تبیان، دستیار زندگی
بهترین آرایش عروس در سالن زیبایی... با مناسب ترین قیمت! نمایشگاه نقاشی... در سالن... برگزار می شود. تدریس دروس کنکور به شرط قبولی. پرورش اندام در سالن ورزشی بدون استفاده از داروهای تقویتی... و بسیاری موارد دیگر، آگهی هایی است که همه روزه منتشر می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامک‌های تبلیغاتی،تاثیر مثبت یا مزاحمت؟!


بهترین آرایش عروس در سالن زیبایی... با مناسب ترین قیمت! نمایشگاه نقاشی... در سالن... برگزار می شود. تدریس دروس کنکور به شرط قبولی. پرورش اندام در سالن ورزشی بدون استفاده از داروهای تقویتی... و بسیاری موارد دیگر، آگهی هایی است که همه روزه منتشر می شود.

این موضوع البته اشکالی ندارد. اشکال زمانی آغاز می شود که این آگهی ها در قالب پیامک و به صورت اعصاب خردکن، بدون در نظر گرفتن زمان مناسب و گرفتن اجازه از شهروندان برایشان ارسال شود.

پیامک

پیامک تبلیغاتی با امکانات بی نظیر!

کافی است در فضای اینترنتی کلمه پیامک تبلیغاتی را جستجو کنید تا به وفور به آگهی های مربوط به سیستم ارسال پیامک های تبلیغاتی با امکانات بی نظیر، خدمات نوین و ... برخورد کنید. این شرکت ها اعلام می کنند که ارسال پیامک تبلیغاتی منطقه ای در سطح تهران و ایران، نامحدود بودن متن تبلیغات در پیامک و پشتیبانی به فارسی و لاتین انجام می شود. این شرکت ها گستره فعالیت خود را به اندازه ای تعریف کرده اند که اعلام می کنند به پنل ویژه نمایندگان مجلس و مسوولان، پنل ویژه آموزشگاه ها و مدارس، پنل ویژه سالن های زیبایی و آرایش و پیرایش، پنل ویژه فست فود ها و رستوران های غذایی و خلاصه به هر کس و هر جایی که به فکرتان برسد پیامک می فرستند! اما سوال اینجاست که آیا چنین اقداماتی قانونی و اخلاقی است؟

سوء استفاده فرصت طلبها و سود بیشتر مخابرات

در این رابطه داریوش قنبری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ، با انتقاد از عملکرد دستگاههای مسوول می گوید: عده ای فرصت طلب هر جور که دلشان می خواهد از این فضا سوءاستفاده می کنند و اداره مخابرات نیز با این تخلفات برخورد نمی کند. وی با اعلام اینکه ارسال پیامک درآمدهای قابل توجهی برای شرکت مخابرات دارد می گوید: از یک سو با خصوصی شدن شرکت مخابرات، به دست آوردن سود اهمیت ویژه ای می یابد و از سوی دیگر سود بالا باعث می شود که رفاه مردم نادیده گرفته شود. از آنجا که پیامک های تبلیغاتی به صورت کلی منتشر می شود می توان مانع ارسال آن شد و به دارندگان سیم کارت اعلام کرد که هر کس تمایل دارد پیامک تبلیغاتی دریافت کند به فلان شماره اعلام کند در حالی که امروزه پیامک ها ارسال می شود و مخابرات اعلام می کند که اگر تمایل به دریافت ندارید به ما پیامک بزنید! با مرکز تماس و پشتیبانی اپراتور خود تماس می‌گیرید و تقاضای لغو این پیامک‌ها را مطرح می‌کنید.

برای چند روز از شر این پیامک‌ها راحت می‌شوید. اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید که پیامک‌های بانکی یا برخی از پیامک‌های سازمانی خود را دریافت نمی‌کنید. با پرس و جو به این نتیجه می‌رسید که قطع سرویس پیامک‌های تبلیغاتی باعث شده تا شما پیامک‌های مورد نیاز خود را نیز از دست بدهید

برای چند روز از شر این پیامک‌ها راحت می‌شوید. اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید که پیامک‌های بانکی یا برخی از پیامک‌های سازمانی خود را دریافت نمی‌کنید. با پرس و جو به این نتیجه می‌رسید که قطع سرویس پیامک‌های تبلیغاتی باعث شده تا شما پیامک‌های مورد نیاز خود را نیز از دست بدهید. ظاهرا شماره‌ پیامک‌های ارسالی با پیش شماره 1000-2000و 3000 است و برخی مشترکان معتقدند از این شماره‌ها دیگر پیامکی ارسال نمی‌شود اما از پیش شماره 5000 هنوز پیامک‌هایی دریافت می‌کنند.

در این رابطه روابط عمومی همراه اول می‌گوید: ما نمی‌توانیم محتوای پیامک‌ها را بررسی کنیم و بدانیم که از کدام سازمان و شرکت چه پیامکی برای مشترکان ارسال شده است؟ و بهترین راه‌حل درخواست مجدد دریافت پیامک‌های تبلیغاتی است.

در نتیجه مشترکان این بار بر سر دوراهی دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی یا عدم دریافت حجم بالای این پیامک‌ها می‌مانند.

