تبیان، دستیار زندگی
هر ساله بازار در آستانه سال نو رنگ تازگی به خود می گیرد. اما آیا امسال هم با این موج گرانی چنین چیزی مقدور است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمهیدات عیدانه برای کنترل بازار


هر ساله بازار در آستانه سال نو رنگ تازگی به خود می گیرد. اما آیا امسال هم با این موج گرانی چنین چیزی مقدور است؟

اخبار رسیده از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف حاکی از تلاش دولت برای گذران عید با قیمت‌های کنترل شده و فراوانی خدمات و کالاهای عیدانه است، به نحوی که قرار است این بار با پیش‌بینی درست تقاضا، کالاهای مورد نیاز به اندازه و به موقع وارد بازار‌‌ شود.

همچنین علاوه بر این اقدامات در عرضه بیشتر کالاها قرار است سیستم توزیع با جدیت بیشتری نظارت شود و برای این منظور نیز بسیج را به کمک گرفته‌اند تا سوء استفاده‌های موردی نیز کمتر به چشم بخورد.

احتکار،عیدی,ارزاق

آغاز ذخیره‌سازی بنزین برای نوروز

بنابر گزارش ها، مصطفی کشکولی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرورده‌های نفتی گفته است: هم اکنون شرکت ملی پخش فرورده‌های نفتی مشغول ذخیره‌سازی سوخت مورد نیاز ایام نوروز است تا در طول این روزها مشکلی برای مصرف‌‌کنندگان ایجاد نشود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز همزمان با نزدیک شدن به ماه پایانی سال و در ستانه سال نو وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی گسترده برای توزیع بیش از 280 هزارتن کالای اساسی و میوه شب عید از محل ذخایر خبر داد.

به نقل از شبکه اطلاع رسانی این وزارتخانه، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اقلام با قیمت مناسب در 31 استان کشور عرضه می‌شود و با توجه به وجود ذخایر فراوان بخش‌هایی از آنها برای ماه‌های بعدی سال ینده باقی خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرده است: درحال حاضر 20 هزارتن مرغ در سطح عرضه به قیمت هر کیلوگرم 5 هزار و 100 تومان برای مصرف کننده در شبکه سراسری درحال توزیع است وهمچنین توزیع گسترده برنج از طریق مباشران در سراسر کشور در حال انجام است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد 180 هزارتن کالای اساسی پرمصرف و مورد نیاز مردم برای شب عید توضیح داد: دراین ایام 70 هزار تن مرغ، 30 هزارتن گوشت قرمز، 30 هزار تن برنج، 20 هزارتن روغن، 30 هزارتن شکر ازطریق نمایشگاه‌های بهاره (عرضه مستقیم کالا)، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز فروش تا 25 اسفند ماه توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: 100 هزارتن میوه ایام عید نیز شامل 60 هزار تن پرتقال و 40 هزارتن سیب است که تماماً از محل تولید داخلی تأمین شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توافق و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان‌های تعاون روستایی و میادین میوه و تره‌بار برای عرضه انواع محصولات کشاورزی و غذایی در 132 میدان دایمی و 49 میدان محلی گفت: در این ایام اقلام کشاورزی و غذایی نیاز مردم، با تخفیف‌های ویژه و به صورت کیفی ارائه خواهد شد. غضنفری گفت: توزیع کالای اساسی و میوه از ابتدای اسفندماه براساس جداول کنترل نظارت استان‌ها در سراسر کشور و بر مبنای تاریخ مورد نظر مسئولان استانی آغاز و تا نوروز سال آینده ادامه خواهد داشت. وی افزود: در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، اصناف و تولید‌‌کنندگان کالاهای خود را با تخفیف ویژه ارائه خواهند کرد و همچون گذشته نیز دستگاه‌های مسئول، اقلامی همچون گوشت مرغ، گوشت قرمز، میوه و مرکبات ذخیره‌سازی شده، برنج، شکر و روغن مورد نیاز مردم را با نرخ‌های پایین‌تر از بازار در اختیار مردم قرار می‌دهند.

