تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتاب های «لیبرال موش مرده»، «این زن بی‌ عبور سایه‌ها مردنی‌ست» و «لیلی های لیبرال».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیبرال موش مرده


معرفی مختصر کتاب های «لیبرال موش مرده»، «این زن بی‌ عبور سایه‌ها مردنی‌ست» و «لیلی های لیبرال».

لیبرال موش مرده

«لیبرال موش‌مرده»

«لیبرال موش‌مرده» شامل 32 شعر در 60 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 3000 تومان از سوی انتشارات بوتیمار منتشر شده است.

«لیبرال موش‌مرده» نام نخستین مجموعه‌ی شعر منتشرشده‌ی شراره رحمان‌پور است.

این شاعر در گفت‌وگویی ، درباره‌ی این مجموعه‌ی شعر گفت: من سعی کرده‌ام در این مجموعه از لحاظ زبانی، انتخاب سوژه و دیسکورس (گفتمان)، فاصله‌ی معناداری با شعر متداول امروز داشته باشم.

او افزود: شاید در این مجموعه، کار پررنگ زبانی، آن‌طوری که در ذهن همه جا افتاده است، یعنی چالش داشتن با نحو، ساختار جمله را به هم ریختن و از جناس‌ها یا آرایه‌های ادبی استفاده کردن، نداشته باشم؛ یعنی کاری که در دهه‌ی 70 بسیاری از شاعران انجام می‌دادند و با رفتارهای زبانی، فرم شعرشان را تعیین می‌کردند. تمام سعی من این بوده که زبان چیزی هنرمندانه به حساب نیاید، یا به عنوان امری تزیینی به کار نرود.

رحمان‌پور همچنین گفت: در این مجموعه علاقه‌ای به ایجاد فضای رومانتیک نداشتم. فضای حاکم بر کار، آیرونیک طنزی است که از طریق کنایه ساخته می‌شود. من در این کتاب سعی کرده‌ام فرمت منطقی اِلِمان‌ها را به هم بزنم و یک فضای مشکوک و همراه با سوء‌ظن خلق کنم که نبود قطعیت و پارانویا در آن دیده بشود.

او درباره‌ی علت این‌که «لیبرال موش مرده» را به حافظ موسوی تقدیم کرده است، گفت: آقای موسوی در «کارنامه» استاد من بوده‌اند. من از راهنمایی‌های‌شان بسیار بهره بردم. ایشان پی‌گیر، صبور و همراه هستند و منش و رفتارشان با سایر فعالان این عرصه بسیار متفاوت است. البته من شعرهای ایشان را هم دوست دارم.

ین زن بی‌ عبور سایه‌ها مردنی‌ست»

«این زن بی‌ عبور سایه‌ها مردنی‌ست»

«این زن بی‌عبور سایه‌ها مردنی‌ست» در 71 صفحه‌ با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 3200 تومان از سوی انتشارات بوتیمار منتشر شده است.

مجموعه شعر «این زن بی‌ عبور سایه‌ها مردنی‌ست» سروده‌ی بهاره نوروزی سده منتشر شد.

این مجموعه شامل 34 قطعه شعر است که «زن این شعر‌، تخت خوابیده»، «کاش پیامکی برای مادرم می‌دادم»، «دستمال من» و «گاهی در خیال آینه‌ها» از جمله‌ی این شعرها هستند.

بهاره نوروزی سده در ابتدای کتایش نوشته است: بهاره / نام زنی‌ست / که چشم‌هایش را روزی بست / تا بودنش / روی کاغذها رژه بگیرند

لیلی های لیبرال

«لیلی‌های لیبرال»

دومین مجموعه شعر سیدعبدالحمید ضیایی با عنوان «لیلی‌های لیبرال» توسط نشر هزاره ققنوس منتشر و راهی بازار کتاب شده است. این دفتر شعر در دو بخش، غزل‌ها و شعرهای نیمایی و سپید ضیایی را دربرمی‌گیرد.

ضیایی گفت: «لیلی‌های لیبرال» دومین مجموعه شعر من و دربرگیرنده غزل‌ها و سروده‌های سپید و نیمایی است. حدود 70 قطعه شعر را برای این مجموعه در نظر گرفته‌ام.

وی به موضوع کلی شعرهایش اشاره و تصریح کرد: این شعرها پیرامون موضوعات عاطفی و اجتماعی سروده شده‌اند. البته مقدمه‌ای در حدود 30 صفحه نیز بر این مجموعه نوشته‌ام و در آن به نقد عشق‌های کلاسیک و مدرن پرداخته‌ام.

ضیایی در ابتدای مقدمه‌اش آورده است: «لیلی‌های لیبرال، نامی که بر این دفتر شعر نهاده‌ام، در نگاه نخست ترکیبی متناقض‌نما و پارادوکسیکال به دیده می‌آید و گونه‌ای از ستیزِ ناسازها و مفهوم‌های ناهمگون را در آن می‌توان یافت. از سویی لیلی، نماد عشق انحصاری و اسطوره‌ای‌ست و از سوی دیگر لیبرال، صفتی که بیان‌گر تنوع و تکثر است.»

وی شعرهای این مجموعه را طی سال‌های 1386 تا 1389 سروده است.

این شاعر با تاکید بر این امر که فرم و ساختار لفظی در شعر برایش اهمیت کمتری دارد تشریح کرد: در شعر پرداختن به دغدغه‌های انسانی همچون عشق، مرگ، تنهایی، شک و حیرت اهیمت بیشتری برای من دارد. در شعرهای این مجموعه نیز سعی کرده‌ام چنین ویژگی‌هایی را در نظر بگیرم و همچنین از تلمیحات تاریخی و اسطوره‌ای نیز استفاده کرده‌ام.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: ایسنا ، ایبنا