پیامک

ورود مزاحمک‌های ثابت و ارزش افزوده

داستان مزاحمک‌ها اما به اینجا ختم نمی‌شود؛ چرا که اکنون و بعد از فعال شدن سرویس ارسال پیامک از سوی تلفن ثابت هم‌اکنون کاربران تلفن همراه با شیوه جدیدی از پیامک‌های تبلیغاتی روبه‌رو شده‌اند. در این شیوه این بار به جای ارسال پیامک از طریق شماره‌های خاص مربوط به شرکت‌های فعال در این بخش، کاربران از سوی شماره‌های ثابت مورد حمله پیامک‌های تبلیغاتی قرار گرفته اند. نکته جالب در این روش آن است که اگر شما تقاضای قطع دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را داده باشید و از سوی شرکت‌های وابسته به اپراتورها هم پیامک تبلیغاتی دریافت نکرده باشید، اما این بار باز هم با چنین پیامک‌های تبلیغاتی که از سوی شماره‌های تلفن ثابت برای شما ارسال می‌شود روبه‌رو خواهید شد.

جدا از پیامک‌های تلفن ثابت اما به تازگی عرضه سرویس‌های به اصطلاح ارزش افزوده هم بر جمع مزاحمک‌های تبلیغاتی افزوده شده است. این شیوه هم مانند همان روش قبلی است. یعنی حتی اگر شما هم مانند نگارنده این گزارش درخواست لغو دریافت پیامک تبلیغاتی خود را داده باشید، اما این بار از سوی شرکت‌هایی که به نوعی شریک درآمدزایی اپراتور تلفن همراه شما هستند مورد هجوم چنین تبلیغاتی قرار می‌گیرد:

اجناس دست دوم را با اطمینان بخرید با ارسال ایکس به ایکس هر پیام 50 تومان. اطلاع از حراج‌ها و تخفیفات در کلوپ حراجی با ارسال عددایکس به شماره فلان هرپیام 50 تومان. سفرهای ارزان، دریافت تورهای تخفیف دار با ارسال عددایکس به شماره فلان هرپیام 50 تومان. راهکارهای کاهش هزینه بنزین، آب، برق با ارسال عددایکس به شماره فلان ....

این نمونه‌ای از پیامک‌هایی است که امان از مشترکان اپراتور اول بریده است. پیامک‌هایی که این بار به نظر می‌رسد هیچ راهی برای عدم دریافت آنها نیست.

یعنی حتی اگر شما هم مانند نگارنده این گزارش درخواست لغو دریافت پیامک تبلیغاتی خود را داده باشید، اما این بار از سوی شرکت‌هایی که به نوعی شریک درآمدزایی اپراتور تلفن همراه شما هستند مورد هجوم چنین تبلیغاتی قرار می‌گیرد

مرکزی برای شکایت

هرچند که اپراتورهای تلفن همراه اقدام به راه‌اندازی مرکزی برای رسیدگی به شکایت کاربران خود پیرامون این موضوع کرده‌اند، اما چند روزی است که مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با راه‌اندازی مرکز و سامانه‌ای اقدام به دریافت شکایت کاربران کرده است. البته به نظر می‌رسد این مرکز بیشتر از منظر محتوای این پیامک‌ها به شکایات کاربران رسیدگی می‌کند نه مزاحمت تبلیغاتی آنها.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات با اشاره به وجود حدود هفت میلیون مشترک سرویس خدمات ارزش افزوده، ازایجاد مرکزی برای بررسی مشکلات این سرویس‌ها خبر می‌دهد. داوود زارعیان با اشاره به اینکه استفاده از سرویس‌های ارزش افزوده اختیاری است، اظهار كرد: این امکان باید وجود داشته باشد تا مشترکان درهر زمانی که تمایل به استفاده از این سرویس‌ها ندارند، آنها را غیرفعال کنند.

پیامک

وی در پاسخ به این مطلب که امکان غیر فعال کردن برخی از سرویس‌ها از طرف مشترک وجود ندارد یا اینکه با نحوه غیر فعال کردن آن آشنا نیست، گفت: این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت وجود چنین مشکلی باید رسیدگی‌های لازم صورت گیرد. وی با اشاره به اینکه باید سامانه‌ای برای حل مشکلات سرویس‌های ارزش افزوده ایجاد شود تا مشترکان در موقع نیاز به آن مراجعه کنند، افزود: در شرایط حاضر مشترکان همراه اول می‌توانند با مراجعه به سامانه 09129990 برخی از مشکلات خود را در این خصوص حل کنند. مشترکان ایرانسل هم با تماس از خط خود با شماره 700 می‌توانند تا عدم تمایل خود به دریافت پیامک‌ها را اعلام كنند.

این در حالی است که سامانه دریافت شکایت پیامک‌های انبوه که چندی پیش از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال راه‌اندازی شده بود، هم‌اکنون با ثبت 1600 شکایت، در حال بررسی و پیگیری این شکایات است.

براین اساس، مشترکان تلفن همراه می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه 10001314، شکایات خود از پیامک‌های دریافتی تبلیغاتی را به ثبت رسانند. برای این منظور، مشترکان می‌توانند شکایات خود از پیامک‌های انبوه تبلیغاتی را به این سامانه پیامک کرده و در آن شماره پیامک ارسالی و متن آن را ذکر کنند تا مورد رسیدگی واقع شود.

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش ارتباطات تبیان


منابع : 1- روزنامه قدس / 2- فرارو