تبیان، دستیار زندگی
نور می تواند به طور چشمگیری سوژه عكاسی شما را جلوه دهد. فقط با ایجاد تغییراتی در نور می توانید یك فرشته را مانند دیو نمایش دهد یا بالعكس. برای این منظور توجه به بعضی اصول و نكات ضروری است اگر می خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید این مقاله را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نورپردازی چهره در عکاسی


نور می تواند به طور چشمگیری سوژه عكاسی شما را جلوه دهد. فقط با ایجاد تغییراتی در نور می توانید یك فرشته را مانند دیو نمایش دهد یا بالعكس. برای این منظور توجه به بعضی اصول و نكات ضروری است اگر می خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید این مقاله را مطالعه كنید.

نورپردازی چهره در عکاسی

شدت نور

نور درخشان خورشید بسیار شدید است و:

o        تولید سایه و لكه های تیره در چهره می كند. به این ترتیب قسمت هایی از چهره شخصی كه از او عكس می گیرید ناپدید یا تاریك می شود.

o        چروك و لكه های صورت را نمایان می كند.

o        باعث می شود چشم های شخص خمار، اخمو و بد حالت به نظر برسد.

نوری كه در سایه وجود دارد یا از پنجره به داخل می تابد ملایم تر است و:

o        سایه های ملایمی تولید می كند كه قسمت هایی از صورت را نمی پوشاند

o        چروك ها و لك ها كمتر دیده می شوند.

o        یك رنگ ملایم و زیبا از صورت به جا می گذارد.

o        به سوژه عكاسی شما اجازه می دهد تا چشمان خود را كاملاً باز كند و لبخندی طبیعی بزند.

جهت نور

جهت نور خورشید به خصوص جهت نور شدید در حالت نگاه كردن افراد تاثیر می گذارد. حال به نظر شما چه جهتی بهتر است؟ در پاسخ باید بگویم این به تاثیری كه می خواهید بر سوژه بگذارید بستگی دارد.

o        نور مستقیم: نور شدید خورشید كه مستقیم از روبرو به چهره شخص بتابد قیافه فرد را اخمو و ناراحت نمایش می دهد.

o        نور از بالا: در هنگام ظهر كه آفتاب از بالای سر می تابد و نور خورشید هم شدید است سایه های ناخواسته و نه چندان زیبایی در چهره فرد پدید می آید كه باید سعی كنید با استفاده از فلاش دوربین از شدت این سایه ها بكاهید.

o        نور از پهلو: وقتی كه صبح زود یا نزدیك غروب عكاسی می كنید. از سوژه خود بخواهید به گونه ای قرار بگیرد تا نور فقط به یك سمت صورت او بتابد. در این حالت قسمتی از صورت از قسمت دیگر روشن تر به نظر می رسد و اثر زیبایی در عكس می گذارد البته برای كم كردن اثر سایه بهتر است از فلاش دوربین استفاده كنید.

o        نور از پشت می تابد: این حالت زمانی پیش می آید كه شخص پشت به آفتاب نشسته باشد و بخواهید از او عكس بگیرید. در این حالت صورت فرد در سایه قرار می گیرد و از اخم و بد حالت شدن آن جلوگیری می شود و زبه موهای شخص می بخشد. در چنین وضعیتی استفاده از فلاش ضروری است تا صورت سوژه در عكس واضح باشد.

o

نور پردازی در فضای بسته

برای گرفتن عكس های خوب در فضای بسته به سعی و تلاش و آموختن یك سری نكات احتیاج دارید چون معمولاً نور به اندازه كافی وجود ندارد. نور مستقیمی كه از پنجره به صورت شخص می تابد عكس زیبایی خلق نخواهد كرد. بنابراین بهتر است از این نور به صورت غیر مستقیم استفاده كنید.

o        نوری كه از پنجره وارد می شود: نور ملایم و غیر مستقیمی كه از پنجره می تابد برای عكاسی از چهره افراد مناسب است. اگر قسمتی از چهره سوژه كه در سایه قرار دارد خیلی تیره به نظر می رسد باید خود و فردی را كه از او عكس می گیرید را آنقدر جابجا كنید تا قسمتهای بیشتری از چهره نور كافی دریافت كند. هنگام عكاسی در شرایطی كه نور پنجره ضعیف است سرعت شاتر كاهش می یابد بنابراین باید دوربین را ثابت نگه دارید و بهتر است از سه پایه استفاده كنید.

برای گرفتن عكس های خوب در فضای بسته به سعی و تلاش و آموختن یك سری نكات احتیاج دارید چون معمولاً نور به اندازه كافی وجود ندارد. نور مستقیمی كه از پنجره به صورت شخص می تابد عكس زیبایی خلق نخواهد كرد. بنابراین بهتر است از این نور به صورت غیر مستقیم استفاده كنید.

o        نور مصنوعی: چراغ مطالعه یا چراغ آویز سقفی معمولاً نور مناسبی برای عكاسی از چهره افراد فراهم نمی كنند. در این حالت می توانید از نور پنجره یا فلاش دوربین استفاده كنید.

o        فلاش: فلاش دوربین برای عكاسی از افراد در فضای بسته بسیار مناسب است ولی نه برای عكاسی از چهره. برای عكاسی از چهره بهترین نور نوری است كه از پنجره به داخل می تابد.

برای استفاده از فلاش دوربین در هنگام عكاسی چهره آنهم در فضای بسته به نكات زیر توجه كنید.

1.       سوژه عكاسی خود را در دامنه عملكرد فلاش دوربین قرار دهید. مثلاً اگر فلاش دوربین شما حداكثر تا 4.5 متر را پوشش می دهد نباید افراد در فاصله 5 متری قرار داشته باشند. برای اطلاع از دامنه عملكرد یا برد فلاش دوربین باید به دفترچه راهنمای آن مراجعه كنید. در ضمن اگر از چند نفر عكس می گیرید باید فاصله آنها با دوربین یكسان باشد.

2.       همه چراغ ها را روشن كنید تا از اثر قرمزی چشمها جلوگیری كنید. افزایش نور محیط به به كاهش اثر قرمزی چشمها كمك می كند چون مردمك چشم كوچك می شود و مانع از بازتابش نور از چشم به لنز دوربین می شود.

3.       حواستان به اشیاء و سطوح براق مانند آینه ها، پنجره ها، عینك ها و …. كه می تواند نور فلاش را منعكس كند باشد تا از درخشش های ناخواسته جلوگیری كنید می توانید از افراد عینكی بخواهید موقعیت خود را عوض كنند یا عینكی بزنند كه بازتابش كمتری داشته باشد.

امیدواریم با این اطلاعات بتوانید عکسهای خوبی در ایام نوروز بگیرید.

بخش هنری تبیان


منبع:

ایران عکاسی