تبیان، دستیار زندگی
همه‌اش تقصیر همین کالری‌های اضافی است که نمی‌سوزند و روی هم انباشته می‌شوند. این گونه می‌شود که چاقی نیز کلید می‌خورد. اما همیشه کارهایی هست که می‌توان از شر این کالری‌های اضافی خلاص شد و به تناسب اندام رسید. با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش به سوی کالری کُشون


همه‌اش تقصیر همین کالری‌های اضافی است که نمی‌سوزند و روی هم انباشته می‌شوند. این گونه می‌شود که چاقی نیز کلید می‌خورد. اما همیشه کارهایی هست که می‌توان از شر این کالری‌های اضافی خلاص شد و به تناسب اندام رسید. با ما همراه باشید.

کاهش وزن

کالری کُشون

زمانی که سن بالا می‌رود نیاز به کالری کاهش می‌یابد و فعالیت بدنی نیز کمتر می‌شود. زمانی که به خوردن بی وقفه ادامه می‌دهیم به این ترتیب هر سال یک تا دو کیلو اضافه وزن ایجاد می‌شود.

تنها راه این است که متابولیسم بدنتان را افزایش دهید و به فکر آب کردن کیلوهای اضافی باشید.

برای رسیدن به این منظور کارهای ساده ای هست که می‌تواند در طول روز کالری کشون کند. یعنی اینکه کالری‌های اضافی را از بین ببرید. با همین کارهای ساده همان نتایجی حاصلتان می‌شود که با 20 الی 60 دقیقه ورزش سنگین در هر هفته. پس این 9 کار را در برنامه‌ی روزانه‌تان قرار دهید.

زنبیلتان را بردارید و به خرید بروید

زمانی که به خرید می‌روید و یا در مراکز تجاری می‌گردید حدود 200 کالری می‌سوزانید. برای همین بهتر است از خرید کردن هم برای خوش اندامی خود بهره‌مند شوید. حتی می‌توانید با خیال راحت به همه‌ی مغازه ها هم سر بزنید و قیمت همه‌ی کالاها هم دستتان بیاید. یعنی با یک تیر دو نشان بزنید.

سکان آشپزخانه را به دست بگیرید

زمانی که تلفن به دست می‌گیرید، شماره می‌گیرید و پیتزا سفارش می‌دهید و در حین انتظار رسیدن غذایتان مجله ای ورق می‌زنید کالری چندانی نمی‌سوزانید. اما زمانی که دست به کار می‌شوید و آشپزی می‌کنید چند برابر سفارش پیتزا دادن کالری سوزانده‌اید. برای همین توصیه می‌کنیم که آشپزی کنید. در این صورت علاوه بر اینکه غذای سالمی میل می‌کنید کالری هم می‌سوزانید. البته وقتی پا به آشپزخانه می‌گذارید فقط آشپزی نمی‌کنید. تمیز کردن گاز، میز، شستشوی ظروف و غیره نیز به خلاص شدن از شر کالری‌های اضافی کمک زیادی می‌کند.

بعد از شام قدمی بزنید

بعد از صرف شام به جای این که روی مبل لم بدهید و کانال‌های تلویزیون را عوض کنید دست خانم خانه را بگیرید و به نزدیک‌ترین پارک منزلتان بروید و قدمی بزنید. اگر مجرد هستید نیز با خواهر، برادر یا دوستتان به پیاده روی بروید و اگر می‌توانید نیم ساعت ورزش کنید. در هر حال بعد از شام بلافاصله نخوابید و کالری روی کالری نگذارید.

هر 3 ساعت یک‌بار چیزی بخورید

بدن ما به طور ژنتیکی طوری تنظیم شده است که انرژی را ذخیره می‌کند یعنی زمانی که به مدت نسبتاً طولانی غذایی دریافت نمی‌کند کالری کمتری می‌سوزاند. پس فکر نکنید که با نخوردن می‌توانید مانکن شوید. بر عکس بدنتان شروع به ذخیره‌ی کالری‌ها می‌کند و کارتان سخت‌تر می‌شود. پس خیلی بهتر است که به طور مرتب و با حجم کم غذا بخورید تا متابولیسم بدنتان به خوبی عمل کند.

