تبیان، دستیار زندگی
بازی منچستر یونایتد و رئال مادرید در چهارشنبه این هفته، اولین رویارویی دو تیم پس از سال 2003 در چنین سطحی می¬باشد. در ان سال رونالدو با یک هت تریک موفق شد تیمش را در مجموع برد 4 بر 3 به مرحله بعدی راهی کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونالدو کلید معمای مورینیو مقابل منچستر


بازی منچستر یونایتد و رئال مادرید در چهارشنبه این هفته، اولین رویارویی دو تیم پس از سال 2003 در چنین سطحی می‌باشد. در ان سال رونالدو با یک هت تریک موفق شد تیمش را در مجموع برد 4 بر 3 به مرحله بعدی راهی کند.


آن بازی موجب شد تا چشمان رئال مادرید بعنوان مشتری رونالدو آنقدر به دنبالش بچرخد که نهایتا صاحبش شود. و اما در این بازی نیز مانند بازی قبل که رونالدو محور همه چیز بود، باز رونالدو حرف اول را میزند.

رئال مادرید

مهاجم پرتغالی از زمان انتقال پرهزینه‌اش به غول بزرگ اسپانیایی هنوز در مقابل منچستر بازی نکرده است. با شما شرط می‌بندم که هر سوی قضیه را که نگاه کنید همه کلافها به کریستین رونالدو میرسد. من اسم این رویارویی را میگذارم "گره عادلانه". رئال مادرید روی کاغذ تیم بهتری است. مهره‌های سرشناستر و بازی بسیار عالی و درجه یک. اما از آنسو، خوزه مورینیو چندان خاطرات خوبی از الکس فرگوسن ندارد. "دن خوزه" زمانیکه سکان رهبری اینترمیلان را در دست داشت یک بار توسط شیاطین سرخ "سر الکس" از گردانه مسابقات حذف شد. برای همین میگویم "عادلانه".

کلید معما

رونالدو اما کلید معماست. بازیکنی که وقتی فرگوسن گرم خط و نشان کشیدن مبنی بر اینکه تیم ما بازیکن محور نیست بود، او را مفت و مسلم از دست داد و دو دستی به "فلورنتینو پرز" تقدیم کرد. حالا الکس پیر متوجه اشتباه فاجعه بار خود شده است. در این مدت اخیر، بارها ندامت خود را بصورت تلویحی ابراز داشته و یک بار هم شفاف گفت که "پشیمان است". پیرمرد خوب میداند که رونالدو یعنی برگ برنده مورینیو و لازم است که لشگر زرهی برای کنترل تک خال مادرید چیده شود.

جدالهای تماشایی

الف: رونالدو و اورا

برای خاطر خدا یک لحظه چشمانتان را ببندید. لحظه‌ای فکر کنید. بله، او مورینیوست. مرد افتخارات بزرگ. نمیشود از حق گذشت. میتواند دفاع چپ منچستر و پاتریس اورا را به زحمت بزرگی بیندازد. اورا هم که دچار افت محسوس طی چند فصل اخیر شده است. رونالدو بخوبی میتواند 180 دقیقه تمام از خلال این روزنه آسیب‌پذیر منچستر به این تیم ضربه وارد کند. فرگوسن هم حتما هز این موضوع خبر دارد. فلذا زین و یراق بسته و دفاع فرانسوی را اندرز داده و مسلح میکند به تاکتیکهای ضد رونالدویی.

رونالدو اما کلید معماست. بازیکنی که وقتی فرگوسن گرم خط و نشان کشیدن مبنی بر اینکه تیم ما بازیکن محور نیست بود، او را مفت و مسلم از دست داد و دو دستی به "فلورنتینو پرز" تقدیم کرد. حالا الکس پیر متوجه اشتباه فاجعه بار خود شده است. در این مدت اخیر، بارها ندامت خود را بصورت تلویحی ابراز داشته و یک بار هم شفاف گفت که "پشیمان است". پیرمرد خوب میداند که رونالدو یعنی برگ برنده مورینیو و لازم است که لشگر زرهی برای کنترل تک خال مادرید چیده شود

ب: کل رئال در مقابل داوید دخیا

اخیر خبر سر تیترها شده که دروازه‌بان جوان اسپانیایی راهی باشگاه مادریدی است. اما چیزی که دخیا میداند اینست که باید مثل کوه در مقابل سمی‌ترین هافبکها و مهاجمان دنیا که از کوچکترین فرصتی استفاده میکنند، مقاومت کند. اینجا دخیا یک شانس دارد. دو دفاع بسیار خوب همچون "نمانیا ویدیچ" و "ریو فردیناند". سد محکمی که خیلی به او کمک خواهد کرد.

ج: شینجی کاگاوا و وین رونی در مقابل سامی خدیرا و په په

یونایتد مشکل بزرگی در خط هافبک بخصوص وسط زمین دارد. اما با این وجود خیلی خوب کار کرده‌اند. خطرناکترین بازیکنان این تیم برای ضربه زدن به قلب حریف "شینجی کاگاوا" و "وین رونی" هستند. هر دو سخت کوشا و پرانرژی هستند بطوریکه نمیتوان به حال رهایشان کرد. یک لحظه غفلت مساویست با از دست دادن امتیاز! پس مورینیو "ژابی آلونسو" را به تنهایی در آن منطقه نمیگذارد. او از پوشش قدرتمندی چون "سامی خدیرا" و "په په" استفاده میکند. بازیکنان بسیار خوب وقدرتمندی که توانایی بازی هم در دفاع و هم در پست هافبک دفاعی را دارند. جدال این دو با بازیکن فیزیکی و قدرتمندی چون رونی و بازیکن تکنیکی و حیله‌گری چون کاگاوا بسیار پرتنش و زیبا خواهد شد.

