تبیان، دستیار زندگی
اگر دنبال داستانهای کوتاه و خواندنی در مورد زندگی ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت کتاب برای قبله هفتم


مولای من! امام رضا(ع)، دیدمتان از همان کودکی که چون غنچه ای بودید روییده در لابه لای برگها. پدر در گوشتان اذان گفت و فرمود: " رضای من رضای خداست، او هدیه خدا به ماست".

طب الرضا

تدوین:نصیرالدین امیرصادقی ، نشر معراجی

از نخستین کسانی که در پزشکی کتاب نوشته اند، امام علی بن موسی الرضا(ع) هستند. امام وقتی به سوی طوس می آمدند، در نیشابور در مجلس مأمون با جماعتی از فلاسفه و پزشکان چون یوحنا بن ماسویه و جبرئیل بن یخشوع و ابن بهله هندی و برخی افراد دیگر جمع شدند و سخن از طب به میان آمد. وقتی مأمون در این باره از خدمت امام پرسش کرد، حضرت فرمودند: برای من به مرور زمان تجربیاتی حاصل گشته که آن را برای شما می نویسم. حضرت، کتابی را درباره امور پزشکی مرقوم فرمودند و برای او فرستادند و مأمون دستور داد تا آن را با طلا بنویسند، به همین خاطر این کتاب، به رساله ذهبیه معروف شده است.

ستاره من

نویسنده: ناصر نادری ، نقاش: محمدحسین صلواتیان ، نشر پیام محراب

اگر دنبال داستانهای کوتاه و خواندنی در مورد زندگی امام رضا هستید خیلی خوب است که به کتاب ستاره من هم سر بزنید. در این کتاب چهل داستان کوتاه از زندگی امام رضا(ع) برای نوجوانان به تحریر در آمده است.

میهمان طوس

نام من بشیر است. من، چهارده ساله ام و با پدر و مادرم در شهر مَرو زندگی می کنم؛ راستش را بخواهید شهر ما تا همین یکی دو سال پیش انقدرها مهم و بزرگ نبود؛ ولی از روزی که مأمون، خلیفه عباسی به مرو آمد و این شهر را پایتخت سرزمین اسلامی قرار داد، روز به روز بر وسعت و اهمیت آن اضافه می شود.

پدرم، سلیمان، استاد دانشگاه مرو است. او سه روز است که به دانشگاه نمی رود....

آقای محمد علی دهقانی نویسنده کتاب میهمان طوس داستان زندگی بشیر را که در زمان خلافت عباسی و همچنین امامت حضرت رضا(ع) زندگی می کرده، به رشته تحریر درآورده است.

نویسنده این کتاب سعی کرده تا خواننده را با آن دوره تاریخی و اجتماعی که حادثه ها و رویدادهای مهمی در آن اتفاق افتاده است پیوند دهند.

خوشبوتر از گلاب

نوشته: شکوه قاسم نیا

هفت کتاب برای قبله هفتم

مولای من! امام رضا(ع)، دیدمتان از همان کودکی که چون غنچه ای بودید روییده در لابه لای برگها. پدر در گوشتان اذان گفت و فرمود: " رضای من رضای خداست، او هدیه خدا به ماست". پیشانی تان که به گفته پدر همواره جای عبادت بود و لبهایتان که بهترین حرفها به گفته پدر از آن خواهد رویید.

آرام بودی، فکور و مهربان و باهوش. آسمان را دوست داشتی و شبها ستاره ها را می شمردی. روزها خورشید را به تماشا می نشستی. پدر می گفت: "تو خورشید خانه منی"

کنار پدر در کلاس های درس می نشستی. آموختی ظلم چیست و آزادی کدام است. ظلم هارون، پدر را به زنجیر اسارت کشید سالها دوری بود و رنج و جای خالی پدر که چقدر آن را خوب پر کردی." چقدر شبیه پدرت شده بودی" و چون پدر به شهادت رسید و مامون به خلافت، از خطر حضور آسمانی تو میان مردم به واهمه افتاد. توطئه شکل گرفت، ماموران مامون تو را به زور به خراسان و مرو خواندند و آنجا هم چون از جذبه وجود مبارکت می هراسید به فکر قتل و شهادتت افتاد.

آه ای انگوره ای مسموم! اناره ای سمی! چگونه کام امام را سیاه کردید؟ چگونه امتی را به سختی کشاندید؟ راستی آن لحظه هایی که امام به ماه می نگریست و جواد عزیزش در مدینه به تماشای آسمان می نشست در دلهای آنها چه می گذشت....

کتاب "خوشبوتر از گلاب" ساده و صمیمی و بسیار تاثیر گذار اس ت. اندوه و تنهایی امام جواد(ع) ، غریبی امام رضا(ع) در عین بودن در میان یاران،احساس "پسندیده" پیرزن تنهایی که خانه گلی اش به نور حضور گرم امام همواره روشن ماند و درخت رزوها در خانه او رو یید، از لحظات دل انگیز این کتابند.

مناظرات تاریخی امام رضا(ع) با پیروان مكاتب و مذاهب دیگر

نویسنده: آیت الله ناصر مكارم شیرازی

این كتاب توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی در صد صفحه به چاپ رسیده است. در این كتاب هفت مناظره امام رضا(ع) تشریح شده است. در مقدمه، آیت الله مكارم برای آشنایی بیشتر خواننده شرایط فرهنگی و اجتماعی زمان آن امام را مختصری توصیف كرده است. ابتدا بافت حكومت بنی عباس و كیفیت موضع گیری آنها در برابر ائمه(ع) را مورد بررسی قرار داده است، سپس شرایط خاص فرهنگی و سیاسی حاكم بر جامعه ی آن روز مخصوصا از نظر هجوم افكار بیگانگان و طوفان های سخت عقیدتی و فكری برای دگرگون ساختن احكام اسلامی را آورده است و در آخر انگیزه های سیاسی مأمون از برگزاری جلسات مناظره با امام را بیان كرده است. بعد از اتمام مقدمه به شرح و بیان هفت مناظره تاریخی امام رئوف پرداخته است.

کتاب امام رئوف

دکتر مژگان سخایی

خانم دکتر مژگان سخایی از ان دسته افرادی است که با اینکه در فضای علمی دانشگاه است ولی همچنان دغدغه ی کار برای نوجوان و نسل جدید را دارد. همین دغدغه باعث شده است این عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق کتابی در مورد امام رئوف هم بنویسد.

کتابی که با بسیاری از مفاهیم خوب و زیبا در مورد رافت و مهربانی و بسیاری از ویژگی های دیگر امام رضا آشنایمان می کند. این کتاب خوب است که در اندازه جیبی تهیه شده و به راحتی قابل حمل است .

کتاب هشتیمن آفتاب

لیلا شمس

یک عالمه داستانک های جذاب با قلمی صمیمی و روان در کتاب هشتمین آفتاب جمع شده اند.

جذابیت لازم برای خواندن را فراهم کنند. ناگفته نماند که ظاهر زیبای کتاب آن را جذاب تر هم کرده است. هرچند جای خالی این نوع کتابهای جذاب و خواندنی در مورد ائمه هر روز بیشتر احساس می شود.


بخش حریم رضوی