زمانی که تلفن به دست می‌گیرید، شماره می‌گیرید و پیتزا سفارش می‌دهید

و در حین انتظار رسیدن غذایتان مجله ای ورق می‌زنید کالری چندانی

نمی‌سوزانید. اما زمانی که دست به کار می‌شوید و آشپزی می‌کنید چند

برابر سفارش پیتزا دادن کالری سوزانده‌اید

آب تگری بنوشید

آب به طرق مختلف باعث کاهش وزن می‌شود: اول اینکه باعث سیری می‌شود. دوم اینکه آب خنک بدن را به تکاپو می‌اندازد تا به دمای مطلوبش برسد. سوم اینکه آب بهترین جایگزین نوشیدنی‌های شیرین، گازدار و پرکالری محسوب می‌شود. توجه داشته باشید آب به تنهایی نمی‌تواند شما را خوش اندام کند. یعنی صرف اینکه قبل از غذا آب بنوشید و یا اینکه روزانه چند لیوان آب خنک مصرف کنید لاغر نمی‌شوید. اما نوشیدن آب به اضافه‌ی در پیش گرفتن تغذیه‌ی سالم و غیره شما را به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند.

وقتی سرپا هستید حرکات کششی روی پاهایتان انجام دهید

زمانی که زیر دوش، جلوی سینک ظرف‌شویی یا در صف خرید هستید از فرصت استفاده کنید و پاهایتان را بکشید تا عضلاتشان قوی‌تر شوند. حرکات دورانی روی قوزک پا انجام دهید. هر حرکت کششی که بلد هستید انجام دهید تا عضلات ران‌ها و پاهایتان تقویت شود. اگر هر روز همین حرکات ساده را به مدت 5 دقیقه انجام دهید هم متابولیسم بدنتان تکانی می‌خورد و هم این که عضلاتتان تقویت می‌شود.

کارهای دستی را فراموش نکنید

مسواک‌های برقی را کنار بگذارید و کلاً همه‌ی لوازم برقی خودکار را از برق بکشید. با وجود این که تمام این لوازم کار ما را راحت کرده‌اند و کلی در وقت ما صرفه جویی می‌شود اما یکی از دلایل کاهش حرکات فیزیکی بدن ما هم همین لوازم برقی هستند. سبزیجاتتان را به جای استفاده از خردکن، با دست خرد کنید. کلاً کارهایی که مادرها و مادربزرگ‌هایتان با دست انجام می‌دادند را احیا کنید و کلی کالری بسوزانید.

5 دقیقه به خود استراحت دهید

زمانی که در دفتر کارتان هستید به طور مداوم ننشینید. بعد از این که یک پرونده یا کاری را تمام کردید بلند شوید، در راه رو قدمی بزنید و بعد دوباره پشت میزتان بنشینید. چند دقیقه استراحت کوتاه باعث می‌شود مغزتان استراحتی بکند و با انرژی بیشتری به سر کارتان برگردید. علاوه بر این همین قدم زدن چند دقیقه ای نیز به کالری سوزی کمک می‌کند و فعالیت بدنی شما را بالا می‌برد. از این گذشته حواستان از ریزه خواری غیر ارادی هم پرت می‌شود.

حلقه

حلقه بزنید

اگر خانم خانه دار هستید و ورزش نمی‌کنید از این حلقه ها (هولاهوپ) بخرید و در خانه حلقه بزنید.

این ورزش نیازی به امکانات یا جای خاصی ندارد و می‌توانید زمانی که از کار خسته شده‌اید و یا بیکار هستید حلقه بزنید.

اگر کارمند هستید و می‌توانید در دفتر کارتان این کار را انجام دهید یک حلقه هم سرکارتان داشته باشید. هر وقت فرصت کردید چند دقیقه حلقه بزنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

لاغری در وقت اضافه

10 راز تحریک متابولیسم بدن

می‌خواهید لاغر شوید؟ آستین‌ها را بالا بزنید

برای لاغری: عجله بی عجله

مخصوص آقایانی که می‌خواهند خوش تیپ باشند

ویتامین‌ها و املاح در خدمت خوش اندامی

اگر اهل رژیم نیستید ...

10 روش برای رسیدن به وزن ایده‌آل و حفظ آن

4 راهکار برای شروع موفق در رژیم کاهش وزن

6 مرحله برای بهبود رژیم لاغری

7 توصیه‌ی عملی برای کاهش وزن

23 راه عملی برای کاهش وزن بدون رژیم

استرس اندازه‌گیری وزن در افراد چاق

چگونگی تثبیت وزن پس از رژیم لاغری

برای لاغر شدن، شام را جدی بگیرید!

7 پیشنهاد برای مهار پُرخوری در میهمانی‌ها

فیلم‌های مرتبط:

اثر تماشای تلویزیون در افزایش وزن

تعریف علمی چاقی

راههای درمان چاقی

کودکان چاق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.