تبیان، دستیار زندگی
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: اعلام تایید خبر آزمایش هسته‌ای از سوی خبرگزاری رسمی كره شمالی نشان‌دهنده چالشی جدید برای دولت باراك اوباماست كه تلاش داشته از تبدیل شدن كره شمالی به یك قدرت هسته‌ای جدید جلوگیری كند. همچنین در پی این آزمایش کره جنوبی ارتش خود را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمایش جدید هسته‌ای کره شمالی


خبرگزاری فرانسه گزارش داد: اعلام تایید خبر آزمایش هسته‌ای از سوی خبرگزاری رسمی كره شمالی نشان‌دهنده چالشی جدید برای دولت باراك اوباماست كه تلاش داشته از تبدیل شدن كره شمالی به یك قدرت هسته‌ای جدید جلوگیری كند. همچنین در پی این آزمایش کره جنوبی ارتش خود را به حالت آماده‌باش کامل درآورد و دولت این کشور جلسه اضطراری تشکیل داد

آزمایش جدید هسته‌ای کره شمالی

كره شمالی آزمایش هسته‌ای سوم خود را انجام داد. این خبری بود كه دیروز توسط خبرگزاری‌ها مخابره شد و نشان داد كه رهبر جوان و تازه‌كار این سرزمین كم از پدر خود ندارد و به تعبیری وی تمام امید‌ها برای شكل‌گیری یك مصالحه با غرب را بر باد داد. امیدی كه با رفتارهای این رهبر جوان شكل‌گرفته بود، خاصه آنكه وی در اروپا تحصیل‌كرده بود و گفته می‌شد كه همسر جوانش بر وی تاثیر زیادی دارد. لغو برخی ممنوعیت‌های ابتدایی مانند خوردن فست‌فود یا سفر رئیس شركت گوگل به كره شمالی از جمله این رفتارها بود كه اینك نقش بر آب شده است. هر چند خبرگزاری رسمی كره‌شمالی اعلام كرده كه «آزمایش هسته‌ای در سطحی عالی و با شیوه كاملا امن و از مواد انفجاری كمتر با قدرت بیشتر انجام شد كه هیچ تاثیر منفی‌ای بر محیط‌زیست نداشته باشد.» اما واكنش‌های جهانی به این آزمایش بیش از حد گسترده بود تا جایی‌كه روسیه و چین هم كه با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه كره‌شمالی مخالف بودند، این آزمایش را محكوم كردند.

خبرگزاری رسمی كره شمالی همچنین عنوان داشت كه این آزمایش «به شیوه‌ای ایمن و با هدف مقابله با خصومت بی‌شرمانه آمریكا» انجام شده كه به‌طوری خشونت‌آمیز حقوق صلح‌آمیز و مستقل كره شمالی را برای پرتاب ماهواره به فضا زیر پا می‌گذارد. خبرگزاری فرانسه نیز در این زمینه گزارش داده كه اعلام این خبر از سوی خبرگزاری رسمی كره شمالی نشان‌دهنده چالشی جدید برای دولت باراك اوباماست كه تلاش داشته از تبدیل شدن كره شمالی به یك قدرت هسته‌ای جدید جلوگیری كند. بنا بر این گزارش، اغلب كشورها در ابتدا از طریق فعالیت‌های لرزه‌ای در زمین در اطراف محل انجام آزمایش‌های هسته‌ای قبلی كره شمالی در سال‌های 2006 و 2009 آزمایش جدید این كشور را تشخیص دادند. مركز لرزه‌نگاری آمریكا اعلام كرد كه این زمین لرزه تنها یك كیلومتر در زیر زمین اتفاق افتاده و این نشانه‌ای از وقوع یك انفجار هسته‌ای است.

یك سازمان نظارت بر آزمایش‌های هسته‌ای بین‌المللی، زمین‌لرزه مصنوعی ناشی از انفجار این آزمایش را 4.9 در مقیاس ریشتر اعلام كرده است. این درحالی است كه زلزله ناشی از آزمایش سال 2009 در كره شمالی 4.5 ریشتر بوده است

ابعاد و محل آزمایش

برآورد‌های اولیه نشان می‌دادند كه آزمایش بسیار وسیع‌تری از دو آزمایش قبلی از سوی كره شمالی انجام شده هر چند كه احتمالا قدرت این قطعه هسته‌ای كمتر از اولین بمب هسته‌ای است كه آمریكا در سال 1945 به روی هیروشیما انداخت. این آزمایش كه نخستین آزمایش در دوران قدرت كیم جونگ اون است، در ساعت 11:57 صبح به وقت محلی در سایت «پیونگی ری» در بخش كیلجو استان هام گیونگ شمالی انجام شد. پیونگی ری همان سایت هسته‌ای است كه كره شمالی در سال‌های 2006 و 2009 در آن دست به آزمایش پلوتونیومی زد. در این زمینه وزارت دفاع كره جنوبی و روسیه قدرت بمب اتمی جدید كره شمالی را بیش از 7 كیلوتن اعلام كردند. سازمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBTO) گزارش داده است كه سومین آزمایش هسته‌ای كره‌شمالی بزرگ‌تر از آزمایش پلوتونیومی این كشور در سال 2009 بوده است.

ك سازمان نظارت بر آزمایش‌های هسته‌ای بین‌المللی، زمین‌لرزه مصنوعی ناشی از انفجار این آزمایش را 4.9 در مقیاس ریشتر اعلام كرده است. این درحالی است كه زلزله ناشی از آزمایش سال 2009 در كره شمالی 4.5 ریشتر بوده است. سازمان اطلاعات امنیت ملی آمریكا گفت كه آژانس‌های اطلاعاتی آمریكا از رویداد لرزه‌ای كره شمالی كه گفته می‌شود آزمایش هسته‌ای است مطلع هستند و اطلاعات مرتبط با آن را در اختیار دارند. خبرگزاری اینترفكس روسیه گزارش داد كه قدرت آزمایش هسته‌ای كره شمالی بیش از 7 كیلوتن بوده است. براساس این گزارش، وزارت دفاع روسیه گفته است كه قدرت آزمایش اتمی پیونگ یانگ كه روز سه‌شنبه انجام شد بیش از 7كیلوتن بوده است. قدرت آزمایش‌های قبلی پیونگ یانگ حدود 6.7كیلوتن بود. اما با آزمایش سوم هسته‌ای كره شمالی، ضمن محكومیت این اقدام شاهد اقدامات عملی هم بودیم. آمریكا یك هواپیمای مجهز به سنسورهای حساس را اعزام كرده كه می‌تواند در صورت موافق بودن وزش باد تعیین كند كه سلاح كره شمالی بر پایه اورانیوم یا پلوتونیوم بوده است.

برگزاری رسمی كره شمالی همچنین عنوان داشت كه این آزمایش «به شیوه‌ای ایمن و با هدف مقابله با خصومت بی‌شرمانه آمریكا» انجام شده كه به‌طوری خشونت‌آمیز حقوق صلح‌آمیز و مستقل كره شمالی را برای پرتاب ماهواره به فضا زیر پا می‌گذارد

وزیر دفاع ژاپن نیز اعلام كرد كه این كشور دستور به اعزام یك جت نیروی دفاعی ژاپن را برای نظارت كردن بر فعالیت‌های رادیواكتیو در حریم هوایی ژاپن داده است. همچنین ارتش كره جنوبی برای مقابله با تحریك‌های احتمالی مرزی به حال آماده باش درآمده و نیروهای آمریكایی و كره‌جنوبی سطح گشتزنی مرزی خود را افزایش داده‌اند. همچنین اخباری منتشر شده مبنی بر اینكه شورای امنیت قصد دارد نشست فوق‌العاده‌ای را در واكنش به این آزمایش هسته‌ای كه مخالف قطعنامه‌های سازمان ملل است، برگزار كند.

اقدامات آمریكا، ژاپن و كره‌جنوبی بعداز آزمایش
آزمایش جدید هسته‌ای کره شمالی

اما با آزمایش سوم هسته‌ای كره شمالی، ضمن محكومیت این اقدام شاهد اقدامات عملی هم بودیم. آمریكا یك هواپیمای مجهز به سنسورهای حساس را اعزام كرده كه می‌تواند در صورت موافق بودن وزش باد تعیین كند كه سلاح كره شمالی بر پایه اورانیوم بوده است یا پلوتونیوم. وزیر دفاع ژاپن نیز اعلام كرد كه این كشور دستور به اعزام یك جت نیروی دفاعی ژاپن را برای نظارت كردن بر فعالیت‌های رادیواكتیو در حریم هوایی ژاپن داده است. همچنین ارتش كره‌جنوبی برای مقابله با تحریك‌های احتمالی مرزی به حال آماده باش درآمده و نیروهای آمریكایی و كره‌جنوبی سطح گشتزنی مرزی خود را افزایش داده‌اند. همچنین اخباری منتشر شده مبنی بر اینكه شورای امنیت قصد دارد نشست فوق‌العاده‌ای را در واكنش به این آزمایش هسته‌ای كه مخالف قطعنامه‌های سازمان ملل است، برگزار كند. خبرگزاری كیودو در این زمینه گزارش داد كه شورای امنیت سازمان ملل ساعاتی دیگر درباره این موضوع جلسه اضطراری تشكیل می‌دهد. خبرگزاری فرانسه نیز لحظاتی قبل گزارش داد كه رسانه‌های دولتی كره شمالی این آزمایش هسته‌ای را موفقیت‌آمیز خوانده‌اند.همچنین این اقدام كره شمالی خشم پارك گئون هه، رئیس‌جمهوری جدید كره‌جنوبی را برانگیخت، به‌طوری كه با لی میونگ باك، رئیس‌جمهور فعلی كره‌جنوبی دیدار كرد و خواستار برگزاری جلسه امنیتی اضطراری شد. كیم سونگ هوان، وزیر امور خارجه كره‌جنوبی نیز با جان كری، وزیر امور خارجه آمریكا و مقامات چین در این باره گفت‌وگوی تلفنی كرد و بر اتخاذ یك رویكرد مشترك در قبال پیونگ یانگ تاكید كرد. رسانه‌های محلی كره‌جنوبی از آماده‌باش ارتش برای مقابله با اقدامات احتمالی در مرزهای دو كره و افزایش گشتزنی نیروهای آمریكایی و كره‌جنوبی خبر دادند. گروه‌های مدنی و شهروندان كره‌جنوبی نیز در این باره ابراز نگرانی كردند و خواستار اقدامات سختگیرانه دولت در قبال همسایه خود شدند.

پاسخ متقابل كره شمالی

همچنین بنابر اخبار رسیده و به گزارش خبرگزاری فرانسه از سئول، وزارت امور خارجه كره شمالی در بیانیه‌ای كه از سوی خبرگزاری رسمی این كشور منتشر شد، افزود: آزمایش اخیر هسته‌ای تنها نخستین اقدام بود كه با آن ما تا حد امكان خویشتنداری كرده‌ایم. در این بیانیه بدون ارائه توضیح بیشتر آمده است: اگر آمریكا با ادامه خصومت بیشتر این وضع را پیچیده كند، ما چاره‌ای جز دست زدن به دومین یا سومین اقدام كه حتی نیرومندتر هم خواهد بود، نخواهیم داشت.

بخش سیاست تبیان


منبع: تهران امروز