شاید این نوع نگاه که این کارشناس بازاریابی به مقوله فروش مناسبتی در ایران دارد، نشأت گرفته از نوعی بی‌اخلاقی در عرصه اقتصاد است اما متأسفانه با توجه به وضعیت اقتصادی نوعی «حق»و فرصت از جانب شبکه توزیع در کشور تلقی می‌شود

امسال بیش از سال های گذشته از توان بخش خصوصی به ویژه اصناف برای عرضه و توزیع مناسب کالاها استفاده می شود و آنها نیز آمادگی خود را برای تامین اقلام مورد نیاز مردم با نرخ های مناسب اعلام کرده اند.

وی با اشاره به اینکه با کمک اصناف و اتحادیه های مرتبط که همواره در کنار دولت بوده اند، اقدامات مورد نیاز تنظیم بازار ایام عید انجام می شود، گفت: همزمان نهادهای استانی و فرمانداری ها مثل سال های گذشته در تمامی استان ها  به فراهم کردن بازاری آرام برای خرید مردم کمک خواهند کرد .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه امسال 400 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در سراسر کشور برپا می شود ، تصریح کرد: این نمایشگاه ها در 31 استان و با برپایی نزدیک به چهل هزار غرفه میزبان مردم است .

غضنفری ادامه داد: در نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا ، اصناف و تولید کنندگان کالاهای خود را با تخفیف ویژه ارایه خواهند کرد و همچون گذشته نیز دستگاه های مسئول ، اقلامی همچون گوشت مرغ ، گوشت قرمز ، میوه و مرکبات ذخیره سازی شده ، برنج ، شکر مورد نیاز مردم را با نرخ های پایین تر از بازار در اختیار مردم قرار می دهند .

وی با اشاره براینکه ذخایر مطمئن کالاهای اساسی موجود است که بخشی از نها در روزهای پایانی امسال و برخی درابتدای سال ینده عرضه می شود ، گفت : با توجه به وجود ذخایر فراوان بخش هایی از نها برای ماه های بعدی سال ینده باقی خواهد ماند.

وی سپس گفت : همچنین با فروشگاه های زنجیره ای مثل رفاه ، شهروند ، سپه ، اتکا ، ‌یاس و غیره با بیش از 1000 شعبه مذاکراتی جهت ارایه تخفیف های ویژه در روزهای پایانی سال جاری شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توافق و هماهنگی های انجام شده با سازمان های تعاون روستایی و میادین میوه و تره بار برای عرضه انواع محصولات کشاورزی و غذایی در 132 میدان دایمی و 49 میدان محلی گفت: در این ایام اقلام کشاورزی و غذایی نیاز مردم ،‌ با تخفیف های ویژه و به صورت کیفی  ارایه خواهد شد

پیش فروش بلیت نوروزی

نگاهی متفاوت به تمهیدات مناسبتی

در تمام دنیا اعیاد بزرگ بهانه‌ای برای رونق بازارهای مصرفی با قیمت‌های ارزان‌تر است که مصرف‌کنندگان علاوه بر فرهنگ خرید به مناسبت اعیادشان، فرصتی برای خرید ارزان را پیش رویشان می‌بینند اما در ایران بر‌خلاف این استراتژی فرصتی برای فروش کالاهای به اصطلاح« ته انباری‌» و بهانه‌ای برای گرانی اجناس است و مصداق ن ضرب‌المثل «بره‌کشون‌» نیز ناشی از همین نوع تفکر و اخلاق اقتصادی حاکم بر بازارهای مناسبتی ماست.

اگرچه این استراتژی عمومیت ندارد و در سال‌های اخیر دست کم در فروشگاه‌های بزرگ و با راه‌اندازی فروشگاه‌های موسوم به «بهاره» اندکی تعدیل یافته اما با توجه به جو حاکم بر اقتصاد و تورم انتظاری، امسال این بی‌اخلاقی اقتصادی بیشتر به چشم می‌خورد، به نحوی که بسیاری از اقشار طبقه متوسط به پایین از هم‌اکنون ماتم خرید‌های شب عید از جیل و میوه و شیرینی تا پوشاک و سایر ما‌یحتاج‌ خورد را گرفته و به اصطلاح از شب عید می‌ترسند و هر کس که می‌تواند خرید‌های خورد را از هم‌اکنون غاز کرده است.

