تبیان، دستیار زندگی
در میان این ایوان صفه‌ای محراب مانند و چهار غرفه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایوان عباسی


طاق‌نمای ایوان به شیوه طاق‌نمای تزئینی است و در میانه آن شبه‌ستونی با نقش مارپیچ و کتیبه‌ای با نام محمد شاه قاجار قرار دارد.


سفرهای شاه عباس به مشهد همیشه یک ویژگی خاص داشته است. تاریخ این سفر‌ها را متمایز از دیگر سفر‌ها دیده است، آنجا که حرف از علاقه شاه به اماکن متبرکه به میان می‌آید. این سفر‌ها سفرهایی خاص و به یادماندنی بوده است، اما سفر شاه در سال 1021 در تاریخ رخدادهای حرمی از همیشه خاص‌تر است، تا آنجا که هم‌زمان با توسعه صحن عتیق(انقلاب اسلامی)، احداث ایوان عباسی به قرینه ایوان طلای نادری هم عملی می‌شود و این مجموعه حالا حالا‌ها یادگار صحن عتیق می‌ماند. با این ویژگی‌هایی که توصیف آن به دنبال می‌آید.

ایوان عباسی

در میان این ایوان صفه‌ای محراب مانند و چهار غرفه قرا‌ر گرفته، در حالی که دو ممر کوچک درونی محل آمد و شد زائران از خیابان طبرسی به صحن انقلاب اسلامی است.

ازاره ایوان با سنگ مرمر کرم پوشیده شده است و دیوارهای بالای ازاره تا نزدیک سقف، ترکیب روزگار قاجار را دارد و مربوط به تعمیرات آن دوران است، اما کاشی‌های سقف و مقرنس‌ها رنگ و ترکیب دوره صفوی را نشان می‌دهد.

طاق‌نمای ایوان به شیوه طاق‌نمای تزئینی است و در میانه آن شبه‌ستونی با نقش مارپیچ و کتیبه‌ای با نام محمد شاه قاجار قرار دارد. کتیبه‌هایی که به خط زیبای محمد‌رضا اصفهانی در تاریخ 1059 ورودی‌ها را زینت داده‌اند، حکایت از بذل توجه خاص این شاه است.

در همین سال بر دیوارهای جانبی ایوان عباسی، محمدرضا امامی به‌گونه‌ای متفاوت با قلم نستعلیق عبارت «کل هم و غم سینجلی به ولایتک یا علی یا علی یا علی» را نوشته‌ است.


منبع: آستان قدس  /  قبله گاه عاشقان

بخش حریم رضوی