخ معاون IOC در مواجهه با این واکنش‌ها تنها به ذکر یک جمله بسنده کرده، او گفته است یک رشته المپیکی باید در کنار حفظ قوانینش با شرایط روز هم عجین شود.

با توجه به تصمیم گرفته شده، ابهام بسیار بزرگی نه تنها برای المپیک‌ها به وجود آمده، بلکه فعالیت کشتی جهان آینده‌ای مبهم و تاریک را برای خودش متصور است.

در ادوار گذشته مقامات IOC رشته‌هایی مثل بیس‌بال، کاراته و ووشو را به المپیک اضافه کردند در حالیکه کشتی که با سابقه‌ترین رشته ورزشی در نزد IOC است، به چنین سرنوشتی دچار می‌شود.

به باور بزرگان ورزش جهان، مقامات تصمیم‌گیرنده این موضوع تحت تاثیر فشارهای مالی و جنگ‌های پنهان اسپانسرها اقدام به چنین تصمیم‌گیری‌ای کردند و در عمل باعث زمین خوردن کشتی در عرصه جهانی شده‌اند.

بخش ورزشی تبیان

منبع: فارس