تبیان، دستیار زندگی
پیتر بهرنس طراح و معمار خودآموخته ، چهره ای برجسته و فعال در نهضت یوگنداشتیل آلمان در آغاز قرن بیستم محسوب می شود. در این مقاله می توانید با روند کاری و ادوار هنری این هنرمند برجسته آشنا شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیتر بهرنس  و آ ا گ


پیتر بهرنس طراح و معمار خودآموخته ، چهره ای برجسته و فعال در نهضت " یوگنداشتیل" آلمان در آغاز قرن بیستم محسوب می شود. در این مقاله می توانید با روند کاری و ادوار هنری این هنرمند برجسته آشنا شوید.

پیتر بهرنس  و آ ا گ

بهرنس که متولد هامبورگ بود، نقاشی را در مونیخ فرا گرفت. وی که تحت تاثیر ایده های اصلاحی "ویلیام موریس" و دیگران ، در خصوص هنر و صنایع دستی انگلستان قرار گرفته بود.

خانه ای ییلاقی را در مجتمع هنرمندان "دارمشتات" در سال 1902 طراحی کرد . این کار به عنوان یک کار هنری کامل، مطابق با ایده های جدید که در آن کلیه جنبه های طراحی باید به یک نسبت مورد توجه قرار می گرفتند و به یک سبک مشابه با هم هماهنگ می شدند، مورد تقدیر قرار گرفت.

چنین اصلی ، اکثر کارهای بعدی وی را نیز تحت تاثیر قرار داد. بین سالهای 1900 و 1914 بهرنس به خاطر اولین چاپ های سمبولیک خود که در ژورنال های هنری کوچک منتشر می شدند و نیز طراحی "تاپیفِیس" و کار برای " آ اِگ" چهره ای سرشناس در زمینه طراحی گرافیک به شمار می رفت. پس از جنگ جهانی اول، بهرنس بیشتر به عنوان معمار فعالیت می کرد. کارگاه های چاپ آلمان با این دیدگاه که با تغییر قرن، هنرها نیازمند احیا و بازسازی هستند، از بهرنس خواستند "تاپیفِس" جدیدی طراحی کند که نشان دهنده روح جدید عصر پیش رو باشد. آنها امیدوار بودند صنعت آلمان بتواند با صنعت فرانسه رقابت کند.

بهرنس به طور جنجال برنگیزی حروفچینی سنتی متون آلمانی به خط " گوتیک" را کنار گذاشت و علاقه خود را به طراحی بر اساس تاپیفیس رومی نشان داد. البته وی این حروف را با خوشنویسی مربوط به حرف آلمانی ، تغییر شکل داد. نخستین طراحی "بهرنس – شریفت" در سال 1902 شکل مشخص و کشیده ای برای حروف بود که با آرایش های "یوگنداشتیل" تناسب و هماهنگی داشت. به دنبال آن ، " کوریسو" در سال 1906 طراحی شد و "بهرنس – آنتیکوا" در سال 1908 ایجاد شد. طرح بعدی " روم در روح آلمان" به طور گسترده ای در طراحی های بهنس برای " آ اِ گ" مورد استفاده قرار گرفت.

بهرنس در سال 1907 به عنوان مدیر هنری این کارخانه انتخاب شد. کارخانه ای که سازنده ژنراور، کابل ، لامپ ، لامپ های قوسی و دیگر محصولات الکتریکی برای مصارف خانگی و صنعتی بود. او نماد تجای " آ اِ گ" را به شکل یک نقش شش ضلعی ، شبیه لانه زنوبر، طراحی نمود و از آن در محصولات جدید از قبیل کتری های الکتریکی ، پنکه ها و لامپ ها نیز استفاده کرد. بدین ترتیب این نشانه تبدیل به یک عنصر ثابت شد که بر روی تمام محصولات این کارخانه دیده می شد و برای مشتریان این کالاها شناخته شده بود.

بهرنس در سال 1907 به عنوان مدیر هنری این کارخانه انتخاب شد. کارخانه ای که سازنده ژنراور، کابل ، لامپ ، لامپ های قوسی و دیگر محصولات الکتریکی برای مصارف خانگی و صنعتی بود. او نماد تجای " آ اِ گ" را به شکل یک نقش شش ضلعی ، شبیه لانه زنوبر، طراحی نمود و از آن در محصولات جدید از قبیل کتری های الکتریکی ، پنکه ها و لامپ ها نیز استفاده کرد. بدین ترتیب این نشانه تبدیل به یک عنصر ثابت شد که بر روی تمام محصولات این کارخانه دیده می شد و برای مشتریان این کالاها شناخته شده بود.

پیتر بهرنس  و آ ا گ

کاربرد گسنرده "بهرنس- آنتیکوا" ظاهری سنجیده و متناسب برای شرکت به همراه آورد تا آنجا که این کارخانه به خاطر نظم اطلاعاتی حساب شده محصولاتش، مورد تحسین واقع شد. همزمان " دفتر خدمات معماری بهرنس" در برلین بر ساختار کارخانه های جدید و کارگاه های الکتریکی نظارت می کرد.

کلاسیسم طرح های بهرنس به همراه کاربرد درخور توجه و شکل هندسی متقارن و تضاد شدید سیاه و سفید در آنها بسیار مورد تمجید قرار گرفت چرا که چهره ای هنری و عقلانی به " آ اِ گ" می داد. این نگرش در ادامه قرن ، با طراحی مدرن آلمانی در آمیخت.

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منبع:

یک قرن طراحی گرافیک/ جرمی آینسلی/ مترجم آزاده اعتصام، محبوبه توتونچی/ انتشارات یساولی