توزیع کالای اساسی و میوه از ابتدای اسفندماه براساس جداول کنترل نظارت استان‌ها در سراسر کشور و بر مبنای تاریخ مورد نظر مسئولان استانی آغاز و تا نوروز سال آینده ادامه خواهد داشت

البته شاید دولت نیز با توجه به همین نگرانی بوده که هر سال با راه‌اندازی نمایشگاه‌های بهاره و انبار کردن محصولاتی چون میوه و افزایش بازرسی‌ها از بازار‌های مختلف در تلاش بوده تا حدودی بر این معضل اخلاقی اقتصاد کشور اثر مثبت بگذارد، با این حال به طور کامل نتوانسته است همچون سایر کشور‌ها اعیاد را به فرصت خرید ارزان‌تر برای مصرف‌کنندگان بدل کند و شبکه توزیع را به این مسیر درست هدایت کند. بنابر این گزارش، این درحالی است که در اکثر کشورها بهانه اعیاد همواره نه تنها فرصتی برای ابتیاع ارزان‌تر کالاها برای مصرف‌کنندگان بوده بلکه بهانه‌ای برای جذب گردشکر خارجی به شمار می‌رود.

خرید کردن آجیل عید

یک کارشناس بازاریابی در این بار می‌گوید: معمولاً برای فروش دو استراتژی کاملاً متفاوت برای کسب سود وجود دارد که یکی فروش بیشتر با ارزان‌تر و دیگری فروش کمتر با سود بیشتر است که معمولاً امروزه در کالاهای با تکنولوژی و فناوری بالا صورت می‌گیرد. وی ادامه می‌دهد: اما در بازار کالاهای عمومی در جوامعی که فراوانی محصول وجود دارد و احتمالاً نرخ تورم ثابت است، معمولاً استراتژی اول اتخاذ می‌شود ولی در کشور ما بر اساس شرایط امروز اعیاد یک نوع فرصت برای عرضه کالاهای ته انباری و با افزایش قیمت‌ها عرضه می‌شود.

وی می‌افزاید: در بعضی مواقع مشاهده شده در ساعات و روزهای پایانی برخی از مراسم‌ها مانند شب عید یا حتی شب چله و حتی عید اسلامی چون عید قربان، فروشندگان بی‌رحمانه بی‌نکه توجهی به فروش پایدار داشته باشند، قیمت‌های خود را بالا می‌برند و از همین رو اعیادی که بر اساس فرهنگ همراه با خرید است امروزه مردم با نوعی نگرانی با ن مواجه می‌شوند.

شاید این نوع نگاه که این کارشناس بازاریابی به مقوله فروش مناسبتی در ایران دارد، نشأت گرفته از نوعی بی‌اخلاقی در عرصه اقتصاد است که در نهایت دود ن به چشم خود فروشندگان برود، اما متأسفانه با توجه به وضعیت اقتصادی نوعی «حق»و فرصت از جانب شبکه توزیع در کشور تلقی می‌شود. بنابر این گزارش، بازارهایی که بیشترین مخاطب را با نزدیک شدن شب عید پذیرا هستند، از هم اکنون در حال تدارک شروع افزایش قیمت‌ها هستند به نحوی که در بازار پوشاک به بهانه افزایش نرخ ارز از هم اکنون قیمت کالاهایی را که حداقل سه ماه پیش وارد کرده‌اند، تغییر داده و با ماشین حسابی در دست، قیمت‌ها را ساعتی تغییر می‌دهند. گویی در مسابقه بی‌ارزش کردن پول رقابت دارند، بی‌نکه بدانند افزایش قیمت‌ها بی‌شک در کوچک شدن حجم و اندازه سبد خرید مردم کاهش قدرت خرید اثر‌گذار خواهد بود.

هر چند هیچ کس نظارت دستوری و تعیین قیمت های مشخص شده را برای درمان حتی مقطعی هم سفارش نمی کند، اما با وجود این همه فشار اقتصادی بر مردم و اهمیت سال نو توقع می رود که دولت با تمام توان مدیریتی و نظارتی نسبت به بهبود بازار اقدام کند.

فرآوری: ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع : جوان آنلاین/ جام جم/ فارس