رئال مادرید

پیش بینی

از حق نگذریم. رئال مادرید تیم بهتری است. اما خاطرات خوبی هم از منچستر ندارد. تجربه نشان داده که "الکس پیر" خوب میداند که چگونه در مقابل رئال مادرید آرایش‌بندی کند. اما اخیرا نیز اشتباهات فاحشی در آرایش بندی تیم و یا انتخاب بازیکنان داشته است. سر الکس خوب میداند که در مقابل مورینیو قرار دارد: کسی که بسیار باهوش است.

وبسایت یورو اسپورت

این هشتمین رویارویی منچستر یونایتد با رئال مادرید است. منچستر هیچگاه نتوانسته که در خارج از خانه رئال را شکست بدهد. دو مساوی، دو شکست. شیاطین سرخ موفق شده‌اند که در 4 سفرشان به سانتیاگو برنابئو فقط در سه بازی سه گل بزنند.

آخرین مواجهه آنها 10 سال پیش صورت گرفت. آوریل 2003. در مرحله یک چهارم نهایی رئال مادرید با مجموع 5 بر 4 یونایتد را حذف کرد.

رئال مادرید مورینیو در این فصل در رقابتهای قهرمانان اروپا نتوانست دروازه خود را بدون دریافت گل نگه دارد و اما موفق به زدن 9 گل شده است. منچستر اما در پنج بازی اخیر خود زننده گل اول بوده است. رئال مادرید در کنار یوونتوس با آمار یکصد و 26 شوت دریافت شده و شش گل بدست آمده از بیرون از محوطه جریمه در رده اول قرار دارد. کریستین رونالدو با زدن 6 گل در کنار "بوراک ییلماز" از گالاتاسرای در صدر جدول گلزنان قرار دارد. در آنسو، "رابین فان پرسی" و "خاویر هرناندز" از منچستر هر کدام موفق به زدن 3 گل شده‌اند.

اما نکته اینجاست. الکس فرگوسن فقط توانسته 2 بازی از 14 بازی که در مقابل مورینیو داشته است را ببرد.

روزنامه گاردین

روزنامه انگلیسی گاردین در اول صفحه ورزشی خود به تاریخ 20 دسامبر 2012 آورد که "ریو فردیناند" پس از قرعه کشی و مشخص شدن رویارویی دو تیم در صفحه توئیتر خود اینچنین آورده است: "آه سلام مادرید! دو بازی عالی با هم خواهیم داشت. کریستیانو! بزودی می‌بینمت برادر".

این هشتمین رویارویی منچستر یونایتد با رئال مادرید است. منچستر هیچگاه نتوانسته که در خارج از خانه رئال را شکست بدهد. دو مساوی، دو شکست. شیاطین سرخ موفق شده‌اند که در 4 سفرشان به سانتیاگو برنابئو فقط در سه بازی سه گل بزنند

جان الکساندر یکی از مقامات ارشد باشگاه انگلیسی از این قرعه به عنوان "فال نیک" یاد کرده و تیم خود را برنده رقابت دو مرحله ای امسال به یمن پیروزی 1968 در ویمبلی دانسته است. البته این موضوع از حقیقت خوشی برای منچسترنشینها نشات میگیرد. بازی برگشت دو تیم در خانه سرخ پوشان است.

فرانس پرس

فرانس پرس در تازه‌ترین مقاله خود به تاریخ 11 فوریه 2013 اینگونه می‌نویسد: "مورینیو گفته است که این مسابقه‌ایست که دنیا منتظر تماشای آن است". این روزها "مو بزرگ" مدام از دوستی‌اش با سر الکس و رابطه خوبشان و البته رقابتشان سخن میگوید. خاطراتی که بازمیگردد که به روزهای رهبری پورتو و چلسی. مورینیو میگوید: "این را میگویم چون معتقدم که فرگی بزرگ در دنیای فوتبال بی‌نظیر است. و فراتر از همه، او مرد خوبی است".

در نقطه مقابل "فرگی بزرگ" اینچنین میگوید: "از ذائقه خوزه برای رقابت با من خوشم می‌آید. او بینظیر است. امسال آمده تا جام را فتح کند. جدال سختی برابر او خواهم داشت. اما بی‌نهایت از جدال دو باشگاه از باشگاههای بزرگ جهان فوتبال لذت می‌برم".

آیا 13 فوریه همانطور که به خرافه 13 را عدد نحس می‌دانند و مضاف اینکه انگلیسی‌ها خرافی‌ترین مردم دنیا هستند، برای "شیاطین سرخ پوش" نحس خواهد بود. باید منتظر بمانیم. 13 فوریه بدون 5 مارس که بازی دوم برگزار خواهد شد هیچ نقشی نخواهد داشت. روز چهارشنبه مورخ 13 فوریه پای گیرنده‌هایمان می‌نشینیم و یکی از زیباترین بازیهای امسال را شاهد خواهیم بود.

محمدرضا صامتی

بخش ورزشی تبیان