تبیان، دستیار زندگی
در مناظره ها و گفتگوها دیده می شود که در آن افراد با بالا بردن تن صدا و استفاده از تاکتیک های روانی سعی بر القای نظرات خود و به نوعی مات کردن طرف خود دارند که متاسفانه این طرز بیان در گفتگوهای سیاسی و ورزشی به وفور دیده می شود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدیه محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود بی‌جنبه‌ها به مناظره ممنوع


تفاوت ها گاهی منشاء نفوذ اختلافات و کینه ها در بین افراد است. از سطوح پایین تر بین زن و شوهر و اعضای یک خانواده تا اختلافات دو کمیسیون یا دو قوه و یا دو حزب سیاسی همواره وجود داشته است و گاهی نیز مسبب اختلافات دائمی شود.

مناظره

یکی از مهم ترین راهکارهایی که مشاورین در حل اختلافات و تعارضات بین فردی و گروهی ارائه می دهند، شناخت و تعیین صورت مساله و بیان اعتقادات در عین احترام و حفظ شخصیت طرف مقا بل است. متاسفانه در نظر گرفتن این نکته که در عین تفاوت های فاحش بین فردی و یا گروهی احترام به عقاید طرف مقابل امری واجب است، مسئله ای است که در بسیاری از موارد حتی سیاسیون و دولتمردان ما آن را فراموش می کنند. بسیاری از نمایندگان و وکلای ملت و حتی وزرا در مناظره ها و نطق های خود نه تنها به تخریب و انتقاد افکار طرف مقابل بسنده نمی کنند بلکه تخریب شخصیت طرف مخالف خود را به میدان کشیده و در نهایت نیز هیچ نکته ی آموزنده ای از میان سخنان آنها بیرون نمی آید.

در بسیاری از مناظره هایی که این روزها و درآستانه تحولات اقتصادی در بازار شب عید و در راس همه تحولات، انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به شدت رواج پیدا کرده اند، این است که بسیاری از طرفین مناظره برای القای برتری خود به سایرین یک خط در میان به جای استفاده از الفاظ فصیح زبان فارسی، از واژگان بیگانه که این روزها بیانگر کلاس و پرستیژاجتماعی محسوب می شود، به وفور استفاده می کنند تا به مخاطب بفهمانند که خیلی دانا هستند.

یکی از مهم ترین راهکارهایی که مشاورین در حل اختلافات و تعارضات بین فردی و گروهی ارائه می دهند، شناخت و تعیین صورت مساله و بیان اعتقادات در عین احترام و حفظ شخصیت طرف مقابل است. متاسفانه در نظر گرفتن این نکته که در عین تفاوت های فاحش بین فردی و یا گروهی احترام به عقاید طرف مقابل امری واجب است، مسئله ای است که در بسیاری از موارد حتی سیاسیون و دولتمردان ما آن را فراموش می کنند

حتی در بسیاری از گفتگوهای بین اهالی علم و ادب این نوع از مناظره به شدت دیده می شود و به صورت پینک پنگی الفاظ انگلیسی رد و بدل می شود. این نوع از گفتگو در مورد عقاید به ویژه پیرامون نظرات سیاسی، اقتصادی بدترین نوع از گفتگو است که در نهایت هیچ بار مثبتی برای مخاطب نداشته و تنها او را گیج می کند و دو طرف را نسبت به هم بد بین.

مناظره
استفاده از تاکتیک های روانی برای القای تفکر

نوع دیگری از بیان عقاید در مناظره ها و گفتگوها دیده می شود که در آن افراد با بالا بردن تن صدا و استفاده از تاکتیک های روانی سعی بر القای نظرات خود و به نوعی مات کردن طرف خود دارند که متاسفانه این طرز بیان در گفتگوهای سیاسی و ورزشی به وفور دیده می شود. به ویژه در مناظرات سیاسی که اغلب مخاطبان زیادی هم مایل به شنیدن و دنبال کردن صحبت های طرف مقابل دارند به طوری که با جو دادن و ایجاد هیجان کاذب سعی بر متشنج کردن جومناظره دارند.

احترام به عقاید سیاسی هر کس باید به امری درونی در افراد تبدیل شود به هر حال بسته به نوع تفکر ممکن است طرز زندگی و نوع نگاه به مسائل نیز متفاوت باشد. در این میان ذکر این نکته ضروری است که برخی از افراد به ویژه در نگاه های سیاسی سعی براصلاح تفکر فرد مقابل دارند که متاسفانه اغلب هم ناموفق عمل می کنند.

این روزها در تاکسی، اتوبوس و هر وسیله نقلیه عمومی یا اماکن عمومی به صحبت با افراد دیگر بنشینیم، انتخابات سال آتی و تغییرات پس از نتیجه این همه پرسی و همچنین برگزیده شدن کاندیدها یکی از اصلی ترین مباحثی است که به نقل محافل مردم تبدیل شده است و حتی دیده شده است که افرادی که از قبل هیچ آشنایی با هم نداشته و ظرف مدت کوتاهی هم کلام شده اما با هم توافق ندارند، به مشکل برخورد کرده و یکدیگر را به باید انتقاد می گیرند.

نوع دیگری از بیان عقاید در مناظره ها و گفتگوها دیده می شود که در آن افراد با بالا بردن تن صدا و استفاده از تاکتیک های روانی سعی بر القای نظرات خود و به نوعی مات کردن طرف خود دارند که متاسفانه این طرز بیان در گفتگوهای سیاسی و ورزشی به وفور دیده می شود

پایین بودن آستانه تحمل ما ایرانی ها در مباحث و بیان اعتقادات یکی از نقطه ضعف هایی است که گریبان گیر مناظرات ما شده است. اگر یکی از طرفین حین صحبت کردن از صبر و تحمل بیشتری برخوردار بوده و آداب یک مناظره واقعی را رعایت کند، به غلط این برداشت در اذهان نقش می بندد که طرف کوتاه آمده است.

به هر حال توان درک و پذیرش صحبت های مخالف با عقاید و اظهار نظرهای سیاسی یکی از مهارت هایی است که کسب آن در همه افراد به ویژه در سیاسیون امری ضروری است و عدم آن یک امتیاز منفی برای افراد محسوب می شود.

مناظره

یکی دیگر از نکاتی که در مناظره ها باید به آن دقت کرد، توان پذیرش تفکر مخالف در بین حضار و شنوندگان است که باید در کمال صبر و عنایت سخنان کاندیدهای محبوب و مخالف را گوش کرده و سپس به تحلیل بپردازند. همچنین در برخی از پیش زمینه های انتخابات دیده شده است که احزاب و طرفداران یک گروه خاص را همگی به یک چوب رانده و آنها را به صفات خاصی جمع می بندند که این مساله هم یکی از زشتی ها و ناپسندی های عدم درک نطق مخالف است.

در پایان لازم به ذکر است، انتخابات ریاست جمهوری که یکی از مهم ترین انتخابات در کشور محسوب می شود، همواره پیش زمینه و تتمه هایی را داراست که افزایش توان درک پیام مخالف یکی از شاه کلید هایی است که می تواند به افراد در پذیرش شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی کمک ویژه ای کند.

مهدیه محمدی

بخش اجتماعی تبیان