تبیان، دستیار زندگی
از مهم ترین کاربردهای فناوری اطلاعات، آموزش و یادگیری الکترونیکی است. این یادگیری که براساس رایانه و شبکه کار می کند به نسل های متعدی تقسیم شده است و هر نسل ویژگی های خود را دارد ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسل ها و ویژگی ها در یادگیری الکترونیک

مدیریت و چگونگی استفاده و بهره وری از یادگیری الکترونیکی موجب می شود تا بتوان با فناوری روز دنیا پیشرفت کرد و مطابق با دنیای امروز حرکت کرد.

نسل ها و ویژگی ها در یادگیری الکترونیک

محققان یادگیری الکترونیکی را به نسل های متعددی تقسیم بندی کرده اند که در این میان پنج نسل اصلی را معرفی می کنیم.

  • در نسل اول کنترل و مدیریت که بسیار قوی است حرف اول را می زند و بر این مبنا است که بتوان فاصله ها را کم کرد و همچنین براساس رفتار کاربران عمل می کند. کتاب ها و جزوه های درسی در این نسل ایجاد شده اند.
  • در نسل دوم نیز توجه کردن به رفتار و یا به نوعی روانشناسی فرد از عوامل اصلی به شمار می آید. در این نسل از ابزارهای پیشرفته تری مانند CD و یا DVD استفاده شده است.
  • در نسل سوم افراد به صورت هم زمان و یا غیر همزمان با یکدیگر در ارتباط هستند و محیطی وجود دارد که افراد می توانند در آن به فعالیت های علمی پرداخته و به نوعی دانش را از طریق گفت و گو با یکدیگر در مورد مباحث مختلف تولید کنند.
  • از آن جایی که یادگیری الکترونیکی بر اساس رایانه و کارهای شبکه ای کار می کند در نسل چهارم وقدمات اولیه رایانه راه اندازی شد و افراد توانستند کارهایی از قبیل تعامل با یکدیگر، اشتراک محتوا و هم چنین انجام کارهای برنامه نویسی با گسترش زبان جاوا را انجام دهند. به عبارتی نسل چهارم را می توان آغازگر انجام کارهای رایانه ای دانست.
  • در نسل پنجم یادگیری هوشمند گسترش یافت و با ارایه مدیریت کافی رایانه ای و شبکه ای توانستند محتوا و مطالب آموزشی، کتابخانه ها و ... را به صورت منظم و منسجم در اختیار افراد قرار دهند.

نسل ها و ویژگی ها در یادگیری الکترونیک

علاوه بر این نسل ها یادگیری الکترونیکی اهداف ویژه ای را نیز دنبال می کند که عبارت اند از:

نسل ها و ویژگی ها در یادگیری الکترونیککم کردن فاصله ها (مسایل جغرافیایی)

نسل ها و ویژگی ها در یادگیری الکترونیکاز بین بردن و یا در حد امکان کم کردن فرهنگ های نادرست آموزشی

نسل ها و ویژگی ها در یادگیری الکترونیکسرشکن کردن هزینه های بالای آموزش

نسل ها و ویژگی ها در یادگیری الکترونیککم کردن مشکلات فردی یادگیرندگان

نسل ها و ویژگی ها در یادگیری الکترونیکتغییر در شیوه نظام آموزشی

فناوری های جدید دارای ویژگی های خاص خود هستند و دارای مزایا و معایبی است و هم چنین موانعی را هم پیش رو دارد.

مواردی که در زیر آمده ویژگی هایی از یادگیری الکترونیکی را بیان می کند

تسلط علمی کامل بر مطالب

در این ویژگی بیشتر کسانی که در معرض پرسش و پاسخ قرار می گیرند اساتید و معلمان هستند چرا که آن ها باید بر محتوایی که آموزش داده می شود تسلط کافی داشته باشند در غیر این صورت نمی توانند کار آموزش را به خوبی انجام دهند و این امر موجب می شود تا نظام آموزشی به خوبی برقرار نباشد.

در نظر داشتن راحتی یادگیرندگان

گسترش دادن یادگیری الکترونیکی و این که بتوان آن را در اختیار تمام افراد جامعه قرار داد می تواند راحتی را در زمینه آموزش برای افراد فراهم کند.

در نظر گرفتن سطح یادگیری افراد

اگر مباحث درسی براساس نیاز و استعداد یادگیرنده ارایه شود و یا این امکان فراهم شود که در صورتی که فرد مبحثی را به خوبی یاد نگرفت دوباره بتواند آن را تکرار کند می تواند راهی برای جلب رضایت افراد به شمار آید.

دسته بندی افراد با توجه به مسایل مختلف

در یادگیری الکترونیکی از آن جایی که برای هر گروه ابزارها و روش های خاصی در نظر گرفته می شود بهتر است این دسته بندی ها با دقت انجام گیرد و افراد را بر اساس مسایلی هم چون سابقه تحصیلی، سن، محدودیت های افراد و ... گروه بندی کنند.

آموزش رایگان

یادگیری الکترونیکی شرایطی را فراهم می کند که می توان آن را مانند آموزش عمومی رایگان دانست.

یادگیری الکترونیکی شرایطی را فراهم می کند که می توان آن را مانند آموزش عمومی رایگان دانست

از مهم ترین این شرایط می توان به کم کردن هزینه های جانبی مانند هزینه های رفت و آمد و یا عدم پرداخت هزینه برای مکان برگزاری کلاس ها و ... اشاره داشت.

هم چنین می توان به یک سری از مزایای این نوع آموزش اشاره کرد که عبارت اند از:

1. انگیزه و علاقه
2. اولویت شناسی در انتخاب رشته علمی
3. انتخاب برترین اساتید
4.  فهم محوری
5.  نوشتن و نگهداری مطالب آموزشی

ادامه دارد...

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان