تبیان، دستیار زندگی
امروز «چهارشنبه» برابر با بیست و پنجم بهمن 1391 و دوم ربیع الثانی 1434 هجری قمری و سیزدهم فوریه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و پنجم بهمن در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «چهارشنبه» برابر با بیست و پنجم بهمن 1391 و دوم ربیع الثانی 1434 هجری قمری و سیزدهم فوریه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

25 بهمن 1367

حكم تاریخی ارتداد سلمان رشدی نویسنده مرتد هندی الاصلِ انگلیسی، به دلیل اهانت به اسلام، قرآن و پیامبر اكرم (ص) و بسیاری دیگر از مقدسات مسلمانان از سوی امام خمینی (ره) صادر شد.

25 بهمن 1362

درجریان جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق مناطق مسكونی شهرهای بهبهان و مسجد سلیمان را مورد حمله هوایی قرار داد.

25 بهمن 1357

حضرت امام خمینی (ره) رهبر كبیر انقلاب اسلامی در پیامی از مردم خواستند كه به منظور سازندگی و آغاز زندگی نوین به اعتصابات چندین ماهه و سراسری خاتمه دهند و به كار و سازندگی مشغول شوند.

25 بهمن 1357

امام خمینی( ره) در پیامی به مردم استان آذربایجان و خصوصا تبریز از آنان خواستند كه با تمام قوا برای سركوبی وابستگان رژیم فاسد كه دست به اخلال در نظم عمومی زده اند، قیام كنند و همانند تهران به این حركات مذبوحانه خاتمه دهند. عناصر ضدانقلاب و ساواكی ‏ها در نقاط مختلف شهر تبریز موضع گرفته و با تیراندازی‏های گسترده، عده زیادی از مردم شهر را به خاك و خون كشیده بودند.

25 بهمن 1333

مدرسه آیت‌الله العظمی بروجردی در نجف گشایش یافت. این مدرسه در ضلع شرقی حرم امیرمۆمنان علی (ع)، قرار دارد كه به منظور تقویت حوزه علمیه نجف و با مدیریت مرحوم حاج شیخ نصرالله خلخالی احداث شد تا طلاب و فضلای جوان در آن مشغول تحصیل، تدریس و تحقیق شوند.

25 بهمن 1330

«حسین فاطمی» وزیر امور خارجه كابینه «محمدمصدق» هنگام سخنرانی در یك مجلس عمومی هدف سوءقصد قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

25 بهمن 1322

سرتیپ «حاجعلی رزم‌آرا» از ریاست ستاد ارتش بركنار و سرتیپ «علی ریاضی» معاون وزارت جنگ، جانشین وی شد.

25 بهمن 1321

در پی استعفای «احمد قوام» (قوام‌السلطنه) از نخست‌وزیری «علی سهیلی» برای دومین بار مامور تشكیل كابینه شد. كابینه وی تا 25 اسفند 1322 دوام داشت.

25 بهمن 1319

سفارت آمریكا از وزارت امور خارجه ایران فهرستی از كشتی های ثبت شده ایران را درخواست كرد.

25 بهمن 1316

پیمان سعدآباد در جلسه امروز مجلس شورای ملی به تصویب رسید. این پیمان در 17 تیر ماه بین چهار كشور عراق‌، افغانستان‌، تركیه وایران به امضاء رسید كه به موجب آن چهار كشور متعهد شدند در منطقه‌، از یكدیگر در صورت بروز خطر حمایت متقابل كنند. انعقاد این پیمان به درخواست كشور انگلستان بود.

25 بهمن 1303

با تصمیم مجلس شورای ملی، احمد شاه از فرماندهی كل قوای ایران عزل و رضاخان به جای آن به این سمت منصوب شد. با از دست دادن مهم‏ترین اهرم قدرت شاه قاجار، زمینه برای انقراض این سلسله، بیش از پیش فراهم شد.

25 بهمن 1301

«مستوفی‌الممالك» وزیران پیشنهادی خود را به «احمدشاه» معرفی كرد. «رضاخان» در كابینه وی همچنان وزارت جنگ را عهده دار است.

تنظیم: هومن بهلولی